فشار تزریق گاز به مخزن دارخوین در خاورمیانه منحصر به فرد است

به گزارش نفت دیلی، پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران در گزارشی، از میدان دارخوین به عنوان یکی از تجربه های موفق ازدیاد برداشت در کشور نام برد و اعلام کرد: فشار تزریق گاز به این مخزن، در ایران و حتی در سطح خاورمیانه منحصر بفرد است.

پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران در گزارشی تحت عنوان معرفی تجربه های موفق ازدیاد برداشت، به طرح تزریق در میدان نفتی دارخوین اشاره و اعلام کرده است: در حال حاضر گاز همراه تولید شده از میدان دارخوین، مجددا به مخزن دارخوین تزریق می شود و تزریق گاز در این مخزن با فشار حدود ٥٠٠ اتمسفر (٧٣٤٨ پام) صورت می گیرد که این فشار تزریق در ایران و حتی در سطح خاورمیانه منحصر بفرد است.

بر پایه این گزارش، تزریق در مخزن دارخوین از نوع تزریق امتزاجی است که در این نوع تزریق، کاهش روند افت فشار مخازن به افزایش ضریب برداشت از میدان منجر می شود و در کنار تولید صیانتی نفت، میزان تولید گازهای گلخانه ای نیز در این منطقه به شدت کاهش یافته است.

میدان  نفتی دارخوین یکی از میدانهای نفتی ایران است که در ٣٠ کیلومتری شمال خرمشهر و یکصد کیلومتری جنوب اهواز واقع شده است. این میدان با حفر یک حلقه چاه اکتشافی در سال ١٣٤٣ شمسی کشف شد. میزان نفت درجای این میدان پنج میلیارد و ٢٠٠ میلیون بشکه است که بیش از ٢٦ درصد نفت این میدان معادل ١,٣ میلیارد بشکه قابل برداشت است.

بر اساس اعلام پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، برای توسعه میدان دارخوین سه فاز در نظر گرفته شد که فاز اول آن با حفر پنج حلقه چاه عملیاتی شد و جهت کامل کردن طرح در فاز دوم، ٢٠ حلقه چاه دیگر مشتمل بر ١٥ حلقه چاه تولیدی، چهار حلقه برای تزریق گاز به صورت امتزاجی و یک حلقه چاه تزریق آب حفاری شد. طرح توسعه فاز سوم میدان دارخوین نیز معطوف به برداشت نفت سنگین لایه های ایلام و سروک و همچنین بخش توسعه نیافته فهلیان است.   




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد