برخی اعضای اوپک سهم نفت ایران را تصاحب کرده بودند

به گزارش نفت دیلی، اجرای برجام سبب شد محدودیت ها کمتر شود و روند تولید و صادرات نفت ایران بهبود یابد، برخی اعضا اوپک با سرمایه گذاری های کلان سهم ایران را تصاحب کرده بودند.

مرتضی صفاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تلاش ایران برای احیای سهم نفتی خود در بازار جهانی گفت: ایران از بدو تاسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از اعضای تاثیر گذار این سازمان بود، اما شرایطی مانند دوران جنگ تحمیلی و تحریم ها، موجب نوسان ظرفیت تولید نفت ایران شد. این در حالی بود که سایر کشورهای عضو اوپک در بخش نفت سرمایه گذاری فراوان کردند و ظرفیت تولید را افزایش دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با بروز این رویدادها در عمل بخشی از بازار ایران در اختیار سایر اعضا قرار گرفت.

وی افزود: تا پیش از تحريم ها، ایران به میزان نیاز تولید و صادرات نفت را انجام می داد. اما با اعمال تحریم ها، ظرفیت تولید و صادرات نفت کشور آسیب دید تا جایی که صادرات نفت ایران به حدود ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

این نماینده مجلس دهم افزود: خوشبختانه با اجرای برجام، تا اندازه‌ای محدودیت ها رفع شد و ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران تا بیش از ٢ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و انتظار می رود با سرمایه گذاری جدید، جایگاه ایران در اوپک و بازار نفت بهبود یابد.

وی ظرفیت سازی در حوزه نفت و انرژی را برای ایران با اهیمت دانست و گفت: وجود منابع و  ذخایر نفت و گاز نیز بر جایگاه و نقش ایران در عرصه نفت و انرژی می افزاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: وزیر نفت در حوزه کارهای اجرایی، مسلط است. باید به گفته های وی اعتماد داشت. از این رو، امیدواریم وزارت نفت بتواند در توسعه ظرفیت های موجود، صادرات و فرآوری نفت و گاز در داخل کشور اثربخش عمل کند تا از این ظرفیت ها به خوبی بهره‌برداری شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد