تراز اقتصادی ایران برای اولین بار مثبت شد


خبرگزاری مهر: کاظم جلالی در جشن پیروزی حسن روحانی در شرق استان سمنان که شامگاه چهارشنبه در تالار شقایق‌های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد، ضمن بیان اینکه رأی مردم نه بزرگ به شعارهای پوپولیستی در عرصه اقتصادی بود، ابراز داشت: مردم ما نشان دادند نمی‌توان به شعور آن‌ها توهین کرد که بشود در انتخابات با وعده‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ هزارتومانی رأی از آن‌ها خرید و تنها نامزدی که اعلام کرد یارانه‌ها را افزایش نمی‌دهد، رأی آورد.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید به مردم افتخار کرد که رئیس‌جمهورشان بدون یک وعده پوپولیستی درصحنه پیروز شد و این مناعت طبع مردم شریف ایران اسلامی را نشان می‌دهد چراکه این ملت به برنامه رأی دادند نه شعار، افزود: من شخصاً به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نامه‌ای به یک نامزد که اعلام می‌داشت یارانه‌ها را سه برابر می‌کنم نوشتم و از او خواستم بگوید چگونه یارانه‌ها را سه برابر می‌کند درحالی‌که برای رسیدن به این مقصود باید بنزین به ازای هر لیتر سه هزار تومان فروخته شود و این یعنی تورم وحشتناک در کشور که البته جوابی نشنیدیم.

برای افزایش یارانه‌ها باید بنزین و امثالهم را گران کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شوری اسلامی همچنین گفت: در دوران سازندگی یک‌بار تورم به دلیل افزایش بهای حامل‌های سوختی بالا رفت که مردم ما دیدند چه بر سر اقتصاد آمد اما علمی و کارشناسی شده اگر بخواهیم بررسی کنیم برای افزایش یارانه‌ها باید بنزین و امثالهم را گران کرد.

جلالی بخش دیگری از سخنان خود را به انتقادها از دولت اختصاص داد و ابراز داشت: برخی برجام را به سخره گرفتند، من اگر در هیچ موضوعی تخصصی نداشته باشم در برجام صاحب‌نظر هستم لذا باید گفت در این امر اراده مردم به همه‌چیز غلبه کرد و ملت ایران در کنار پیشرفت هسته‌ای در برجام پیروز شد هرچند معتقد هستیم در برخی ابعاد مانند مسائل پولی و بانکی این مسئله کمی با تأخیر روبرو شد اما در ابعاد دیگر چه؟ در صنعت هوایی اگر زمانی در این کشور یک هواپیمای بوئینگ خریده می‌شد جشن ملی اعلام می‌کردند اما امروز می‌بینیم که اوج شکستن تحریم‌ها سبب می‌شود ایران مستقیماً با شرکت بوئینگ مذاکره کرده و هواپیما بخرد.

وی افزود: برخی می‌گویند چرا هواپیمای نو بخریم باید گفت خوب است که سالانه چهار میلیارد دلار از پول ملت صرف هزینه‌های حمل‌ونقلی شود که توسط شرکت‌های ترکی، اماراتی و خارجی انجام می‌شوند چون ما هواپیما نداریم؟ آیا اقتصاد مقاومتی این نیست که در این هزینه‌های صرفه‌جویی کنیم و روی پای خودمان بایستیم؟ امروز وقتی کشتی‌ها بیمه می‌شوند یک ایرانی نباید به برجام افتخار کند؟ زمانی همین کشتی‌ها از تنگه هرمز خارج هم نمی‌شد اما امروز بیمه می‌شوند و درراه هستند این آثار برجام است.

تراز اقتصادی ایران برای اولین بار مثبت شد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره بعد اقتصادی پیشرفت‌های دولت یازدهم نیز گفت: در بعد اقتصادی متأسفانه در مناظرات اعلام می‌کردند رشد ۹درصدی مهم نیست و این در حالی است که من به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌ها اعلام می‌دارم میانگین متوسط رشد دنیا در سال۲۰۱۶، تنها ۲.۷درصد بوده و در سال جاری۳.۱درصد پیش‌بینی می‌شود؛ این رشد نیست؟ می‌گویند ۶.۱درصد آن به نفت بستگی دارد مگر بد است که صنعت نفت ما فعال باشد؟ مگر این نشانه خروج اقتصاد ما از انزوا نیست؟

جلالی بیان داشت: تا پیش از تحریم‌ها ما به ۴۶کشور دنیا نفت می‌فروختیم که پس‌ازآن تبدیل به شش کشور و آن‌هم زیر نظر سازمان ملل شد امروز اما به بازارها بازگشته‌ایم و در حوزه میدان‌های مشترک بین ایران، قطر و عراق نیز امروز به‌جایی رسیده‌ایم که برداشت ما از آن‌ها بیشتر شده و آیا این موفقیت اقتصادی نیست؟

وی افزود: دیگر مقوله‌ای که امروز یک موفقیت برای دولت محسوب می‌شود تراز اقتصادی است که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای اولین بار مثبت شد یعنی صادرات غیرنفتی ما بر صادرات نفتی چربید و امروز رئیس‌جمهور اعلام کرده که این امر می‌تواند ۲۵درصد نیز افزایش یابد.

کشور در مسیر پیشرفت و تعالی است

نماینده سابق مردم شاهرود و میامی در مجلس گفت: تنها در طول چهار سال از ۴۰سال گذشته مردم ایران تورم تک‌رقمی را دیدند، نخست سال۵۴، سپس۶۴، ۶۹ و ۹۵ همچنین قاچاق کالا که در سال ۹۲، ۲۵میلیارد دلار بود و امروز به ۱۲.۵میلیارد دلار رسید و برخی در مناظره‌های می‌گویند چرا صفر نشده است؟ شما که در دولت گذشته شاهد افزایش قاچاق بودید چرا آن زمان صحبتی نکردید؟ امروز خوشبختانه کشور در مسیر درستی است و این مسیر پیشرفت و تعالی است و مردم ما بارأیشان نشان دادند نمی‌خواهند این مسیر درست به اتمام برسد.

جلالی افزود: رأی مردم ما به روحانی رأی به‌اعتدال، عدم خشونت، پیشرفت و رشد اقتصادی، کاهش تورم، آرامش، حقوق شهروندی و احترام متقابل است لذا باید دست در دست هم با همراهی دولت کاری کنیم تا کشور در مسیر پیشرفت موفق شود.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد