ظرفیت سازی در تولید نفت، پشتوانه ایران در مذاکرات اوپک بود

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت متن، ظرفیتسازی‌های صورت گرفته در تولید نفت را پشتوانه ایران در مذاکرات اوپک عنوان کرد و گفت: تا پایان امسال، ظرفیت تولید در میدان‌های غرب کارون به ٣٤٥ هزار بشکه در روز افزایش مییابد.

سیدنورالدین شهنازیزاده در گفت وگو با خبرنگار شانا، با اشاره به نقش ایران در توافق اوپک، افزود: وزارت نفت توانست با اقدام های مناسب به منظور ظرفیتسازی در تولید نفت طی سه سال گذشته، به خوبی از منافع کشورمان در اجلاس اخیر اوپک دفاع کند.

وی ادامه داد: این تصمیم یک دستاورد بزرگ برای کشور، صنعت نفت و مردم است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به افتتاح رسمی فازهای نخست طرح های توسعه ای یادآوران و آزادگان شمالی و همچنین طرح توسعه یاران شمالی از سوی رئیس جمهوری در ماه گذشته، گفت: افزایش تولید در میدانهای غرب کارون و دیگر میدان‌های نفتی باعث افزایش قدرت کشورمان در مذاکرات اوپک شد.

طی سه سال اخیر و با ظرفیت سازی‌های انجام شده برداشت نفت از میدان های غرب کارون به بیش از ٢٦٥ هزار بشکه در روز رسیده است. تا پیش از دولت یازدهم، ایران روزانه حدود ٦٠ هزار بشکه نفت از میدان های غرب کارون برداشت می کرد؛ اما با افتتاح فازهای نخست یادآوران (١١٥ هزار بشکه در روز)، آزادگان شمالی (٧٥ هزار بشکه در روز) و طرح توسعه یاران شمالی (٣٠ هزار بشکه در روز)، ظرفیت تولید در میدان های غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

وی ظرفیتسازی های صورت گرفته در تولید نفت را پشتوانه ایران در مذاکرات اوپک عنوان کرد و گفت: تردیدی نیست که تولید نفت ایران در سه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و شرکت ملی نفت ایران طرح‌های افزایش تولید خود را یکی بعد از دیگری وارد مدار کرده است.

شهنازیزاده با بیان این‌که در دولت یازدهم ظرفیت تولید در میدان‌های غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: تا پایان امسال نیز این ظرفیت به ٣٤٥ هزار بشکه در روز خواهد رسید و این ظرفیت تولید، پشتوانه ایران در بازار نفت خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی‌های انجام شده و اهتمامی که وزارت نفت در دولت یازدهم داشته، طرح های توسعه‌ای وارد مدار شده و همچنین با برنامهریزی صورت گرفته برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، قطعا در ماه‌های آینده نیز شاهد افزایش ظرفیت تولید نفت کشورمان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت متن افزایش ظرفیت تولید در غرب کارون را پاشنه آشیل دولت در مذاکرات اوپک اعلام کرد و گفت: میدان‌های غرب کارون از جمله میدان‌های تازه نفس هستند و از قابلیت افزایش تولید برخوردارند.

وی افزود: با وجود مخالفت‌هایی که در برابر افزایش تولید نفت کشورمان در اوپک وجود داشت، اما با ظرفیت سازی‌هایی که طی این مدت به وجود آمد، مخالفان نیز به خواسته کشورمان تن دادند و پذیرفتند که ایران کاهش تولید نداشته باشد.

صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک برای کاهش ٣٠٠ هزار بشکه ای تولید خود آمادگی دارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد