اولویتهای اکتشافی شرکت ملی نفت ایران تبیین شد

به گزارش نفت دیلی، رئیس برنامه ریزی و کنترل طرحهای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اهداف اکتشافی این شرکت در سال جاری را تببین کرد.

مسعود انصاری در مورد اولویتهای اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در سال جاری گفت: مدیریت اکتشاف امسال در حوضه رسوبی کپه داغ، انجام عملیات حفاری را برنامه ریزی کرده و در مناطق خانگیران، مغان و سمنان نیز برنامه لرزه نگاری تعریف شده دارد.

وی افزود: در بخش ایران مرکزی نیز برنامه مطالعاتی و لرزه نگاری متوسط مقیاس تعریف شده است. در حوضه رسوبی مکران و دریای عمان نیز فعالیتهای اکتشافی به ویژه بر روی هیدروکربورهای نامتعارف برنامه ریزی شده است هرچند در این حوضه کشف هیدروکربورهای متعارف نیز در برنامه است.

وی با اشاره به اجرای موفق فاز نخست پروژه هیدرات های گازی در دریای عمان، گفت: نتایج حاصل از اجرای فاز نخست این پروژه امیدوارکننده بود و ذخیره خوبی پیش بینی شد. هم اکنون نیز به دنبال اجرایی کردن فاز دوم این پروژه با استفاده از سرمایه گذاری خارجی هستیم.

بررسی توازن میان تولید و اکتشاف 

وی در مورد توازن میان تولید و اکتشاف گفت: برابری میزان تولید و اکتشاف انتظار معقولی نیست؛ اما گاهی هم پیش می آید که میدانهای بزرگی کشف شود که بتواند خیلی فراتر از آنچه تولید شده، حجم رزرو بدهد ولی این انتظار نه برای همه جای ایران است نه همیشگی.

وی توضیح داد: به عنوان مثال اگه عربستان بخواهد با همین روندی که هم اکنون تولید می کند، اکتشاف هم داشته باشد باید سالانه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه نفت کشف کند که عملا غیرممکن است.

انصاری افزود: به طور رایج، شرکت ملی نفت ایران و سایر شرکتهای نفت و گازی تمایل دارند که به تناسب تولید، اکتشاف هم داشته باشند و از حجم ذخایرشان هم کم نشود. البته در بخش گاز کماکان می توان این امیدواری را داشت که بیش از آنچه که تولید می شود، اکتشاف داشت اما آن هم زمان دارد یعنی این امکان وجود دارد که اگر پارس جنوبی به ماکزیمم تولید خود رسید دیگر در بخش گاز هم نتوان به تناسب تولید اکتشاف داشت.

وی با بیان این که شرکت ملی نفت ایران معمولا برای میزان اکتشاف برنامه ای ضریب جایگزینی اعلام می کند، افزود: این شرکت به عنوان استراتژیست اول صنعت نفت و گاز هدفگذاری کلان انجام می دهد و وظیفه مدیریت اکتشاف عمل به این اهداف است البته این مدیریت نظرهای کارشناسی خود را مطرح و در نهایت ضریب جایگزینی مورد توافق طرفین انتخاب می شود.

بر اساس این گزارش، اداره برنامه ریزی و کنترل طرحها با استخراج خط مشی ها و اهداف کلان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از مصوبات و دستورالعمل های هیئت مدیره و مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران وظیفه تدوین و بازنگری برنامه های طرح اکتشاف نفت و گاز در قالب برنامه های بیست ساله، پنج ساله و سالانه و همچنین برآورد و تخصیص بودجه مورد نیاز پروژه ها و زیر پروژه ها و تدوین موافقتنامه طرح اکتشاف نفت و گاز و تحلیل و آنالیزفنی و اقتصادی کلیه پروژه های اکتشافی و تهیه گزارشات مطالعات اقتصادی از میادین کشف شده نفت و گاز را بر عهده دارد. این اداره از سه واحد تخصصی، برنامه ریزی و تخصص منابع، کنترل طرح ها و بررسی های فنی و اقتصادی تشکیل شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد