بهینه سازی مصرف انرژی از اولویت‎های دولت یازدهم است

به گزارش نفت دیلی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بهینه سازی مصرف انرژی از رویکردها و سیاست‌های مهم دولت یازدهم است، هدر دادن انرژی سبب از دست رفتن ثروت‌های ملی می شود.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس گفت: این لایحه در مجلس تصویب شد که اتفاق بسیار مهمی است، زیرا این لایحه افزون بر این که می‌تواند به بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ کمک کند، در بهینه ساری مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز موثر است.

وی افزود: با اجرایی شدن برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در بسیاری از شهرها، در ٦ ماه نخست امسال وضع هوا رو به بهبود بود، برای نمونه در تهران در ٦ ماه نخست امسال، وضع هوا بهتر از ٦ سال گذشته بود، به‌ویژه آلودگی هوای ناشی از سوخت به دلیل توزیع سوخت استاندارد بهبود یافته است.

ابتکار به موضوع استانداردسازی خودروهای کشور اشاره و تصریح کرد: تمام خودروهای تولیدی ایران باید از استاندارد یورو٤ تبعیت کنند، هر خودرویی که نتواند استاندارد یورو ٤ را کسب کند، تاییدیه نمی گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بازرسی سازمان در ارتباط با این موضوع بسیار جدی است و هیچ مماشاتی در ارتباط با این که خودرویی نتواند استاندارد یورو ٤ را کسب کند، نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: افزون بر این، با همکاری خوبی که با وزارت صنعت و خودروسازان داشتیم، از ابتدای مهرماه ٩٥ هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در ایران تولید نمی‌شود و همه آنها از این پس انژکتوری تولید می‌شوند و به سمت برقی شدن پیش می‌روند.

ابتکار گفت: امیدواریم در لایحه هوای پاک معافیت ٥ ساله معاینه فنی به ٢ سال تبدیل شود که بر این اساس می‌توانیم شاهد ساماندهی وضع هوا در کلان‌شهرها باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از اصلی ترین نگرانی‌های ما گرد و غبار به‌ویژه گرد و غبارهایی است که از خارج وارد کشور می‌شود، در خصوص گرد و غبار در سه سال اخیر در سطح بین‌المللی گام‌های خوبی برداشتیم، علاوه بر مذاکرات دو جانبه که با عراق داشتیم، در سطح بین‌المللی نیز می‌توانیم بگوییم چهار قطعنامه داشته‌ایم.

وی در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تصریح کرد: دولت ایران گام‌های گسترده‌ای در این زمینه برداشته که تصویب برنامه اقتصاد کم کربن یکی از آن‌هاست که پشتوانه برنامه ششم توسعه است، بهینه سازی مصرف انرژی از رویکردها و سیاست‌های مهم دولت یازدهم است، ما از محل هدر دادن انرژی ثروت‌های ملی را از دست می‌دهیم.

ابتکار عنوان کرد: در این زمینه لازم است اقدامهای خوب دستگاه‌های مختلف همچون وزارت نیرو و نفت ادامه یابد و تسریع شود، به تازگی مصوبه‌ای در دولت داشتیم که بر اساس آن دستگاه‌ها مکلف شدند ٢٠ درصد از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که ایران در سه سال گذشته گام‌های موثری در زمینه مقابله با تغییر اقلیم و اثرات آن برداشته است گفت: هرچند عقب ماندگی زیادی وجود دارد، اما با اراده دولت و همکاری بین بخشی، اقدامهای خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا میان اهداف کنوانسیون تغییر اقلیم، توافق پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یک همگرایی ملی و بین‌المللی ایجاد کنیم.

ابتکار افزود: حدود سه سال گذشته سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و شاخص مصرف در آن ٥٠ درصد دیده شد، پارسال مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند که در آن الگو برای کاهش مصرف انرژی دیده شده است و جامعه مکلف شد این هدفگذاری را دنبال کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در سیاست‌های محیط زیستی ابلاغی رهبری، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم اشاره شده است که نشان می‌دهد جهت‌گیری خوبی در این زمینه در کشور شکل گرفته و رئیس جمهوری نیز توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارد.

وی به توافق پاریس اشاره و عنوان کرد: در این توافق‌نامه مقرر شد ایران چهار درصد بدون شرط و هشت درصد مشروط به برداشته شدن تحریم‌ها از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود تا سال ٢٠٣٠ بکاهد که این کار نیازمند داشتن فناوری‌های نو است.

ابتکار تاکید کرد: ایران نقشی بسزا در شکل‌گیری توافق پاریس داشت و رئیس جمهوری فرانسه نیز از نقش ایران در این شکل‌گیری تشکر کرد، از زمانی که این توافق شکل گرفت ایران اقدامهای خود را آغاز کرد و اکنون این توافق در دولت ایران تصویب و اکنون در دستور کار صحن مجلس قرار دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر تصویب شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این که گفته می‌شود اگر ایران اقدامهای خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را آغاز نکند تحریم می‌شود را تکذیب می‌کنم، زیرا این تکلیفی است که خود تعیین کرده‌ایم و برخی اقدامهای اجرایی آن نیز آغاز شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد