بیم‎ها و امیدهای اچ‎اس‎یی ای در شرکت نفت فلات قاره

به گزارش نفت دیلی، مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‌‌اس‌یی) و افزایش بالابردن سطح آگاهی در همه سطوح سازمانی و مشارکت موثر در این زمینه، ظهور عوامل مخاطره آمیز و وقوع حوادث را تا حد امکان کاهش داده است و چنین موضوع مهمی را افزون بر ارتقای سطح آگاهی با ایمن سازی محیط کار و ماشین آلات ممکن میکند.

جایگاه اچ‌اس‌یی در قلب مدیریت جاری سازمان است و در آن عناصری نظیر ساختار سازمانی، طرح‌ریزی فعالیت‌ها، تعیین مسئولیت در روش‌های انجام کار با توجه به منابع قابل دسترسی به منظور حفظ خط مشی بهداشت، ایمنی و محیط زیست تلاش می‌کند.

 

در سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‌اس‌یی-MS) هیچ واحد یا فرآیند سازمانی که مرتبط با این سیستم نباشد، وجود ندارد. اجرای موفقیت آمیز سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‌اس‌یی-MS) تعهد همه کارکنان سازمان را می‌طلبد، بنابراین مسئولیت‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست نباید محدود به امور ایمنی انگاشته شود، بلکه می‌تواند امور دیگر سازمان مانند مدیریت عملیات یا دیگر وظایف کارکنان به جز موارد ایمنی و بهداشت را نیز در برگیرد.

 

بر اساس اهمیت این موضوع گفت‌وگویی با ایمان شیریان پور، رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت نفت فلات قاره  انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

ایمان شیریان پور، رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست(اچ‌اس‌یی) شرکت نفت فلات قاره بر این اعتقاد است که موضوع اچ‌اس‌یی بیش از آن‌که سخت افزاری و نرم‌افزاری باشد، یک مقوله فرهنگی است.   در این باره  به خبرنگار مشعل با  ارائه تجارب خود در این حوزه  می گوید: شاهد هستیم که در حوزه ایمنی، اقدامات موثر و زیادی انجام شده است اما در حوزه فرهنگی برای مباحث ایمنی دارای نقاط ضعف هستیم که به سبک زندگی در کشور باز می‌گردد؛ از این رو صنعت ما نمی‌تواند جلوتر از این باشد.  او می گوید: شاهد هستیم که عمده تخلفاتی که بررسی و پیگیری می‌شود، مالی است اما به ندرت گفته شده در زمینه اچ‌اس‌ییی تخلفاتی صورت گرفته. انحراف از استاندارد تخلف است، حال می‌خواهد مالی  باشد یا سرپیچی از قوانین ایمنی، به اعتقاد بنده تخلف از استانداردها مهمتر است و باید با جدیت دنبال شود. به عنوان نمونه ساختمان پلاسکو را قبل از بروز فاجعه با هزینه یک تا ٤ میلیارد تومان می‌شد به سیستم هوشمند ایمنی مجهز کرد، اما متاسفانه این کار صورت نگرفت.   او ادامه داد: اکنون حوزه اچ‌اس‌یی زیر نظر عملیات غیر صنعتی قرار گرفته و این در حالی است که بهداشت، ایمنی و محیط زیست باید بخشی از فرآیندهای کار و تولید باشد تا دیگر کسی نتواند از قوانین این حوزه سرپیچی کند.  تقویت ساختارهای سازمانی اچ‌اس‌یی باید به لحاظ کمی و کیفی افزایش پیدا کند و در این زمینه ورود نفرات کیفی بسیار حائز اهمیت است‌. همانطور که می‌دانیم اچ‌اس‌یی از واحد آتش‌نشانی استخراج شده است و این در حالی است که باید ترکیبی از ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیر عامل و بحران باشد و هر کدام از این بخش‌ها نیز تخصص خاص خود را داشته باشد.  رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست(اچ‌اس‌یی) شرکت نفت فلات قاره با اشاره به اقدامات انجام شده و در حال انجام این شرکت می گوید: در حوزه ایمنی با توجه به عارضه‌یابی‌هایی که یکی از شرکت‌های نروژی انجام داده ٦ عنصر مهم اچ‌اس‌یی در شرکت نفت فلات قاره و شرکت ملی نفت ایران استخراج شده است که در این میان می‌توان به مدیریت ریسک و بازخوانی حوادث اشاره کرد.

 

مدیریت ریسک

 

بازخوانی حوادث را در شرکت فلات قاره همانند ساخت مستندها اجرایی کرده‌ایم و نخستین اقدام ما در این زمینه در سال ٨٩ شکل گرفت که دو نفر از همکارانمان به دلیل برخورد با گازهای سمی H٢S و حریق یکی از مخازن دچار خفگی شدند که در این زمینه در حال ساخت انیمیشن با بهره‌گیری از الگوهای کشورهای صاحب سبک هستیم؛ البته شرکت‌های پتروشیمی این کار را انجام می‌دهند اما در حوزه نفت برای نخستین بار این‌کار انجام می‌شود.

 

یکی دیگر از عناصر پرهیز از سانسور حوادث است تا بتوانیم آن را گسترش و اجرایی کنیم. همچنین مدیریت ریسک را انجام دادیم و به مدت ٢ سال تمام حوزه فعالیت خود را ارزیابی ریسک کردیم و در پایان ٢٠ تا ٣٠ شناسنامه پروژه استخراج کردیم که منتهی به تهیه طرح جامع F٥ سیری، طرح جامع F٥ لاوان، طرح جامع F٥ خارک و طرح جامع F٥ سکوی ابوذر و طرح جامع F٥ سکوهای نصر و ایلام شد که به سمت نوسازی حرکت کردند.  در مدیریت اچ‌اس‌ای پیمانکاران نیز دو آیین‌نامه تدوین کردیم که یکی اچ‌اس‌یی پیمانکاران در سایت و دیگری اجرای اچ‌اس‌یی پیمانکاران از زمان مناقصه تا آغاز به کار، در طول کار و پایان کار است که قواعد ٨ گانه تا ١١ گانه نجات جان پیمانکاران را در دستور کار داریم این قواعد شامل مواردی مانند کار در ارتفاع و ورود به فضای بسته است که منسوخ شده و به دنبال تدوین مواد اولیه و آموزش هستیم. بعد از آن باید قوانین سختگیرانه در نظر گرفته شود. اجرایی کردن این قواعد برای پیمانکار به لحاظ حقوقی پیچیده است و اکنون در حال تنظیم آیین نامه هستیم.  از دیگر اقداماتی که در حوزه ایمنی انجام داده‌ایم، می‌توان به سیستم‌های مجوز کار در مناطق عملیاتی اشاره کرد که بدون کمک شرکت‌های خارجی، سیستم مجوز کار را با الگو گیری از شرکت‌های صاحب سبک مانند توتال، شل، بی پی، تدوین کرده و در حال استخراج دستورعمل‌های اجرایی آن هستیم تا در یکی از مناطق به نام ایستگاه تقویت فشار گاز و صادرات گاز سیری در منطقه سیری پیاده کنیم.  همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی اچ‌اس‌یی را برای مدیران ارشد سازمان و تدوین دستورعمل‌های اجرایی ایمنی برای هر مخاطره در دستور کار داریم.

 

گزارش به سازمان

 

اکنون بحث ایمنی فرودگاه‌ها را نیز داریم ، میان ایمنی فرودگاهی و صنعتی تفاوت‌هایی وجود دارد. فلات قاره اکنون سه فرودگاه را راهبری می‌کند و در این فضا هم منابع مالی نیاز داریم و هم نفرات تا ایمنی زمین‌های فرودگاهی را پوشش دهند.  شیریان‌پور با اشاره به مباحث زیست محیطی نیز می گوید: شرکت نفت فلات قاره جزء شرکت‌هایی است که خروجی تصفیه پساب صنعتی تعریف کرده است تا بدین وسیله کل آب‌های خروجی را دوباره برای تزریق و افزایش تولید در چاه‌ها و یا مکان‌های دفعی باز گردانیم.   بر اساس استانداردها و الزاماتی که سازمان محیط زیست به ما ارائه کرده، جزء شرکت‌هایی هستیم که تمام معیارهای زیست محیطی از جمله خروجی دودکش‌ها، خروجی آب، آلودگی و.. را سالانه به صورت خود اظهاری و شفاف به این سازمان گزارش می‌کند.  برای این کار،  ایجاد و نصب سیستم‌های پایش آنلاین را در خروجی دودکش‌ها و پساب‌های صنعتی داریم که فاز اول آن تعریف شده تا از چه فناوری‌ای می‌توان استفاده کرد و برای استقرار پایش آنلاین سامانه آلودگی و در مناطق که استقرار، خرید و نصب تجهیزات را در فاز اول داریم.  رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست(اچ‌اس‌یی) شرکت نفت فلات قاره در  ادامه می گوید: در سال ٨٤ شرکت فلات قاره دارای ٤ منطقه بود و اکنون این تعداد به ٦ منطقه رسیده اما تعداد منابع انسانی افزایش پیدا نکرده است. متناسب با تنوع ریسکی که به فلات قاره تحمیل می‌شود،این شرکت در گذشته عملیاتی بوده اما اکنون عملیاتی- توسعه ای است و هر کدام دارای ریسک‌های متنوعی است و متخصص اچ‌اس‌یی برای خشکی و دریایی، طرح‌های توسعه‌ای و عملیات تولید تخصص‌های جداگانه ای نیاز دارد.  واحد اچ‌اس‌یی شرکت نفت فلات قاره علاوه بر راهبری عملیات تولید، طرح‌های توسعه‌ای، تبدیل تجهیزات نفتی به نفت گازی، توسعه تجهیزات باید فرودگاه را نیز پوشش دهد که با منابع سازمانی سابق امکان پذیر نیست و الزامات زیست محیطی هم روز به روز بیشتر می‌شود. با سازمان محیط زیست تعامل برقرار کرده‌ایم و سعی بر پوشش این الزامات داریم.  در پی طراحی مانیتورینگ ریزش‌های نفتی هستیم، باید به سمتی حرکت کنیم تا بتوانیم تمام الزامات اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست را پوشش دهیم.

 

شرایط اضطراری

 

وی در مورد مدیریت بحران می‌گوید : در این زمینه مباحث سخت افزاری و نرم افزاری مطرح است. در حوزه نرم‌افزاری، سامانه جامع مدیریت بحران را در منطقه سیری در حال پیاده‌سازی هستیم و متشکل از طبقه‌بندی بحران، امکانات، تحلیل شرایط اضطراری است که بر اساس آن برنامه مقابله تعریف می‌شود و بعد بحث سخت‌افزاری تجهیزات است که با کمبود منابع مالی روبه‌رو هستیم. در حوزه مدیریت بحران در مسیری هستیم که  باید منابع مالی بیشتری اختصاص داده شود.  با این سامانه علاوه بر اینکه طبقه‌بندی بحران مشخص می‌شود، می‌توانیم امکانات را نیز بررسی کنیم و سناریوی مقابله را  در نظر بگیریم. با این سامانه، شناورهای آتش‌خوار کلاس بالا داریم. استقرار این سامانه تا آخر امسال قراردادش بسته می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم شرکتی که سامانه را نسبت می‌کند، یک تا دو سال مانور برگزار  کند تا نقاط ضعف مشخص شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد