تیم حقیقت یاب سازمان ملل در راه میانمار

روزنامه ایران: بالاترین نهاد حقوق بشر سازمان ملل با اعزام تیم حقیقت یاب به میانمار به منظور انجام تحقیق در مورد اتهامات قتل عام گسترده، تجاوز جنسی و شکنجه مسلمانان روهینگیا در استان راخین توسط نیروهای امنیتی این کشور جنوب شرق آسیا موافقت کرد.
 
شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را که توسط اتحادیه اروپا ارائه و توسط برخی کشورها از جمله امریکا مورد حمایت قرار گرفته، بدون وتو شدن مورد پذیرش قرار داده است. 
 
در این قطعنامه بر کسب اطمینان از پاسخگویی کامل عاملان این قبیل رفتارها و رعایت عدالت در حق قربانیان تأکید شده است. گزارش سازمان ملل که ماه گذشته منتشر شده بود نشان می‌دهد نیروهای امنیتی میانمار مرتکب کشتار جمعی و تجاوز جنسی گروهی به روهینگیایی‌ها شده‌اند که به احتمال زیاد می‌توان این قبیل خشونت‌ها را جرم و جنایت علیه بشریت و پاکسازی نژادی عنوان کرد.
 
  هتین لین، نماینده میانمار در سازمان ملل این گزارش را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد کمیسیون ملی این کشور با قربانیان این قبیل رفتارها که به بنگلادش روانه شده‌اند، گفت‌و‌گو کرده و نتایج آن را در ماه اوت منتشر می‌کند. وی تأکید کرد: این قبیل اقدامات از آنجایی که همسو با شرایط موجود وضعیت ملی میانمار نیست، مورد پذیرش این کشور قرار ندارد. این مقام اشاره‌ای نکرد که آیا میانمار اجازه ورود به این هیأت حقیقت‌یاب را می‌دهد یا خیر. مسلمانان روهینگیا در میانمار از سال 2012 هدف حملات بوداییان افراطی قرار گرفتند و پس از کشته شدن صدها نفر برخی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و عزیمت به سایر کشورهای منطقه شدند.
 

دور جدیدی از این خشونت‌ها از ماه اکتبر سال گذشته، باعث کشته شدن ده‌ها نفر و همچنین عزیمت بیش از 75 هزار نفر به بنگلادش شد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد