همکاری کشورهای عضو اکو، تعامل منطقه ای را افزایش می دهد

به گزارش نفت دیلی، دبیرکل اکو گفت: تسهیل همکاری بین کشورها می‌تواند منجر به تجارت و افزایش تعامل منطقه‌ای شود.

خلیل ابراهیم آکجا، در هفتمین اجلاس روسای کل گمرکات کشورهای عضو اکو با بیان این که منطقه اکو از اهمیت و قابلیت‌های فراوان اقتصادی برخوردار است، تجارت را یکی از مشخصه های پیشرفت اقتصادی برشمرد و گفت: امروز سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با کمتر از ظرفیت‌های موجود خود کار می‌کند، رفع این مشکل نیازمند تسهیل سازی امور در مرزها و ایجاد شبکه کارآمد حمل و نقل است.

وی تصریح کرد: انجام رویه های زمانبر و قوانین پیچیده، مانع از افزایش تجارت در گمرکات می‌شود و هزینه ها را تا ١٥ درصد برای تجار و فعالان اقتصادی منطقه افزایش می‌دهد.

آکجا عنوان کرد: تسهیل همکاری بین کشورها می‌تواند منجر به تجارت و افزایش تعامل منطقه‌ای شود و در این زمینه، اکو همواره به دنبال هماهنگی رویه های گمرکی و تدوین استانداردهای لازم است.

دبیرکل اکو گفت: کشورهای عضو این سازمان با وجود برخورداری از ٦ درصد جمعیت جهان، فقط ٢ درصد درآمدزایی جهانی را در سال گذشته میلادی داشتند.

وی افزود: تنها هشت درصد کل تجارت جهانی توسط اعضای اکو انجام می‌شود که پایین‌تر از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های این کشورهاست.

آکجا با اشاره به توافق‌نامه تخلفات گمرکی و قاچاق کالا و همچنینی توافقنامه همکاری‌های اداری در نشست‌های کارشناسی روزهای گذشته این اجلاس، تصریح کرد: اکوتا (قانون موافقت‌نامه تجاری اکو) مهم‌ترین ابتکار اکو است که اجرای آن افزایش تجارت درون منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

دبیرکل اکو با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس روسای گمرک اکو پس از ٩ سال، ابراز امیدواری کرد: اعضای این سازمان با مدنظر قرار دادن نیازها و اولویت‌های کشورهای عضو، فرصت‌های همکاری بیشتری برای یکدیگر فراهم کنند.

کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاستان ازبکستان و تاجیکستان، اعضای اکو هستند.

حجم صادرات کشورهای عضو اکو در سال گذشته میلادی، ٤١١ میلیارد و ٧٢٨ میلیون دلار و میزان واردات آنها ٤٣٣ میلیارد و ٥١٩ میلیون دلار بوده است که مجموع تجارت خارجی آنها به ٨٤٥ میلیارد و ٢٤٧ میلیون دلار می‌رسد.

هفتمین نشست روسای گمرک کشورهای عضو اکو با هدف ارتقا همکاری‌های گمرکی، تسهیل و توسعه تجارت و مبارزه با تخلفات و قاچاق در تهران آغاز به کار کرد.

نشست‌های کارشناسی این اجلاس از دوشنبه این هفته (٢٦ مهر) با برگزاری سومین نشست کمیته فرعی کارشناسان گمرک کشورهای عضو اکو آغاز شده بود.

در این نشست‌ها نمایندگان کشورهای عضو درباره راه های گسترش همکاری‌های گمرکی به‌ویژه از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات، اجرایی شدن سیستم بانک اطلاعات قاچاق و تخلفات گمرکی، تصویب موافقت‌نامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی و برگزاری جلسات و دوره های آموزشی برای کارکنان گمرک کشورها به بحث و تبادل نظر پرداختند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد