مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبرداد:
کشف میدان گازی مدار در شرق عسلویه

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به کشف یک میدان جدید گازی جدید در شرق عسلویه گفت: حجم ذخیره درجای میدان مدار 495 میلیارد مترمکعب است که 80 درصد آن قابل استحصال است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران افزود: میعانات گازی درجای این میدان 1573 میلیون بشکه است و ارزش اقتصادی آن 133 میلیارد دلار خواهد بود و گاز آن معادل دو فاز پارس جنوبی است

.

احمد قلعه بانی در ادامه افزود: سال گذشته 4 میدان گازی به ارزش اقتصادی 179.8 میلیارد دلار کشف شده است که این کشف هزینه ای 414 میلیون دلاری را در بر داشته است.

در ادامه قلعه بانی اظهار کرد: قرارداد میدان مشترک آذر به ارزش دو میلیارد دلار نهایی شده و تا دو هفته دیگر مبادله خواهد شد همچنین قرارداد توسعه فاز 3 میدان دارخوین نیز از سوی کنسرسیوم بانک سپه و سپهر انرژی و نیز چند شرکت داخلی به ارزش یک و نیم میلیارد دلار امضا خواهد شد.

وی با اعلام آخرین برنامه های این شرکت برای توسعه پروژه ها و میادین مستقل و مشترک در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا در مورد نحوه حمایت شرکت ملی نفت ایران از گسترش فعالیت پیمانکاران داخلی گفت: از چند سال قبل روند حمایت از پیمانکاران داخلی آغاز شده است و خوشبختانه رشد خوبی را در این زمینه شاهد بوده ایم.

احمد قلعه بانی افزود: قراردادهای 35 ماهه ای که با پیمانکاران داخلی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی منعقد شد خود نشان از اعتماد به پیمانکاران و صنعتگران داخلی دارد.

وی افزود: پیمانکاران فرعی نیز با توجه به تجربیاتی که کسب کرده اند آمادگی دارند خود نیز به سرمایه گذاری بپردازند و خوشبختانه ظرفیت های فراوان صنعت نفت و نگاه ملی به آن سبب شده تا از تمام ظرفیت های داخلی پیمانکاران بهره مند شویم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در پنج سال آینده باید 142 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شود گفت: 120 میلیارد دلار پروژه های در دست اجرا وجود دارد که بیش از 70 درصد آنها در میادین مشترک است.

وی افزود: میدان گازی پارس جنوبی به عنوان مهم ترین برنامه توسعه ای صنعت نفت در کنار میادین غرب کارون از سرمایه گذاری مطلوبی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به مشارکت بانک های ملت، صادرات و سپه در پروژه های صنعت نفت گفت: بانک ها می توانند با ساختارسازی مشارکت فعال تری در توسعه صنعت نفت داشته باشند.

قلعه بانی ادامه داد: در سال گذشته با بانک ها و موسسات خصوصی تعامل خوبی ایجاد شد و قراردادهای بیع متقابل داخلی با سه بانک تعریف شد و آنها نیز با ساختارسازی به مشارکت پرداختند.

قلعه بانی افزود: در سال گذشته حدود 18 میلیارد دلار سرمایه جذب شد و در سال 89 به تنهایی 90 درصد بیش از سه سال ماقبل آن سرمایه گذاری صورت گرفت.

وی ادامه داد: در سال 89 نسبت به سال 88، 15 هزار بشکه افزایش تولید داشتیم و برنامه های ما بیش از برنامه تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در چهار ماهه اول امسال 98.6 درصد تولید را توانستیم پوشش دهیم که این عدد فراتر از برنامه ما بود.

قلعه بانی در مورد جبران کاهش تولید گفت: به طور طبیعی مخازن ما به دلیل آنکه در نیمه دوم عمر خود هستند با کاهش تولید روبه رو هستند که با تزریق گاز و حفاری چاه های جدید این کاهش جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد خبرهای منتشره در مورد بدهی نفتی کشورهای کره جنوبی و چین گفت: چنین مطلبی تا کنون از سوی بانک مرکزی ایران به عنوان مرجع دریافت وجه حاصل از فروش نفت به شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است.

وی افزود: تا هفته گذشته 4.8 میلیارد دلار از هند طلب داشته ایم که هفته گذشته یک میلیارد یورو وصول شد و فروش نفت به این کشور کماکان مطابق با برنامه های پیشین ادامه دارد.

قلعه بانی اظهار کرد: هیچ شناوری برای فروش نفت بر روی آب نداریم و ذخیره ما برای فروش حداقل است و به عبارت دیگر میزان درخواست فروش ما بیش از صادرات است.

وی در مورد راه اندازی بورس نفت گفت: برخی ناهماهنگی ها برای عرضه نفت خام وجود داشت که خوشبختانه اکنون این مشکلات حل شده است.

قلعه بانی ادامه داد: امسال حدود 8.5 میلیارد دلار جذب سرمایه صورت می گیرد که 4 میلیارد آن از محل منابع داخلی و 4.5 میلیارد دیگر از محل فروش اوراق مشارکت و سرمایه گذاری خارجی بوده است و امیدواریم این رقم امسال به 25 میلیارد دلار برسد.

قلعه بانی با رد وجود مشکل و عدم فروش اوراق مشارکت گفت: هفته آخر اسفند ماه سال گذشته مجوز فروش 300 میلیون یورو اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی صادر شد که رقم تقاضای ما سه میلیارد یورو بود و با توجه به زمان محدود 90 درصد از این اوراق مشارکت فروش رفت و در سال جاری نیز 2.7 میلیارد یورو تا کنون عرضه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه از بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری درخواست کرد که با مشارکت در صنعت نفت به رشد و توسعه این صنعت کمک کنند.

وی افزود: سرمایه گذاری بانک ها در پروژه های صنعت نفت ایران علاوه بر سودآوری برای آنها ضامن توسعه کشور نیز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: اولویت شرکت ملی نفت ایران توسعه میادین مشترک است و توسعه میادین نفت سنگین که معمولا به صورت مستقل هستند نیازمند سرمایه گذاری است و این شرکت آمادگی دارد از سرمایه گذارانی که تمایل به حضور در این میادین باشند استقبال نماید.

مهندس قلعه بانی در ادامه اظهار کرد: این شرکت یکصد میلیارد دلار بسته سرمایه گذاری را برنامه ریزی کرده است و میادین کوچک و مستقل در غالب بسته های سرمایه گذاری می توانند توسعه یابند و این امر از راه های مختلفی مانند ایجاد کنسرسیوم میسر خواهد بود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد