آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ وارد مدار شد

به گزارش نفت دیلی، مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به تولید تجمعی ٥ میلیارد و ٥٠٠ میلیون مترمکعب گاز و ٧ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه میعانات گازی از این فاز، از ورود آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ به مدار خبر داد.

حمید رضا مسعودی ضمن بازدید اصحاب رسانه از فاز ۱۹ میدان مشترک پارس جنوبی گفت: این طرح توسعه ای با هدف استخراج و برداشت روزانه ۵۶,۶ میلیون متر مکعب گاز ترش غنی از میدان مشترک، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، شیرین سازی و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین طرح ریزی شده است.

 

وی افزود: تولید روزانه ۲۸۰۰ تن گاز مایع (LPG) با هدف صادرات و ۲۵۵۰ تن اتان با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نیز از دیگر اهداف این برنامه به شمار می رود.

 

مسعوی با بیان این که هم اکنون روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود، تصریح کرد: انتظار می رود تا پایان سال این میزان به حدود ۳۷ میلیون متر مکعب گاز در روز افزایش پیدا کند.

 

وی با اشاره به این که تا کنون حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز به صورت تجمعی از فاز ۱۹ به شبکه ششم سراسری تزریق شده است، افزود: همچنین حدود هفت میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید شده که از این میزان حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نیز به خارج از کشور صادر شده است.

 

مسعودی با یادآوری نصب عرشه سکوی ۱۹B، در روز یکشنبه (۲۲ اسفندماه) بر روی جکت خود در موقعیت فراساحل فاز ۱۹ گفت: این سکو تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد.

 

تولید روزانه ۷۰۰ تن ال پی جی از فاز ۱۹

 

مسعودی با اشاره به آغاز تولید ال پی جی، بوتان و پروپان از فاز ۱۹ پارس جنوبی گفت:همچنین روزانه حدود ۷۰۰ تن ال پی جی  در این فاز تولید می شود.

 

وی در تشریح فعالیت‌های شاخص انجام شده در طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی، اظهار کرد: در این طرح توسعه ای ۱۴.۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکبردارى (نزدیک به یک سوم عملیات خاکبرداری سدکرخه) و ٢ میلیون و ٩٠٠ هزار اینچ بر قطر عملیات جوشکارى انجام و ٥٥ هزارتن سازه فلزى نصب شده است.

 

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی نصب ٤٩ هزار تن تجهیزات ثابت و ٧٥٠٠ کیلومتر کابل کشى را از دیگر فعالیت های شاخص فاز ۱۹ اعلام کرد و گفت: در مجموع ۶۱ درصد از کل فعالیت‌های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، راه اندازی و بهره برداری از سوی پیمانکاران و مشاوران ایرانی انجام شده است.

 

وی افزود: همچنین ٥٠,٥٥ درصد کالاهای مورد نیاز طرح توسعه فاز ۱۹ برای حمایت از سازندگان ایرانی از داخل تهیه شده است.

 

تولید معادل ۲ فاز استاندارد گاز با حفر ۲۱ حلقه چاه

 

مسعودی با بیان این که حفر ٢١ حلقه چاه در فاز ۱۹ پارس جنوبی سبب دستیابی به میزان گازی معادل ٢ فاز استاندارد پارس جنوبی شده است، افزود: این در حالی است که در دیگر فازها برای دستیابی به این میزان گاز باید بیش از ٢٤ حلقه چاه حفر می شد.

 

وی از راه اندازی واحد ۱۰۸ تولید گوگرد پالایشگاه فاز ۱۹ خبر داد و گفت: به زودی این واحد وارد مدار می شود، در ضمن واحد ذخیره سازی ال پی جی نیز آماده شده است.

 

مسعودی افزود: هم اکنون خط لوله های انتقال گاز فاز ۱۹ نیز به طور کامل در سرویس قرار گرفته اند و با اجرای ۲۳۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ و خط لوله ۴.۵ اینچ سوار بر خط لوله ۳۲ اینچ پرونده خطوط لوله این فاز به پایان یافته است.

 

وی با اشاره به این که هم اکنون ۴ سکوی طرح توسعه فاز ۱۹ در موقعیت خود قرار دارند، افزود: برای توسعه بخش فراساحل فاز ۱۹ از زمان ساخت سکوها و جکتها، ۳۳ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه و ایمن انجام شده است.

 

مجری فاز ۱۹ پارس جنوبی اعلام کرد: ایمنی در مرحله ساخت، نصب و راه اندازی اصل مهم و مورد تاکید کارفرما و پیمانکار اجرا کننده حوزه فراساحل فاز ۱۹ پارس جنوبی در قالب دستورالعمل های ایمنی (PSSER) ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت بوده و مجریان و پیمانکاران طرح موظف به رعایت این اصول بودهاند تا جایی که برای نخستین بار این دستورعملها در فاز ۱۹ به‌کارگیری و پیاده سازی شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد