تبدیل سوخت نیروگاهها به گاز و جمع‌آوری خودروهای فرسوده از اولویتهای امسال است

به گزارش نفت دیلی، دکتر روحانی، تبدیل سوخت نیروگاه‌ها به گاز و جمع‌آوری خودروهای فرسوده در سال ٩٥ را یکی از اقدامات دولت در مسیر کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ برشمرد و اظهار کرد: دولت در موضوع محیط زیست وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید از همه توان خود در این مسیر استفاده کند.

دکتر حسن روحانی در همایش بزرگ شوراها که همزمان با نهم اردیبهشت؛ روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا، در سالن اجلاس سران برگزار شد، معضل کم‌آبی را به عنوان مشکلی اساسی در بسیاری از مناطق کشور برشمرد و با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی برای حفظ و حراست از آب، محیط زیست و هوای سالم افزود: شوراها باید تلاش کنند که محیط سالم و طبیعی از میان نرود و در این راستا شوراها و شهرداریها باید در ساخت و سازها و اعطای مجوزها با دقت کامل عمل کنند تا باغها و طبیعت کشور تبدیل به برجها و منازل مسکونی نشود.

وی، شوراهای اسلامی شهر و روستا را بازوان قدرتمند نظام و دولت در سراسر کشور دانست و تأکید کرد: مردم‌سالاری یکی از افتخارهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌ جمهوری، حضور، مشارکت و نشاط مردم در صحنه، آرای آنها و همه انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود به معنای اهمیت مشورت در انجام امور است ؛ چرا که هر فردی به رأی و نظرات دیگران اعتنا نکند، در مسیر شکست قرار خواهد گرفت.

دکتر روحانی با اشاره به این که خداوند به پیامبر اسلام (ص) نیز امر می‌کند که در امور از مشورت با دیگران استفاده کند، گفت: سیره پیامبر اسلام (ص) نشان می‌دهد که انسانها به هر میزان عالم، عاقل، مدبر، مدیر و آینده‌نگر که باشند به تنهایی نمی‌توانند نظراتی کامل را ارائه کنند، بنابراین باید با صاحبنظران مشورت و پس از آن با توکل به خدا اقدام به عمل کنند.

وی با بیان این که ریشه و فلسفه تشکیل شورا این نیست که در یک شهر یا روستا احزاب، جناح و گروههایی بخواهند برای پیروزی بر دیگری با هم رقابت کنند، افزود: البته رقابت سالم موضوعی حائز اهمیت است اما هدف از تشکیل شورا این است که پس از انتخاب شدن همه ذهن را از منافع شخصی، حزبی و قومی خالی کرده و با همه توان، برای خدمت به مردم و کشور بیندیشیم و تلاش کنیم.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که دولت نسبت به رفع مشکلات و مسائل شوراهای اسلامی شهر و روستا تلاش کرده است، از ارائه دو لایحه تحت عنوان «لایحه مدیریت یکپارچه شهری» و «لایحه درآمد پایدار شهرداریها» به مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات خبر داد.

مردم با عزمی جدی در مسیر پیشرفت کشور پای صندوقهای رای می روند

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت حضور پرشور مردم پای صندوق آرا در ٥٥ حوزه انتخابیه در کشور تأکید کرد و اظهار کرد: مردم بدون شک با عزمی جدی در مسیر پیشرفت کشور و رضای خدا پای صندوقها خواهند شتافت و هر آن کس که فکر می‌کنند می‌تواند خدمت بیشتری را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور انجام دهد، برمی‌گزینند.

وی با تأکید بر این که همه باید به قانون پایبند باشیم، قانونگرایی را افتخاری برای کشور دانست و افزود: افتخار ما در منطقه این است که امور کشور را با مشورت و عقل و خرد جمعی به پیش می‌بریم.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که همه نمایندگان در مجلس تنها به حوزه انتخابیه خود تعلق ندارند و نمایندگان ملت ایران هستند و باید مسائل را در سطح ملی مورد بررسی قرار دهند، گفت: کشور باید توسط مردم و با رأی و نظر آنها اداره شود و افتخار ما این است که کشور را با رأی مردم اداره کرده و راهمان را با مسیر الهی و قرآنی مشخص می‌کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: قانون اساسی که بخش وسیعی از آن از قوانین اسلام و قرآن اقتباس شده به ما می‌آموزد که چگونه جامعه را اداره کنیم.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر این که مشکلات کشور باید با کمک و مشارکت مردم حل شوند، اظهار کرد: خواسته مردم از ما حل معضلات کشور است و نه دعواهای سیاسی، حزبی و جناحی و این که شورای عالی استانها می‌تواند به دولت طرح ارائه کند به دلیل آن است که این دیدگاهها از سراسر کشور جمع‌آوری شده و می‌تواند دولت را در مسیر حل مشکلات کمک کند.

عدالت یکی از مهمترین اهداف شوراهاست

دکتر روحانی، حضور حدود ١١٧ هزار نفر در کشور به عنوان اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را سرمایه بزرگی برشمرد و یادآور شد: عدالت یکی از مهمترین اهداف شوراهاست تا به این واسطه بتوانند بر نحوه اجرای درست برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، درمانی و فرهنگی اشراف و نظارت داشته باشند.

وی افزود: امروز کلانشهرها در کشور با مشکلات و معضلات زیادی از جمله آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و مشکل کم‌آبی روبرو هستند که بدون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم نمی‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

رئیس جمهوری روحانی، با تأکید بر این که دولت با همراهی، مشارکت و کمک مردم توانایی اجرای برنامه‌های خود را خواهد داشت ادامه داد: مردم از ما حل و فصل مشکلاتشان را می‌خواهند و اعضای شوراهای شهر و روستا به عنوان بازوان قوی نظام و دولت در سراسر کشور می‌توانند در این راستا بسیار تأثیرگذار باشند.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت شفاف سازی روند اطلاع رسانی به مردم گفت: باید اطلاعات به طور درست، دقیق و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد و اگر مسئولان در موضوعی دچار اشتباه شدند آن را با مردم عنوان کرده و از آنها عذرخواهی کنند و اگر دیگران اشتباهی مرتکب شده‌اند باید آن اشتباه برای مردم مشخص و تبیین شود.

 ملت ایران صاحبان اصلی این مملکت هستند

رئیس‌ جمهوری ادامه داد: ملت ایران صاحبان اصلی این مملکت هستند و افتخار ما باید خدمت به آنها باشد و آنان را از آنچه در کشور اتفاق می‌افتد مطلع کنیم و در این راستا اگر حتی یک ریال از حق مردم را اتلاف کردیم باید دلیل آن را به مردم توضیح دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به توقیف ٢ میلیارد دلار از داراییهای ایران از سوی آمریکا و جریاناتی که در این راستا در کشور اتفاق افتاده است، گفت: این که دیگران ظالم هستند موضوعی است که برخی کشورها به لحاظ قدرت نظامی، اقتصادی و نفوذ خود به عدالت و اخلاق اعتنایی ندارند که در رأس آنها آمریکا قرار دارد.

وی افزود: آمریکا به لحاظ آن که تصور می‌کند صاحب قدرت و زور است باوجود شکستهایی که در سالهای اخیر در افغانستان و عراق داشته و ان‌شاءالله مداخله آن در سوریه هم با شکست روبرو می‌شود اما همچنان خوی استکباری خود را حفظ کرده است و ملتهای دنیا باید سالها مبارزه و مقاومت کنند تا بتوانند آن را اصلاح کنند.

رئیس‌ جمهوری، با بیان این که دولت آمریکابدون شک مسئول اعمال غیرقانونی خود بوده و دولت ایران این مسئله را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند، گفت: ما باید حواسمان جمع باشد که چه کسانی این پول را در محلی قرار داده‌اند که آمریکا امروز نسبت به آن دست‌اندازی داشته باشد و باید پاسخ این سؤال داده شود که چرا پس از آن همه هشدارهایی که در سال ٢٠٠٧ و ٢٠٠٨ داده شد اقدامی صورت نگرفته است.

دکتر روحانی، با بیان این که ذخایر بانک مرکزی در سراسر دنیا باید مصون بماند، اظهارداشت: دادگاه هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به دست‌اندازی به این ذخایر حکمی صادر کند و اگر حکمی صادر شود بدون شک غیرقانونی خواهد بود.

از هیچ اقدامی برای احقاق حقوق ملت ایران فروگذار نمی کنیم

رئیس جمهوری گفت: ملت ایران اقدامهای خلاف قانون را نمی‌پسندد و دولت آمریکا در قبال این اقدام در برابر دولت و ملت ایران مسئول بوده و ما از هیچ اقدامی برای احقاق حقوق ملت ایران فروگذار نخواهیم کرد.

وی یادآور شد: دولت کارگروهی را برای بررسی همه موارد این مسئله مشخص کرده و از آنها خواسته‌ایم که نتیجه بررسیها را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود حضور بانوان در مسئولیتهای مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به دلیل علم، دانش و توانمندی بانوان ایران زمین دانست و گفت: ما باید از همه فرصت‌های موجود در کشور و توان، فکر و دانش بانوان برای توسعه و آبادانی به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: احترام به بانوان و زنان در جامعه و خانواده یکی از مهمترین اصول سبک زندگی اسلامی است.

پیش از سخنان رییس جمهوری، رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از برنامه‌ریزیها و اقدامهای انجام شده برای تقویت نقش و تأثیرگذاری شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان حلقه‌های وصل دولت و مردم ارائه کرد؛ در همین حال برخی نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا از مناطق مختلف کشور به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد