پیروزی روحانی سبب شتاب در روند تولید نفت ایران می‌شود

به گزارش نفت دیلی، پیروزی دکتر حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تولید نفت این کشور را باوجود تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا افزایش خواهد داد.

تحلیلگران موسسه کرنراستون گلوبال و اس وی بی انرژی معتقدند رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، توانسته مواضع قوی تری برای جذب سرمایههای خارجی در پروژه‌های نفت و گاز کشور به دست آورد.

 

 

 

تلاش‌های ایران برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه در بیش از 50 طرح نفت و گاز این کشور به دلیل انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ 19 مه برگزار شد، به تعویق افتاد. مشاجرات سیاسی هم تصویب نهایی مفاد قراردادهای جدید نفتی ایران را با مشکل روبهرو کرده و تحریم‌های مالی آمریکا در کنار تهدیدهای دولت ترامپ برای افزودن به این تحریم ها، همه و همه سبب شده است تا سرمایه گذاران بالقوه از سرمایه گذاری در ایران منصرف شوند.

 

دکتر حسن روحانی توانست با کسب 57 درصد از آرای مردمی در این انتخابات رقبای خود را شکست دهد. زمانی که خبر پیروزی دکتر روحانی روز شنبه منتشر شد، دونالد ترامپ در عربستان، رقیب منطقه‌ای ایران، بود و به دنبال تشکیل ائتلافی ضد ایرانی بود. ترامپ گفته است که توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان بدترین توافقی بوده که وی در عمرش دیده و در تلاش خواهد بود تا سیاست‌های آمریکا در برابر ایران را بازنگری کند.

 

قانم نوصیبه، موسس شرکت مشاوران تجاری کرنراستون گلوبال در لندن، در این باره می‌گوید: پیروزی در این انتخابات به روحانی توان حرکت به جلو برای افزایش تولید نفت با استفاده از سرمایه‌های خارجی را می‌دهد. حالا آقای روحانی با دو گزینه روبروست: یا صبر کند و ببند که ترامپ چه می‌کند و یا این‌که کاری که در سر دارد را انجام دهد. به نظر من باید کاری را که می‌خواهد بکند.

 

افزایش 2 برابری صادرات نفت ایران

 

سال‌ها تحریم بین المللی سرمایه گذاری در ایران را به شدت سرکوب کرد. این تحریم‌ها اقتصاد ایران را که زمانی دومین تولید کننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می‌رفت را با مشکل‌های زیادی روبهرو کرد و رشد آن را تا حد زیادی متوقف کرد. تشدید تحریم‌ها در سال 2012 صادرات نفت کشور را هدف قرار داد. صادرات نفت خام این کشور پس از اجرایی شدن برنام جامع اقدام مشترک (برجام) از ابتدای سال 2016 تا کنون بیش از دو برابر شده است.

 

به گفته وزیر نفت ایران، بیژن زنگنه، در یک کنفرانس نفتی در ایران در روز 6 مه، صادرات نفت خام ایران حالا به 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است. زنگنه نقش مهمی در به ثمر نشستن تلاش‌های دولت روحانی برای جذب سرمایه‌های خارجی در ایران داشته و در تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی ایران و همچنین انتخاب پروژه‌های عظیم نفتی این کشور را برای معرفی به شرکت‌های بین المللی نقش کلیدی داشته است.

 

پاتریک موفی از موسسه کلاید و کامپانی در دوبی، در مصاحبه‌ای تلفنی در این باره گفت: پیروزی حسن روحانی به عنوان یک اصلاح طلب که توانسته توافق هسته‌ای ایران را به ثمر برساند، نشان دهنده آن است که مردم ایران هم با انجام اجرای قراردادهای نفتی جدید این کشور موافق هستند.

 

از طرفی سارا وخشوری، مدیر شرکت اس وی بی انرژی در واشنگتن، می‌گوید مخالفان سیاسی دکتر روحانی اکنون منافع زیادی در سنگ اندازی در اجرای قراردادهای جدید نفتی روحانی ندارند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد