حفاظت از سرمایه های کشور با بهینه سازی مصرف انرژی

به گزارش نفت دیلی، مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران با تاکید بر ضرورت حفاظت از سرمایه های کشور گفت: عامل افزایش چند برابری مصرف انرژی کشوردر فصل تابستان، روند بی رویه استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی ‌و رفتار مصرفی نادرست با این وسایل در بخش تجاری، اداری و مسکونی است.

احمدرضا توکلی، مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی کشور گفت: بنا به آمارهای موجود در کشور حدود ٧٠ درصد از خانوارهای شهری و ۲۰ درصد از خانوارهای روستایی از کولر آبی استفاده می کنند و در قسمت‌های مرکز کشور و با رطوبت بالاحدود ٤ میلیون دستگاه کولرگازی وجود دارد.

وی با بیان این که استفاده از وسایل برودتی در تابستان سهم بسیار بالایی از مصرف انرژی را به خود اختصاص می دهد، گفت: ٥٠ درصد از مصرف برق کشور در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری به وسایل سرمایشی اختصاص دارد که در این میان مصرف برق کولرهای گازی ٤ برابر کولرهای آبی است.

توکلی اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۱۵ میلیون دستگاه کولر آبی در کشور وجود دارد که با انجام اقدامات و راهکارهای ساده و بدون هزینه در سامانه های سرمایشی می توان در بهینه سازی مصرف و اتلاف انرژی صرفه‌جویی کرد .

این مقام مسئول، جایگزین کردن کولرهای آبی با برچسب A به جای کولرهای گازی، انتخاب وسایل متناسب با شرایط اقلیمی،کانال کشی همراه با عایق کاری مناسب، نصب سایبان کولر، عایق بندی درب ها و پنجره ها، بهینه مصرف کردن سامانه های سرمایشی، تعمیر و سرویس پیشگیرانه لوازم خانگی، استفاده از کلیدهای زمان دار در راهروها، استفاده از لامپ های کم مصرف و نصب کولرگازی در مسیر باد را سبب بهبود و کاهش مصرف انرژی در تابستان برشمرد.

به گفته وی، با این اقدامات بیش از ٢٠ درصد از مصرف انرژی در بخش های خانگی، اداری و تجاری صرفه‌جویی و بهینه خواهد شد.

مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی با بیان اینکه طی٧سال گذشته نرخ رشد افزایشی اوج بار همزمان شبکه سراسری به طور متوسط ٢٥ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: از سال ١٣٨٨ تاکنون  توزیع انرژی درکشور نسبت به سال های قبل از آن هر سال به طور میانگین معادل ٣ هزار و ٥٠٠ مگاوات بیشتر شده است.

توکلی اظهارکرد: اوج بار مصرف سرمایشی شبکه کشور از سال ١٣٨٨ نشان می‌دهد، افزایش سطح رفاه، روند استفاده از تجهیزات سرمایشی و رفتار مصرفی نادرست در بخش عمومی از مهمترین عوامل اوج بار در سال های اخیر است.

وی با اشاره به این که روند تغییرات مصرف انرژی در سال های اخیر نشان می دهد اوج بار شبکه سراسری در سال های اخیر در پیک روزانه و فصلی به میزان  ٢٥ درصد افزایش یافته است، یادآور شد: در٣٠ تیر ماه امسال رکورد مصرف انرژی کشور به میزان ٥٢ هزار و ٦٩٣ مگاوات زده شد و پیک بار در بخش مسکونی در مقایسه با بخش های دیگر از جمله صنعت و کشاورزی بیشترین نرخ را نشان داد.

مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، ادامه داد: مطالعات نشان می دهد در ساختمان های اداری تجهیزات سرمایش و تهویه حدود ٣٥ درصد، روشنایی ٢٥ درصد، ماشین های اداری ١٥ درصد و سایر حدود ٢٠ درصد سهم مصرف انرژی را به خوداختصاص می دهند.

توکلی افزود: در نظرداریم با اجرای طرح های آموزشی و اعطا تسهیلات به متقاضیان در راستای خرید لوازم خانگی با برچسب A از منابع و سرمایه های کشور از جمله انرژی برق برای انتقال به نسل های بعدی محافظت کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد