پیمان پولی سه جانبه ژاپن، چین و کره جنوبی

 
 
سرویس بین‌الملل فردا: به نقل از روزنامه ژاپنی نی.کی (Nikkei)، سه کشور پیشروی اقتصادی در شرق آسیا توافق کردند که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، باید خود را در برابر آشفتگی بازارهای مالی مقاوم‌تر کنند.

اگر دلار در آینده نزدیک و با اتخاد سیاست‌های اقتصادی مد نظر دونالد ترامپ، تقویت شود، وی برای نرخ تبدیلی ارز در ژاپن، چین و کره جنوبی، به این سه کشور فشار وارد خواهد کرد.

یک عضو هیات ژاپنی، که در نشست سه جانبه شمال شرق آسیا شرکت کرده بود، گفت: "سیاستهای ترامپ باعث می‌شود که نرخ برابری ارزها با دلار افزایش یابد و بدهی سنگینی به اقتصاد این کشورها تحمیل شود".

هیاتهای شرکت کننده  در این نشست، خواستار همگرایی سیاست‌های مالی و ارزی این سه کشور بزرگ شرق آسیا شدند. سه کشور توافق کردند که همکاریهای سه جانبه برای مقابله با شوک‌های مالی را بهبود ببخشند؛ در این شرایط، یک پیمان پولی سه جانبه بین بانک‌های مرکزی هر سه کشور، امکان می دهد که در زمان نیاز، ارزهای خارجی را بین یکدیگر تبادل کنند.
 
لازم به توضیح است که پیمان پولی دوجانبه یا چندجانبه روشی است که کشورهای شرق آسیا برای کاهش تقاضا برای ارزهای پرقدرت استفاده می کنند و در زمان افزایش نرخ برابری پول ملی در مقابل ارزهایی مانند دلار و یورو، با فعال سازی این پیمان‌ها ،باعث کاهش فشار به پول ملی می شود. کشور چین توانسته است با امضای 40 پیمان پولی دوجانبه، جایگاه ارز خود را به رتبه پنجم ارزهای پراستفاده ارتقاء دهد.

متاسفانه، علیرغم فشارهای عظیم ناشی از تحریم‌های بانکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها اقدامی جدی در این خصوص انجام نداده است، بلکه پیشنهاد کشورهایی مانند ترکیه و روسیه را برای انعقاد پیمان پولی، چندان جدی نمی گیرد.


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد