بودجه ٩٦ بر مبنای نفت ٥٠ تا ٥٥ دلاری تنظیم شده است

به گزارش نفت دیلی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قیمت نفت خام در بودجه سال آینده ٥٠ تا ٥٥ دلار برای هر بشکه تعیین شده است.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در نشست خبری که پیرامون تحلیل لایحه بودجه سال ٩٦ کل کشور برگزار شد، گفت: بر اساس پیش بینیهای انجام شده، سال آینده از محل فروش نفت و فرآورده های نفتی رقمی حدود ١١٠ تا ١١١ هزار میلیارد تومان منابع مالی نصیب کشور میشود.

 

وی افزود: برخی معتقدند باید در بودجه سال آینده کشور درآمدهای مالیاتی افزایش و به نسبت از درآمدهای نفتی کاسته شود، اما باید بدانیم که در شرایط کنونی نمی توان مالیاتها را به صورت غیرمتعارف افزایش داد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس پیش بینیهای انجام شده در بودجه سال ٩٦، رشد اقتصادی کشور برای سال آینده به ٧,٧ درصد خواهد رسید.

 

نوبخت با بیان این که رشد منابع عمومی بودجه دولت از سال ٩٢ تا ٩٦ با رشد چهار درصدی روبرو شده است، تصریح کرد: بیشتر هزینهها به بخشهایی همچون رفاه اجتماعی، آموزش و تحقیقات، دفاع و امنیت و سلامت اختصاص یافته است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه به ویژگی های بودجه سال ٩٦ اشاره کرد و گفت: توجه به برنامه ششم توسعه، اولویت بخشی به چهار حوزه محیط زیست، آب، فاضلاب و حمل و نقل، فراهم کردن ساز و کارهای مقابله با فساد از طریق شفافسازی، تاکید بر طرحها و های اقتصاد مقاومتی، تامین اعتبار اعطای جوایز صادراتی مربوط به صادرات غیرنفتی به مبلغ ١٢٠ میلیارد تومان و غیره از اولویتهای لایحه بودجه سال آینده است.

 

وی با اشاره به این که قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی سال آینده افزایش نخواهد یافت، عنوان کرد: هم اکنون دولت ماهانه چند میلیارد تومان یارانه به افراد جامعه پرداخت می کند که درآمدهای آن از سه محل پالایش و پخش فرآورده های نفتی، گاز و توانیر تامین می شود، دولت برنامه ای برای افزایش قیمت حاملهای انرژی برای سال ٩٦ ندارد.

 

نوبخت با اشاره به این که قیمت نفت در بودجه سال آینده ٥٠ تا ٥٥ دلار در هر بشکه تعیین شده است، گفت: ایران پارسال با وجود کاهش قیمت نفت باثبات ترین اقتصاد منطقه را داشت، این موضوع نشان می دهد ایران بر خلاف دیگر کشورهای صادرکننده نفت، شوک کاهش قیمت نفت را به خوبی پشت سرگذاشته است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که پیش بینی می شود نرخ تورم سال آینده به ٧,٦ درصد برسد، افزود: باید عنوان کرد که بودجه سال آینده نه انقباضی و نه انبساطی است، رشد نقدینگی نیز سال آینده حدود ١٩ درصد پیش بینی می شود، همچنین به منظور تامین اعتبار مورد نیاز برای تسهیلات سرمایه گذاری و اشتغال، ١٠٠٠ میلیارد تومان به این بخش اختصاص خواهد یافت.

 

وی به تسهیلات دولت برای مقابله با آلودگی هوا و خروج خودروهای فرسوده در بودجه سال ٩٦ اشاره و تصریح کرد: تا امروز حدود ٣٤ هزار تاکسی فرسوده در شهرها از رده خارج شده است، همچنین دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، ٣٠٠ میلیارد تومان تسهیلات در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته است.

 

نوبخت عنوان کرد: دولت به منظور کاهش هرچه بیشتر آلودگی هوا و گرد و غبار، ١٥٠ میلیارد تومان اعتبار به شهرهای کشور اختصاص داده است، هرچند ممکن است این رقم کافی نباشد، اما برای رفع آلودگی هوا باید فعالیت های دیگری همچون استفاده از خودرو و موتورسیکلتهای برقی و هیبریدی در دستور کار قرار گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد