وقتی همه راه‌ها به شمال ختم می‌شود

روزنامه ایران: شمال؟ چرا که نه! کافی است که تعطیلات چند روزه‌ای در پیش باشد؛ دو روز هم کفایت می‌کند که نخستین پیشنهاد هر خانواده یا جمع دوستانه سفر به شمال کشورباشد.
 
قرار گرفتن پیشنهاد سفر به شمال در سبد مسافرت خانواده‌ها، مختص امسال و پارسال و این چند سال نیست. این قصه سر دراز دارد. کافیست به چند دهه قبل نگاهی کنیم، به فیلم‌ها، شعرها و دیگر آثار ماندگار، حتماً رد پایی از شمال و جاده‌های شمال را می‌بینیم. اصلاً محال است خانواده‌ای با جاده‌های شمال خاطراتی نداشته باشد.این موضوع البته در آمار و ارقام هم خودش را نشان می‌دهد. به طوری که در نوروز سال 95 مازندران با ١٠‌ میلیون تردد، پرترددترین استان کشوردر ایام نوروز سال گذشته شناخته شد. مطابق آمارها در سال ٩٤ بیشترین میزان تردد در طول تعطیلات نوروزی به شش استان مازندران، قم، گیلان، اصفهان، فارس و خراسان‌رضوی بوده است. همچنین در 9 روز گذشته سال 96 چهار میلیون و 571 هزار و 916 نفر- شب اقامت مسافران نوروزی در استان مازندران ثبت شده است.
 
موضوعی که مدیر کل میراث فرهنگی مازندران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید:این تعداد اقامت از 25 اسفند 95 تا سوم فروردین امسال ثبت شده است که بیشترین آمار اقامت نوروزی در مازندران مربوط به سوم فروردین با بیش از 830 هزار نفر- شب اعلام شده است.
بزرگ نیا با اشاره به اینکه نوروز سال گذشته حدود 12 میلیون نفر شب اقامت مسافران نوروزی در این استان ثبت شده بود، پیش‌بینی کرد که مازندران امسال بیشتر از پارسال میزبان گردشگران نوروزی باشد: «نوروز امسال مازندران با افزایش حدود پنج درصدی ظرفیت اقامتگاه‌ها میزبان مسافران است و هم‌اکنون بیش از 800 هزار نفر شب ظرفیت اقامتگاهی در استان وجود دارد. در این 9 روز مسافران مبادرت به برپایی بیش از 9 هزار چادر در پارک‌ها، حاشیه خیابان‌ها و معابر شهرهای مازندران کردند.»  این نشان می‌دهد که ما ایرانیان علاقه بسیاری به سفر داریم. این را وضعیت جاده‌های کشور در ایام تعطیلات چند روزه به ما نشان می‌دهد.
 
چند روز تعطیلی برای ما کافیست تا چمدان ببندیم و راهی جاده شویم و نخستین جاده هم برای ما یا هراز است یا چالوس. حجم سفر به شمال کشور در سال‌های اخیر به حدی بوده که گاهی سفر 4 ساعته از تهران را به بیش از 12-10 ساعت می رساند و گاهی مسافران بیش از یک شبانه روز در ترافیک مانده‌اند. جالب اینکه تقریباً همه در ترافیک مانده ها قبل از سفر کاملاً می دانند که جاده چه وضعیتی خواهد داشت. به هر حال تجربه سال های اخیر و همچنین اطلاع رسانی همواره نشان داده که در تعطیلات مقطعی دو سه روزه در جاده های شمال چه بلبشویی از شلوغی و ترافیک برقرار است. با این حال اما خیلی ها بی توجه به آن باز هم به جاده می زنند. با این همه این سؤال پررنگ می‌شود که چرا مردم علاقه‌مند به رفتن به شمال کشور هستند؟ چرا مردم ایران به دیگر نقاط گردشگری کشور رو نمی‌آورند و در هر تعطیلی نخستین گزینه آنها شمال است؟
 
قطعاً عوامل مهم و تأثیرگذاری چون بعد مسافت و نزدیکی راه نسبت به دیگر گزینه‌ها درمیان است اما شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین عوامل را به گرایش درونی و ذاتی ما ایرانیان مرتبط دانست؛ گرایش به طبیعت. صد البته که وجود دریا در شمال کفه ترازو را به سمت این گزینه سنگین‌تر هم می‌کند. موضوعی که محمد یکی از مسافران نوروزی در شمال کشور به آن اشاره می‌کند: «اینجا هم دریا هست هم جنگل. راحت‌تر هم می‌توانیم خانه‌ای اجاره کنیم. در شهرهای دیگر سختگیری‌های زیادی وجود دارد اما این جا آرامش داریم.»
 
وی تأکید می‌کند: «در شهرهای دیگر مراکز تفریحی زیادی وجود ندارد. در شمال با شبی 100 هزارتومان راحت ویلا اجاره می‌کنیم و تا صبح هم می‌توانیم لب دریا با دوستانمان وقت بگذرانیم. شما بگویید در کدام شهر می‌توانیم این چنین خوش باشیم. اینجا نزدیک تهران هم است. در طول نوروز اگر اتفاقی هم بیفتد می‌توانیم 4 ساعته خودمان را به تهران برسانیم.» «محسن» یکی از دوستان محمد حرف‌هایش را تأیید می‌کند و می‌گوید: «شمال نسبت به شهرهای دیگر خرج زیادی ندارد. فقط پول ویلا می‌دهید. تازه اگر بخواهید لب دریا باشید خانه‌ها گران است. خانه‌های دور از آب که شبی 50 هزار تومان است. آشپزخانه دارد و براحتی می‌توانیم آشپزی کنیم. کلاً سفر به شمال نسبت به دیگر استان‌ها ارزانتر تمام می‌شود. نهایت دو باک بنزین است.» علی یکی دیگر از مسافران شمال کشور است؛ او کارمند بیمارستان است و فقط 5 روز تعطیلی دارد.
 
علی می‌گوید: «تعطیلات من زیاد نیست در همین اندک زمان ترجیح داده‌ام که به شمال بیایم و استراحت کنم اگر تعطیلاتم بیشتر بود حتماً به شهرهای دیگر هم می‌رفتم.» علی درباره علاقه مردم به شمال کشور می‌گوید: «شمال تقریباً ارزان تمام می‌شود. مردم اگر نخواهند پول خانه یا اتاق بدهند می‌توانند براحتی چادر بزنند. مکان‌هایی برای چادر زدن وجود دارد. علاوه بر این شهر تا صبح زنده است و جوانان می‌توانند تا صبح در خیابان‌ها باشند و رستوران‌ها و مغازه‌ها باز است و هوا هم برای همه عالی.»


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد