ضرورت عبور از اقتصاد نفتی

به گزارش نفت دیلی ، رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: متاسفانه اقتصاد نفتی دیگر جوابگوی کشور نیست بلکه باید در مسیر جایگزینی و صادرات غیر نفتی گام برداشت.

ابراهیم جمیلی با اشاره به اینکه مدیریت نادرست اقتصادی موجب بروز و ظهور اقتصاد نفتی در کشور شد، افزود: وابستگی ایران به اقتصاد مبتنی بر نفت تاکنون تبعات سنگینی بر مملکت تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه میهن اسلامی به لحاظ تنوع و میزان ذخایر اکتشافی و احتمالی مواد معدنی از جمله کشورهای مطرح در دنیاست، اظهار داشت: معادن می‌توان جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

رئیس خانه اقتصاد ایران منابع غنی همچون معدن، گردشگری، ترانزیت، اقتصاد دانش بنیان و سایر موارد در کشور را جایگزین مناسبی برای نفت دانست و برلزوم توجه به این مهم در جامعه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه نفت یک نعمت خدادادی و بین‌نسلی است، افزود: متاسفانه نفت با کمترین زحمت استخراج و به ساده‌ترین شکل ممکن روی ریل خام‌فروشی قرار می‌گیرد.

جمیلی اضافه کرد: نفت سرمایه ملی این سرزمین است و باید صرف سرمایه‌گذاری‌های ماندگار و بلند مدت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران در بحث ترانزیت هم در مسیر کریدور شمال به جنوب و هم در مسیر کریدور آسیا به اروپا قرار دارد، گفت: نقش میهن اسلامی در این حوزه بسیار راهبردی است.

رئیس خانه اقتصاد افزود: ایران اسلامی ازجمله کشورهای مهم است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره‌مند بوده و با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می‌تواند از این مزایای در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توان صادرات محصولات پتروشیمی را در مملکت بسیار بالا توصیف کرد و اظهارداشت: پتروشیمی از جمله ارکان اصلی صنعت نفت کشور همواره در برنامه ریزی‌های مربوط به این حوزه به طور خاص مورد توجه بوده و سرمایه گذاری‌های چشمگیری در این بخش به دلیل اهمیت روزافزون صنعت مزبور در اقتصاد کشور انجام شده است.

جمیلی همچنین با بیان اینکه در صنایع پائین دستی گاز در کشور کمتر سرمایه گذاری شده است بر لزوم توسعه سرمایه گذاری در این حوزه تاکید کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد