سینما؛ سین هشتم نوروز

روزنامه ایران: می‌گویند اکران نوروزی گل سر سبد فصل‌های نمایش در سینمای ایران است. باور بر این است که سینما سین هشتم نوروز است و ایرانیان در کنار دید و بازدید نوروز سنت دیدار از سالن‌های سینما و فیلم‌های اکران نوروزی را هم به جا می‌آورند.
 
بر همین اصل دو هفته تعطیلات نوروز ایام طلایی برای صاحبان فیلم‌هاست و هر ساله پیش از اکران نوروزی بازار رقابت برای از دست ندادن این ایام ویژه گرم می‌شود. امسال هم به قاعده سال‌های گذشته یک ماه مانده به آغاز تعطیلات نوروز گمانه‌زنی و تب و تاب برای انتخاب فیلم‌های اکران نوروزی بالا گرفت و در نهایت از میان 12 فیلم متقاضی اکران، فیلم‌های «خوب بد جلف»، «ماجرای نیم‌روز»، «یک روز بخصوص»، «گشت ارشاد 2» و «سه بیگانه» در فهرست اکران نوروزی قرار گرفتند و بجز «خوب بد جلف» که اکران آن از 27 بهمن آغاز شده بود و «سه بیگانه» که از 18 اسفند ماه روی پرده رفت، نمایش سه فیلم دیگر از 25 اسفندماه آغاز شد. همچنین نمایش رئال انیمیشن «مبارک» که اکران آن از 23 بهمن‌ماه آغاز شده بود همزمان با نوروز با افزایش سینماهای نمایش‌دهنده ادامه یافت.
 
دو فیلم کمدی با بازی فرخ‌نژاد در صدر توجه
 
بر اساس اعلام دفاتر پخش، تا چهارمین روز اکران در سال 96، دو فیلم «خوب بد جلف» و «گشت ارشاد دو» با فروش میلیاردی پیشتاز نوروزی هستند. فیلم «خوب، بد جلف» نخستین تجربه کارگردانی پیمان قاسم خانی در صدر توجه مخاطبان قرار دارد، این فیلم که فضایی کمدی دارد و از بازیگران طنز مشهوری همچون حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش و مانی حقیقی استفاده کرده در
30 سینمای تهران روی پرده است و تا پایان سومین روز فروردین توانسته چهار میلیارد و 545 میلیون تومان فروش کند. این فیلم در 60 سالن شهرستان نیز دو میلیارد و 595 میلیون تومان فروش داشته و در مجموع به آمار فروش هفت میلیارد و 140 میلیون تومان رسیده است.
 
دومین فیلم پر فروش سال جدید
 
«گشت ارشاد دو» نیز که فضایی کمدی دارد با فروش دو میلیارد و
۱۲۰ میلیون تومان، 100 سالن سینما در اختیار دارد و در مدت اکران کمتری با استقبال مخاطبان روبه‌روست. سومین فیلم میلیاردی سینمای ایران در نوروز امسال مربوط به حوزه سینمای کودک است و «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی با بازی الناز شاکردوست تا چهل و یکمین روز، نمایش آن در 57 سالن ادامه دارد و در این مدت توانسته فروش یک میلیارد و 200 میلیون تومانی را تجربه کند.
 
آمار فروش فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم به حدود ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. فیلم «ماجرای نیم‌روز» ساخته محمد حسین مهدویان نیز 10 روز است روی پرده رفته و تا روز نهم 700 میلیون تومان فروش داشته است. فیلم «ماجرای نیم‌روز» 51 سینما دارد. فیلم «سه بیگانه» به کارگردانی مهدی مظلومی که 7 روز پیش از دیگر آثار نوروزی روی پرده رفته با 16 سینما در دو هفته اکران خود 600 میلیون تومان فروخته است. «آباجان» پنجمین تجربه کارگردانی هاتف علیمردانی و «یک روز بخصوص» سومین فیلم بلند همایون اسعدیان در رتبه‌های بعدی جدول فروش قرار دارند. «آباجان» با تعداد 25 سالن در 9 روز 130 میلیون تومان فروش داشته و «یک روز بخصوص» در مدت زمان مشابه با در اختیار اختیار داشتن 29 سینما 110 میلون تومان فروش کرده است.
 
تأثیر حذف فضای تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای
 
مقایسه فروش اکران نوروزی امسال با نوروز سال گذشته نشان می‌دهد که رقم فروش در سال‌جاری فعلاً کمتر از سال 95 است. با حضور سه فیلم کمدی «خوب بد جلف»، «گشت ارشاد دو» و «سه بیگانه» در سبد اکران نوروزی در کنار فیلم «ماجرای نیم‌روز» که موفق به دریافت سیمرغ مردمی جشنواره شد انتظار می‌رفت اکران سینما همچون سال گذشته اهالی سینما را غافلگیر کند. اکران نوروز ٩٥، اتفاقی ویژه در سینمای ورشکسته سال‌های پیش به حساب می‌آمد و توانست بعد از مدت‌ها مردم را راهی سالن‌های سینما کند تا جایی که حتی سئانس‌های فوق‌العاده بامدادی 4 و ٥:٣٠ صبح هم در ایام نوروز به سینماها اضافه شدند. در همان زمان تحلیلگران سینمایی، علاوه بر رعایت تنوع فیلم‌ها در ترکیب اکران از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای به‌عنوان عامل مؤثر در فروش فیلم‌ها نام بردند؛ فضای تبلیغاتی که پس از کش و قوس‌های فراوان در سال گذشته از سینمای ایران سلب شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد حذف آن بر میزان استقبال مخاطبان از سینما تأثیر گذاشت.
 
اگر چه فیلم‌های امسال با وضع بهتری نسبت به پخش آگهی تلویزیونی مواجه بودند اما تبعات بی‌رغبتی مخاطبان نسبت به رسانه ملی گریبان‌گیر اکران سینمای ایران هم شد و این رسانه نتوانست جای خالی شبکه های ماهواره ای  را پر کند. در غیبت اجباری فضای تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای و بی‌مخاطبی رسانه ملی، اهالی سینما دست به کار شدند و با انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی مخاطبان را به حضور در سالن‌های سینما دعوت کردند. تا پایان اکران نوروزی فرصت زیادی باقی مانده است و باید دید آیا با بازگشت مسافران نوروزی از سفر تنور سینمای ایران در ایام باقی‌مانده به گرمی اکران سال گذشته خواهد شد.


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد