پیشنهاد انگلیسی‌ها برای حضور در توسعه آزادگان

خبرگزاری فارس: در حالی ایران قصد دارد از طریق یک کنسرسیوم با حضور توتال فرانسه و شرکت شل کار توسعه میدان آزادگان جنوبی را انجام دهد که در آن سمت یعنی خاک عراق شرکت هالبیرتون قصد دارد به شرکت شل کمک کند که تولید نفت از میدان مجنون را دو برابر کند.

برخی از منابع نفتی عراقی اعلام کردند که شرکت انگلیسی-هلندی شل برای حفر ٣٠ چاه در میدان مجنون عراق، با شرکت آمریکایی هالیبرتون قراردادی به ارزش ٢١٠ میلیون دلار امضا کرده است.

این توافق کمک می‎کند تولید نفت از میدان مجنون عراق حدود دو برابر سطح کنونی شود.

در سه سال آینده، تولید نفت از میدان یاد شده از سطح کنونی ٢٢٠ هزار بشکه در روز به حدود 4٠٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

همانطور که در ابتدای این گزارش نیز گفته شد شرکت شل که در خاک عراق و در همین میدان مشترک (مجنون) ذی نفع است درخواست همکاری خود را به صورت کنسرسیوم به شرکت توتال فرانسه داده است تا در خاک ایران نیز مشغول به کار شود.

با این شرایط جای نگرانی وجود دارد که شرکت شل چه تضمینی خواهد داد که اطلاعات طرف ایرانی میدان را منتقل نکند در صورتی که اخیرا نیز با شرکت آمریکایی هالیبرتون در توسعه میدان مجنون شراکت خواهد کرد.

معمولا در قراردادهای بین المللی این موضوع رعایت می شود که شرکتهای ذی نفع در میادین مشترک به آن سوی مرز نیز ورود پیدا نکنند.

همواره یکی از نگرانی هایی که منتقدان قراردادهای جدید صنعت نفت در محافل خصوصی و عمومی اعلام می کردند موضوع توسعه میدانهای مشترک توسط شرکتهایی است که در آن طرف مرز ایران نیز مشغول به فعالیت هستند و می‌توانند اطلاعات صنعت نفت ایران را جا به جا کنند که ظاهرا در توسعه میدان آزادگان جنوبی این اتفاق به وقوع خواهد پیوست.

براساس قرارداد IPC حضور حداقل 20 ساله شرکت های خارجی در خاک ایران تضمین شده است به همین دلیل باید از این وضعیت ابراز نگرانی کرد و هشدارهای جدی را به مسوولان صنعت نفت داد تا قبل از انعقاد این قرارداد شرایط امضای توسعه میدان آزادگان جنوبی را توسط کنسرسیومی که درآن شرکت شل نیز حضور دارد بسنجند.

بازخوانی سرقت اطلاعات میدان پارس جنوبی توسط شرکت توتال

توتال فرانسه با استفاده از ضعف قراردادهای نفتی و فقر اطلاعاتی مدیران نفتی وقت موفق شدند تا با پنهان کاری‌ها سال‌ها مدیران صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران را از وجود سازندهای جدید گازی بی خبر بگذارند و در عوض این اطلاعات را به طرف قطری منتقل کرده اند.

برای نخستین بار در طول چند سال گذشته یک کارشناس قدیمی و پیشکسوت صنعت نفت و گاز ایران از این خیانت بزرگ گازی توتال فرانسه در پارس جنوبی پرده برداشت و حتی از احتمال شکایت ایران از این شرکت فرانسوی خبر داد.

منصور دفتریان رئیس انجمن گاز ایران اردیبهشت ماه 1391 در نشست تخصصی بررسی راهکارهای تولید صیانتی از مخازن مشترک نفت و گاز ایران در مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «حقه بازی بزرگی در حال انجام شدن است» به ضررهای اقتصادی هنگفت ایران از یکسو و منفعت چشمگیر کشور رقیب در آن سوی میدان مشترک اشاره و این کار توتال را عمدی اعلام کرد.

دفتریان در این نشست که برخی از مدیران و معاونان فعلی وزارت نفت هم در آن حضور داشتند، با تاکید بر اینکه در میدان گازی پارس جنوبی چهار لایه گازی وجود دارد، تصریح کرده بود: اما 10 سال است که ایران از بزرگ‌ترین لایه گازی این میدان برداشتی نداشته‌ است، چرا که طرح شرکت توتال فرانسه برای برداشت کامل نبوده، این اقدام توتال فرانسه عمدی بوده است و با توجه به مطالعاتی که در پارس جنوبی انجام شده، تعمدی بودن رفتار توتال فرانسه محرز شده است.

به عبارت دیگر، به اعتقاد کارشناسان صنعت گاز ایران اخلال عمدی شرکت توتال فرانسه در شیوه برداشت گاز از لایه‌های پارس جنوبی موجب شد که ایران 10 سال از برداشت یکی از لایه‌های پارس جنوبی محروم شده، بدون آنکه کسی از این موضوع مطلع باشد.

گزارش ویژه شرکت نفت، حقه توتال را تایید کرد

با گذشت حدود سه سال از این اظهارات رئیس انجمن گاز ایران، فعالیت‌های اکتشافی انجام‌شده توسط شرکت نفت و گاز پارس، مهر تائیدی برای حقه بازی بزرگ توتال فرانسه بود.

آذر ماه سال 93 سایت شرکت نفت و گاز پارس و به دنبال آن پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت به نقل از فرخ علیخانی جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گزارش جالبی از نتایج فعالیت‌های جدید اکتشافی شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی منتشر کردند.

علیخانی در این گزارش در تشریح فعالیت‌های جدید حفاری و اکتشافی در میدان مشترک پارس جنوبی، گفته بود: حفاری نخستین چاه توصیفی سازندهای زیرین پارس جنوبی با هدف ارزیابی پتانسیل های مخزنی این حوزه در سازندهای فراقان و زاکین و نیز تولید از سازندهای کنگان و دالان به مرحله اجرا درآمده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون بخش عمده تولید گاز در میادین خلیج فارس مربوط به سازندهای کنگان و دالان بوده که میدان مشترک پارس جنوبی نیز از این دست است، تصریح کرده بود: با توجه به مجموعه مطالعات انجام شده و نیز فعالیت‌های اکتشافی و تولیدی کشورهای همجوار همچون قطر، عربستان، ‌ عمان و ... به نظر می‌رسد آینده اکتشاف مخازن هیدروکربوری جدید در این ناحیه مربوط به سازندهای ماسه سنگی نظیر فراقان و زاکین باشد.

جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، انجام موفقیت آمیز این عملیات را دستاوردی تازه در اکتشاف لایه های مختلف سنگ منشاء در مخازن دریایی جنوبی کشور دانسته و یادآور شده بود: شناخت این سنگ منشاء این امکان را ایجاد می‌کند که بهره بردار در فرایند تولید نفت و گاز از مخازن مورد نظر به رهیافتی جامع در خصوص منبع اصلی تولید و پتانسیل‌های مخزنی دست یابد.

علیخانی خاطرنشان کرد: با دستیابی به این موفقیت تازه همه ابهام‌های پیشین درباره لایه های اصلی مخزنی و سازندهای زیرین میدان گازی پارس جنوبی رفع شد که با تکمیل روند مطالعات آتی، شناخت دقیق تری از این مخزن بزرگ هیدروکربوری حاصل می شود.

به گزارش فارس عملا شرکت نفتی توتال فرانسه که در میدان مشترک پارس جنوبی در قسمت قطر ذی نفع بود با انتقال اطلاعات خسارت جبران ناپذیری را به سرمایه بین نسلی ایران زد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد