برنامه تولید بلندمدت لایه نفتی پارس جنوبی تدوین شد

به گزارش نفت دیلی، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برنامه ایران برای برداشت ۲۰۰ هزار بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی تا ۲۰ سال آینده خبر داد و گفت: در این مدت باید به تدریج ۳۰۰ حلقه چاه حفاری شود

غلامرضا منوچهری٬ ظهر امروز (سه شنبه٬ ۲۷ مهرماه) پس از بارگیری سکوی ١٧B پارس جنوبی٬ کاهش فشار مخزن را یک امر طبیعی در پارس جنوبی دانست و افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است تا دوره تولید را در این میدان مشترک طولانی کنیم.

وی با اشاره به این که فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی توسعه خواهد یافت٬ افزود: برای نخستین بار با اجرایی شدن فاز ۱۱پارس جنوبی٬ قرار شده تا سامانه جلوگیری از کاهش فشار مخزن استفاده شود تا بتوانیم حفظ تولید مخزن را داشته باشیم.

منوچهری ابراز امیدواری کرد اجرای این الگو در فاز ۱۱ پارس جنوبی٬ مدلی برای بهکارگیری این تاسیسات در دیگر فازها باشد.

وی گفت: با توجه به این که افت فشار مخزن در پارس جنوبی طبیعی است٬ از پنج سال دیگر نیاز داریم تا این سیستم را به ترتیب در فازهای دیگر بکار ببریم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر برنامه ایران برای سرمایه گذاری در بخش IOR و EOR تصریح کرد: افزایش ضریب بازیافت میدانهای نفتی ایران که بیشتر آنها در نیمه دوم عمر خود هستند٬ به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد.

وی با بیان این که در آینده باید حجم سرمایه گذاری در این بخشها افزایش یابد٬ ادامه داد: بر این اساس نیروی انسانی متخصص داخلی و سازندگان بیشتری درگیر اجرای پروژه های IOR و EOR خواهند شد.

منوچهری تصریح کرد: همه تلاش ما این است که شرکت های ایرانی در کنار شرکت‌های صاحب فناوری این پروژهها را اجرا کنند.

برداشت ۲۰۰ هزار بشکه ای از لایه نفتی پارس جنوبی تا ۲۰ سال آینده

وی همچنین به عزم وزارت نفت برای برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی برای نخستین بار تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: با ورود شناور فرآورش و ذخیره‌سازی شناور (FPSO) تا ٢ ماه آینده٬ تا پایان زمستان امسال٬ برداشت ۳۰ هزار بشکه ای از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می شود.

منوچهری با بیان این که قطر  هم اکنون ۳۰۰ حلقه چاه برای برداشت از لایه نفتی حفاری کرده است٬ ادامه داد: ما باید حداقل دو سوم این میزان را حفاری کنیم و بتوانیم در یک دوره طولانی تولید از لایه نفتی را به ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه ایران برای برداشت ۲۰۰ هزار بشکه ای از لایه نفتی پارس جنوبی تا ۲۰ سال آینده٬ گفت:‌ مطالعات اخیری که بر روی میزان ذخایر لایه نفتی پارس جنوبی انجام داده ایم نشان می دهد که می توانیم نزدیک به این عدد از این میدان مشترک برداشت کنیم.

وی استفاده از فناوری های روز و حفاری افقی را با توجه به سنگین بودن نفت لایه نفتی پارس جنوبی را از روش‌هایی اعلام کرد که باید در این بخش از میدان پارس جنوبی بکار رود.

منوچهری خاطرنشان کرد: شرکت های بین المللی که قادر به انجام این کارها باشند می توانند این میدان را توسعه دهند.

وی با بیان این که تولید در این میدان باید مستمر و در طول ۲۰ سال باشد٬ اظهار کرد: در هر حال نفت این میدان سنگین است و شرکتها باید از همان ابتدا روشهای IOR و EOR را در آن به کار ببرند.

معاون امور مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: به تدریج ۳۰۰ حلقه چاه در لایه نفتی پارس جنوبی حفاری خواهد شد.

به گفته وی توسعه فاز دوم لایه نفتی از جمله اولویت های وزارت نفت است که در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه خواهد یافت.

منوچهری با اشاره به مذاکره با شرکت دانمارکی برای توسعه این لایه در فاز دوم گفت: مذاکرات در حال انجام است اما هنوز به قطعیت نرسیده ایم اما به نظر می رسد این شرکت از جمله شرکت های قوی برای توسعه این لایه است.

وی دربارۀ سرمایه گذاری برای توسعۀ طرح‌های ال‌ان‌جی و توجیه اقنصادی آن نیز گفت: توسعۀ طرح‌های ال‌ان‌جی در دنیا تحت تاثیر حضور شیل گازها قرار گرفت، به نحوی که قیمت تک محموله‌های ال‌ان‌جی کاهش یافت و امروز کسی به دنبال امضای قرار داد بلند مدت در این زمینه نیست.

منوچهری با بیان اینکه هم اکنون فناوری تولید ال‌ان‌جی در حال تغییر است و با کاهش قیمت نفت باز هم سرمایه گذاری در این بخش در ایران مطرح است، افزود: با توجه به پیچیدگی خطوط انتقال گاز و مسائلی که در زمینۀ صادرات گاز از طریق خط لوله وجود دارد، به نظر می‌رسد صادرات گاز از طریق ال‌ان‌جی برای ما مطرح است.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران ظرفیت صادرات گاز را خواهد داشت در حال حاضر با بررسی تکنولوژی‌های جدید ال‌ان‌جی می‌توانیم بخشی از صادرات گاز خود را از این طریق انجام دهیم.

به گفتۀ منوچهری در حال حاضر، سرمایه‌گذاری در ال‌ان‌جی‌های با ظرفیت‌های متوسط، ارزان‌تر از قبل و تعداد سازنده ها نیز بیشتر شده است. بنابراین باید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشیم. در حال حاضر راه برای سرمایه گذاری در ال ان جی ایران باز شده و هم اکنون در حال مذاکره برای تکمیل طرح ایران ال‌ان‌جی و دیگر پروژه‌ها در این بخش هستیم.

برنامه ریزی ایران برای سرمایه گذاری در بخش ال ان جی

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: هم اکنون ایران در حال مذاکره با شرکت‌های آسیایی مانند کره و ژاپن و شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش ال‌ان‌جی است اما هیچ‌یک از این مذاکرات قطعی نشده است.

به گفتۀ منوچهری، امسال با راه‌اندازی پنج فاز پارس جنوبی ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز و ١٦٠ هزار بشکه میعانات گازی به تولید پارس جنوبی اضافه می‌شود که این موضوع روی تراز انرژی ایران در دنیا اثرگذار خواهد بود.

صبح امروز سکوی ١٧B پارس جنوبی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت، در یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بندرعباس بارگیری شد؛ این سکو دو هزار و ٣٠٠ تن وزن دارد و با راه‌اندازی آن چرخۀ تولید فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تکمیل می‌شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد