عملیات اجرایی ساخت خط لوله صادراتی نهم سراسری آغاز می شود

به گزارش نفت دیلی، عملیات اجرایی ساخت ٧٠٠ کیلومتر از خط لوله صادراتی نهم سراسری با انتخاب پنج پیمانکار در سال آینده آغاز می شود.

علی سرپاک، سرپرست طرح خطوط لوله چهارم و هشتم سراسری در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره طرح‌های فعلی این مجموعه به خبرنگار شانا گفت: از سال گذشته مسئولیت اجرای خط لوله نهم سراسری نیز بر عهده این طرح قرار داده شده است.

سرپرست طرح خطوط لوله چهارم و هشتم سراسری در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: با تمرکز بر بازنگری و پایان فاز طراحی و آماده سازی اسناد مناقصه، در صدد هستیم طی امسال و نیمه نخست سال آینده، پنج پیمانکار با هدف اجرای گستره های دارای اولویت خط لوله نهم سراسری انتخاب و عملیات اجرایی این خط لوله را آغاز کنیم.

وی یادآور شد: خط لوله نهم یکی از خطوط سراسری انتقال گاز کشور به‌شمار می رود که همانند خطوط لوله چهارم و هشتم سراسری، امکان انتقال گاز از منطقه پارس جنوبی را به بخش‌های غربی و شمال غربی کشور فراهم می کند.

سرپاک ادامه داد: این خط لوله افزون بر ماموریت صادرات، وظیفه گازسانی به مناطق غرب و شمال غرب کشور را بر عهده دارد.

افزایش تولید پارس جنوبی زمینه ساخت خط لوله نهم سراسری را فراهم کرد

 سرپرست طرح خطوط لوله چهارم و هشتم سراسری اظهار کرد: با شتاب گرفتن عملیات تکمیلی و بهره برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی، خط لوله نهم سراسری نیز اولویتی راهبردی یافته است.

وی ادامه داد: همزمان با افزایش تولید میدان مشترک پارس جنوبی، شبکه انتقال گاز کشور نیز باید توسعه یابد.

 به گفته سرپاک، هم اکنون طراحی پایه و تفصیلی خط لوله نهم سراسری مورد بازنگری قرار گرفته و در دست اجراست.

 خط لوله نهم سراسری به میاندوآب می رسد

 سرپرست طرح خطوط لوله چهارم و هشتم سراسری درباره ارتباط خط لوله نهم با دیگر خطوط سراسری گفت: از آنجاکه دهگلان به عنوان نقطه نهایی در خط لوله ششم سراسری تعریف شده و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد، نخستین گستره دارای اولویت خط لوله نهم، ادامه خط لوله ششم (از دهگلان تا میاندوآب) بوده، از این رو پروژه اجرایی دهگلان – میاندوآب به طول ٢٣٠ کیلومتر تعریف شده که در قالب یک مناقصه و با هدف انتخاب دو پیمانکار در حال پیگیری است.

 وی افزود: با انتخاب دو پیمانکار برای ساخت خط دهگلان – میاندوآب در قالب دو قطعه ١٢٣ و ١٠٧ کیلومتری، عملیات اجرایی آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

 سرپاک ادامه داد: با اجرای خط لوله ششم، گاز طبیعی تا دهگلان می رسد و با اجرای این پروژه، گاز از منطقه دهگلان به شمال غرب کشور (میاندوآب)، منتقل خواهد شد.

سرپرست طرح خطوط لوله چهارم و هشتم سراسری یادآور شد: در صورت دریافت مجوزهای لازم برای تبدیل خط لوله پنجم سراسری به خط لوله انتقال گاز شیرین، ظرفیت انتقال تولیدات سایت ٢ پارس جنوبی از عسلویه تا بیدبلند ایجاد می شود.

به گفته وی، اولویت بعدی خط نهم، انتقال گاز از بیدبلند تا اهواز است (در گستره ای به طول ١١٧ کیلومتر) و بلافاصله گستره بعدی از اهواز تا کوهدشت به طول ٣٤٥ کیلومتر اجرایی خواهد شد.

 وی عنوان کرد: با هدف برقراری ارتباط و ایجاد توازن میان گازهای تولید شده در سایت های یک و دو پارس جنوبی، اجرای ٢٧ کیلومتر خط لوله ٥٦ اینچ در قالب طرح خط لوله نهم سراسری در دستور کار قرار گرفت که اقدامات اجرایی پروژه، با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده باید تا بهمن ماه امسال آغاز و پیش از فصل سرمای ٩٦ به پایان برسد.

ایجاد ارتباط میان کریدورهای انتقال گاز در غرب و مرکز کشور

سرپاک درباره پروژه ایجاد ارتباط میان ایستگاه بیدبلند در خط نهم و ایستگاه پتاوه در خطوط لوله دهم و سوم گفت: با توجه به واقع شدن خطوط لوله ششم و نهم روی کریدور غربی و دیگر خطوط بر روی کریدور مرکزی، پروژه ساخت خط لوله رابط میان خطوط نهم و دهم سراسری به طول حدود ٢٠٠ کیلومتر در قالب طرح خط لوله نهم تعریف شد.

 سرپرست طرح خط لوله چهارم و هشتم سراسری ادامه داد: مذاکرات اولیه با شرکت خارجی و مشاوران داخلی برای تکمیل مطالعات توجیه فنی، اقتصادی با هدف آغاز طراحی پایه و تفصیلی در حال انجام است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد