پاسخ زنگنه به شبهه افکنی‌ها درباره قرارداد ایران و توتال

به گزارش نفت دیلی، مهندس بیژن زنگنه دیروز (چهارشنبه، ۱۴تیرماه) و پس از پایان جلسه هیئت دولت در گفت‌و‌گو با خبرنگاران درباره قرارداد امضا شده با میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و این‌که آیا تضمین‌های لازم برای اجرای این قرارداد برای مدت ۲۰ سال پیش بینی شده است، گفت: بله پیش بینی شده است. در صورت اجرا نکردن قرارداد آنها ضرر می بینند، اگر یک موقعی به هر دلیلی آنها نتوانند کار را انجام دهند، همه سرمایه‌گذاری که کردند همانطور می ماند تا روز بازپرداخت‌های شان که میدان باید به تولید برسد.

وی ادامه داد: ما فقط از محل بخشی از تولید میدان بازپرداخت را انجام می دهیم. این مهمترین ضمانت است برای این‌که طرف‎هایی که سرمایه‌گذاری می کنند مانع هر گونه اقدامی بشوند که سرمایه گذاری آن‌ها را به خطر بیندازد.

وزیر نفت درباره قرارداد میان ایران گفت: ارزش خالص قراردادی که ما منعقد کردیم حدود پنج میلیارد دلار است. سهم شرکت توتال از این قرارداد ۵۰,۱ درصد، شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ۱۹.۹ درصد است که باید این مبالغ را بیاورند. بازگشت اصل و سود پول و سود کاری که انجام می دهند فقط از محل حداکثر ۵۰ درصد تولید میدان پرداخت می شود.

زنگنه در توضیح برخی اظهارنظرها که برخی گفتند ۷۵ درصد درآمد میدان را به خارجی‌ها می دهیم، گفت: این حرف غلط است و حداکثر از محل ۵۰ درصد تولید میدان بازپرداخت‌ها صورت می گیرد.

وزیر نفت افزود: برآورد ما از درآمد میدان با نفت ۵۰ دلاری حدود ۸۴ میلیارد دلار خواهد شد، اما آنچه که به توتال و مجموعه این شرکت در طول ۲۰ سال داده خواهد شد که به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده حدود ۱۲ میلیارد دلار خواهد شد، یعنی حدود ۱۵ درصد درآمد کل میدان در طول عمر میدان است.

به گفته زنگنه، با طولانی شدن دوره بازپرداخت، مبلغ هم بیشتر می شود، در قراردادهای بیع متقابل هم که داشتیم مبلغ حدود ۲ برابر می شد.

وزیر نفت ایران قرارداد با توتال را از نظر حقوقی و سرمایه گذاری نوعی سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: در شرایطی که برخی دشمنان ما می خواستند (چه دشمنانی که آن طرف اقیانوس ها هستند و چه دشمنان منطقه ) با تحریم هایشان هر گونه سرمایه گذاری و حضور شرکت های خارجی را در ایران منتفی کنند، این حرکت بزرگ از سوی ۲ شرکت بزرگ نفتی دنیا یکی شرکت توتال فرانسه و دیگری شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی آی) انجام شد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد، قرارداد امضا شده با این ۲ شرکت راهگشا برای بقیه کارها چه در بخش نفت و چه در دیگر بخش‌ها باشد.

پتروشیمی مقصد بعدی توتال برای سرمایه گذاری در ایران

وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری شرکت توتال فرانسه در صنعت پتروشیمی کشورمان گفت: بله، قرار است شرکت توتال سرمایه گذاری سنگینی در بخش زنجیره پتروشیمی انجام بدهد. این سرمایه گذاری در بخش تولید اتیلن و صنایع پایین دستی آن است که یک زنجیره کامل را شکل می دهد. در حال انجام مذاکره برای نهایی کردن یادداشت تفاهم آن هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امضای قراردادهای مشابه با شرکت توتال، با شرکت‌های دیگر در دست انجام است؟ گفت: در جلسه امضای قرارداد با توتال، اعلام کردم میدان‌های مشترک ما مانند میدان‌های آزادگان، یاران، یادآوران، لایه نفتی پارس جنوبی، فاز دوم میدان مشترک آذر در استان ایلام در اولویت هستند و افزایش ضریب بازیافت میدان‌های آب تیمور و منصوری در دست انجام است.

وزیر نفت درباره این‌که با چه شرکت‌هایی در حال مذاکره هستید، گفت: با شرکت‌های مختلفی در حال مذاکره هستیم، در میدان آزادگان فرآیند مناقصه را آغاز کرده ایم، از یک سری از شرکت‌های تایید صلاحیت شده دعوت کرده‌ایم، بعضی از شرکت‌ها به عنوان رهبر کنسرسیوم و برخی به عنوان همکار تعیین شده اند که اطلاعات بگیرند و پیشنهادهایشان را ارائه دهند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد