ظرفیت تولید روزانه نفت در غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه رسید

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت گفت: با بهرهبرداری رسمی از سه میدان نفتی مشترک آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی، ظرفیت برداشت نفت از میدانهای غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسید.

بیژن زنگنه در آیین بهرهبرداری رسمی از طرحهای توسعه میدانهای یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی که در محل میدان نفتی یادآوران در حال برگزاری است، ضمن خوشامدگویی به  دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری و هیئت همراه اظهار کرد: ظرفیت تولید نفت خام در میدانهای غرب کارون در دولت یازدهم ٢٥٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: تولید نفت در میدانهای غرب کارون پیش از آغاز بهکار دولت یازدهم حدود ٦٥ هزار بشکه در روز بود که با افت تولید میدان آزادگان جنوبی به ٤٥ هزار بشکه در روز رسید.

وزیر نفت افزود: عمده قراردادهای توسعه میدانهای غرب کارون در زمان وزارت آقای نوذری بسته شد و سرمایه گذاریها به صورت بیع متقابل بوده است.

زنگنه با اشاره به سرمایه گذاری ٦ میلیارد دلاری برای توسعه یاران شمالی، فاز نخست میدان یادآوران و فاز نخست میدان آزادگان شمالی در قالب طرح بیع متقابل گفت: سرمایه گذاری صورت گرفته در میدانهای یاران جنوبی و آزادگان جنوبی نیز یک میلیارد دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان سرمایه گذاری، از بزرگترین سرمایهگذاریها در سطح کشور و صنعت نفت به شمار می رود.

به گفته وزیر نفت، میدانهای غرب کارون هم عرض میدان پارس جنوبی است و همانطور که پارس جنوبی، حرف اصلی را در بخش گاز می زند؛ غرب کارون هم حرف اصلی را در بخش نفت می زند.

افزایش ضریب بازیافت نفت، یک الزام است

زنگنه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای رسیدن تولید میدانهای غرب کارون به یک میلیون بشکه در روز یادآور شد: این کار به شرطی امکانپذیر است که بتوانیم ضریب بازیافت نفت را افزایش دهیم؛ این موضوع یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

وی در ادامه سخنان خود به الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: این الگوی قراردادی که مدل تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل است، امکان افزایش ضریب بازیافت نفت را فراهم میکند و از این رو اصرار داریم این قراردادها عملیاتی شوند.

وزیر نفت افزود: با استفاده از الگوی جدید قراردادهای نفتی، به دنبال بهره مندی از فناوری پیشرفته برای افزایش ضریب بازیافت نفت و همینطور فعالیتهای سازگار با محیط زیست و ارتباط درست با مردم هستیم.

وی اعلام کرد: برای رسیدن به تولید پایدار یک میلیون بشکه نفت در غرب کارون در سال‌های آینده به ١٨ تا ٢٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تازه نیاز داریم و در کنار این سرمایه‌گذاری، باید نیروهای فنی را برای اشتغال در منطقه آموزش دهیم.

وزیر نفت به تولید نفت در شرق کارون هم اشاره کرد و گفت: بیشتر میدان‌های این بخش هم به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند و نیازمند افزایش ضریب بازیافت هستند.

زنگنه با بیان اینکه الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز به دنبال افزایش ضریب بازیافت در تولید نفت است، افزود: اگر قرار است استان خوزستان توسعه یابد، موتور نفت باید در آن روشن شود.

وی تصریح کرد: تحقق افزایش بازیافت نفت، فرایند دائمی ارتقای یادگیری را به دنبال دارد و ما نیز باید با افزایش ضریب بازیافت ثروت بیشتری برای کشور تولید کنیم.

زنگنه تاکید کرد: هیچ کس مجاز نیست ثروت کشور را هدر دهد و باید برای آیندگان از ثروت استفاده حداکثری داشته باشیم.

وزیر نفت گفت: انتظار داریم در فازهای بعدی توسعه میدانهای نفتی، پیمانکاران خوب بین المللی را در فضای رقابتی انتخاب کنیم.

پیگیری مسئولیت های اجتماعی نفت در مناطق غرب کارون

وزیر نفت گفت: طرح‌های وسیع مسئولیتهای اجتماعی را در منطقه خوزستان دنبال می‌کنیم و در پنج سال آینده یکهزار میلیارد تومان در این منطقه سرمایهگذاری میشود.

وی تصریح کرد: با این سرمایه‌گذاری، جلوه خشن فقر از منطقه برداشته میشود؛ ضمن اینکه طرح‌هایی مانند تامین آب شرب، ساخت خانه بهداشت، ساخت ورزشگاه کوچک، آسفالت خیابان‌ها، ایجاد هنرستان فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دستور کار است.

زنگنه ادامه داد: با اجازه‌‌ای که از ریاست جمهوری دریافت کرده‌‌ایم، قرار است از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید، سه درصد به اجرای فعالیت‌های اجتماعی در منطقه اختصاص یابد.

وی افزود: ما و مردم با هم هستیم و قصد داریم متناسب با فعالیت‌های اجتماعی در منطقه به الگویی صحیح دست یابیم.

زنگنه با بیان اینکه باید از درآمد کنونی نفت به استان خوزستان کمک شود، افزود: این موضوع سبب افزایش رفاه مردم می شود؛ ضمن این که با افزایش تولید نفت، زنجیره ارزش هم تکمیل خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره توانمندی استان خوزستان در صنایع ماشین سازی گفت: پس از تهران و اراک هیچ استانی مانند خوزستان توان بالای صنایع ماشین سازی ندارد و بسیاری از تجهیزات نفتی در این استان ساخته می شود که این موضوع به معنای قابلیت تولید و اشتغال در این استان است و باید از آن استفاده کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد