خطوط لوله و مخابرات آماده از سرگیری سوآپ نفت از پایانه نکا است

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: این شرکت آمادگی کامل و همه‌جانبه برای از سرگیری سوآپ نفت از خط لوله نکا را دارد.

عباسعلی جعفری نسب روز گذشته (سه‌شنبه،دوم شهریورماه) در مراسم تودیع و معارفه مدیر منطقه شمال در ساری با اشاره به اهمیت ازسرگیری عملیات سوآپ نفت در منطقه گفت: همه سرمایه های انسانی در کنار تجهیزات و تاسیسات فنی باید برای احیای عملیات سوآپ نفت نکا آماده باشند.

وی با بیان این‌که توقف عملیات سوآپ ضرر و زیان زیادی را به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران وارد کرده است، افزود: برای طرح سوآپ نکا سرمایه‌گذاری زیادی شده است و در این سالها هزینه نگهداری و آماده نگهداشتن خط هزینه هنگفتی را به دولت تحمیل کرد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اظهار امیدواری کرد که با راه‌اندازی هر چه سریعتر این خط این ضررها جبران و منافع اقتصادی برای کشور در پی داشته باشد.

وی با بیان این‌که طرح سوآپ نفت (معاوضه) مورد توجه وزارت نفت قرار دارد و به زودی این طرح راه‌اندازی می‌شود، گفت: مسئولان منطقه شمال باید برای اجرای این طرح در حالت آماده‌باش کامل باشند.

جعفری نسب بر مراقبت شدید از این خط لوله از سوی کارکنان منطقه شمال تاکید کرد و گفت: امیدواریم خط سوآپ نفت نکا- ری هر چه زودتر راه بیفتد و ضررهای مالی تحمیلی به کشور و شرکت به نحو مقتضی جبران شود.

وی با اشاره به اهمیت مسائل فنی و امنیت خطوط لوله نفت منطقه شمال اظهارکرد: مخاطره های ناشی از حوادث طبیعی سیل و آب شستگی، طغیان رودخانه، رانش زمین و خطر فشار بالا به دلیل شرایط جغرافیایی بر خطوط نفت منطقه شمال وجود دارد که باید حساسیت و توجه به این موارد دوچندان شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: منطقه شمال به دلیل حساسیت مسائل زیست‌محیطی از مناطق مهم شرکت نفت به شمار می‌رود که هرگونه بی‌توجهی و سهل‌انگاری در حفظ و مراقبت از خطوط فاجعه‌بار خواهد بود.

وی حساسیت خطوط لوله نفت منطقه شمال را در شرایط توقف و یا فعال بودن خط سوآپ در منطقه شمال را به یک اندازه توصیف کرد و گفت: حساسیت خط برای نگهداری خطوط منطقه شمال در هر شرایطی باید میان کارکنان منطقه وجود داشته باشد.  

وی با اشاره به این‌که اجرایی شدن طرح سوآپ برای کشور منافع زیادی دارد، گفت: همکاری مشترک در صنعت نفت علاوه بر منافع اقتصادی، عامل توسعه و تحکیم روابط بین‌المللی خواهد شد.

سوآپ به معنی واردات نفت خام یا فرآورده نفتی در یک نقطه مرزی کشور و مصرف آن در داخل و در قبال آن صدور نفت خام یا فرآورده با همان مشخصات از مرز خروجی دیگر است که با هدف تامین بخشی از نیازهای داخلی در برخی مناطق و صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل صورت می‌گیرد.

با وجود مزایای فراوانی که سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی برای کشورمان داشت، این کار بنا به دلایلی به دستور وزیر وقت در سال ١٣٨٩ متوقف شد. این امر همچنین سبب شد خط لوله و تجهیزاتی که هزینه سنگینی برای ساخت آن صرف شده بود، بلا استفاده رها شوند و علاوه بر قطع درآمد، نگهداری آن هزینه‌هایی را به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تحمیل کند.

در پایانه نفتی نکا تاسیسات عظیمی برای انتقال ١,٥ میلیون بشکه نفت خام طراحی شده بود که هم اکنون از این ظرفیت استفاده مطلوب نمی شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد