خانم ابتکار! «مهاجر» را استعفا دادید، با تخلفاتش چه می‌کنید؟

خبرگزاری تسنیم: صبح روز سه شنبه 27 تیر - شنیده‌ها حکایت از تصمیم موکد معصومه ابتکار بر پایان دادن به فعالیت اسماعیل مهاجر به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان داشت.

این خبر ساعتی بعد با انتشار خبر برگزاری مراسم معارفه و تودیع غلامرضا کریمی - سرپرست معاونت محیط زیست انسانی این اداره کل که از بستگان استاندار گلستان است به سمت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در روز چهارشنبه 28 تیر همراه شد.

در این رابطه اسماعیل مهاجر، که سابقه محکومیت به مجازات محرومیت دائم از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی در نهادهای دولتی را در کارنامه خود دارد علی‌رغم مخالفت سازمان بازرسی کل کشور با انتصاب مجددش توسط معصومه ابتکار در دولت یازدهم،  چهار سالی بود که در عین حال که حقوق بازنشستگی دریافت می‌کرد به‌ صورت غیرقانونی در سمت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان به فعالیت مشغول بود.

اما آنچه طی ماه‌های گذشته، این مدیرکل را به یکی از خبرسازترین مسئولان محیط زیست تبدیل کرد، پرونده‌ای کم‌سابقه در تاریخ محیط زیست کشور است: پرونده هیرکان. ماجرای ماده پلنگی که تمامی عمر دو ساله خود را در قفسی 20 متری گذرانده بود و بی‌آنکه مهارت‌های شکار و بقا در طبیعت را آموخته باشد به اصرار اسماعیل مهاجر و معاونش علی‌رغم مخالفت‌های متخصصان مستقل حیات وحش و حتی کارشناسان ستادی سازمان حفاظت محیط زیست به دستور معصومه ابتکار در دوم شهریور سال گذشته پس از مجهز شدن به گردنبند ردیاب ماهواره‌ای در پارک ملی گلستان رها شد.

اما در حالی که سیگنال‌های دریافتی از گردنبند ردیاب، فقط 35 روز پس از رهاسازی، خبر مرگ این گربه‌سان را مخابره کرد، مسئولان محیط زیست استان گلستان، به مدت 9 ماه منکر مرگ هیرکان شده و در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید داشتند که هیرکان زنده است و شکار می‌کند.

سرانجام خرداد 96، محیط‌بانان با انتشار تصاویری از گردنبند ردیاب هیرکان، حقیقت را فاش کرده و اعلام کردند، لاشه هیرکان به دستور مسئولان اداره کل محیط زیست استان گلستان سه ماه در فریزر دفتر پارک ملی گلستان نگهداری و سپس مخفیانه دفن شده است، در حالیکه محیط‌بانان تا ماه‌ها پس از مرگ هیرکان به دستور مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان موظف بودند گردنبند ردیاب هیرکان را در پارک ملی گلستان بگردانند تا مسئولان محیط زیست گلستان با استفاده از سیگنال‌های به دست آمده از حرکت ردیاب، نقشه‌ای جعلی از مسیر حرکت این پلنگ در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

این رسوایی که با رهاسازی خودسرانه و مشکوک هیرکان آغاز شد و با پنهان‌کاری، فریب افکار عمومی، جعل نقشه و از بین بردن لاشه‌ای که می‌توانست منبعی ارزشمند برای تحقیقات علمی به شمار رود ادامه یافت، به انگیزه‌ای یک میلیارد تومانی ختم شد: لو رفتن طرح یک میلیارد تومانی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان برای رهاسازی ورکان، برادر هیرکان تهیه کرده بود و برای تامین اعتبارش از منابع خارج از کشور در تلاش بود، حکایت از انگیزه مالی مسئولان محیط زیست استان گلستان در پنهان‌کاری مرگ هیرکان داشت، چرا که فاش شدن مرگ هیرکان و اعتراضاتی که متعاقب رهاسازی این پلنگ، به سوی مسئولان محیط زیست نشانه می‌رفت بدون شک، اجرای طرح رهاسازی برادرش، ورکان را که می‌توانست، بودجه‌ای یک میلیارد تومانی نصیب اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان کند با موانعی جدی مواجه می‌ساخت.

پرونده جنجال‌برانگیز هیرکان با وعده پیگیری و برخورد با متخلفان از سوی معصومه ابتکار همراه شد. ابتکار در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد در صورتیکه در تحقیقات اداره کل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست، تخلف مسئولان محیط زیست گلستان محرز شود با متخلفان برخورد قاطع صورت خواهد گرفت. اما در حالیکه پس از گذشت دو ماه از فاش شدن حقیقت توسط محیط‌بانان، اداره کل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست، به مرگ هیرکان در سی‌وپنجمین روز رهاسازی و پنهان‌کاری مسئولان محیط زیست استان گلستان اعتراف کرد هرگز برخوردی با متخلفان صورت نگرفت به طوریکه حتی ابتکار در سفر چند روز پیش خود به استان گلستان، به جای برخورد قاطعی که وعده‌اش را داده بود در اقدامی عجیب، به همراه همسرش، محمد هاشمی در کنار اسماعیل مهاجر و مجتبی‌ حسینی - معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست گلستان که در رهاسازی و پنهان‌کاری مرگ هیرکان نقش اصلی را ایفا کرده بود به صورت نمادین به جمع‌آوری زباله پرداخت.

اما سرانجام، ورود دادستانی کل کشور که اخیراً طی نامه‌ای به دادسرای عمومی انقلاب مرکز استان گلستان پیگیر پرونده هیرکان شده است، سرنوشت پرونده هیرکان را تغییر داد.

مدیرکلی که علی‌رغم محکومیت به انفصال دائم از پست‌های مدیریتی، چهار سالی بود به صورت غیرقانونی توسط معصومه ابتکار به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان منصوب شده بود و در دوران جدید مدیریتش، تخلفات جدیدی را به کارنامه خود اضافه کرد، باید به آرامی و محترمانه از تشکیلات ابتکار کنار برود تا اصطلاحاً سروته ماجرا هم آمده، صورت‌مسئله پاک شده و پرونده تخلفات اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان با استعفای مدیر متخلف برای همیشه بسته شود.

اما اکنون پرسشی که از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود برایش پاسخی قانع‌کننده داشته باشد این است که آیا استعفای متخلفان، پرونده تخلفات را نزد نهادهای نظارتی هم مختومه و خلف وعده برخورد قاطع با متخلفان را برای افکار عمومی توجیه خواهد کرد یا خیر!



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد