سیاست خارجی آمریکا آب به آسیاب ایران می‌ریزد


العالم: این روزنامه نوشت هزینه بیش از دو تریلیون دلار در افغانستان و عراق و کشته شدن حدود هفت هزار نظامی آمریکایی در این دو کشور به سود ایران تمام شده است.

واشنگتن پست افزود: آسیب هایی که آمریکایی ها به خودشان وارد کرده اند فقط به عرصه سیاست خارجی محدود نمیشود و کنگره آمریکا سرگرم بررسی لایحه بیمه درمانی تازه ای است که میلیونها نفر را بیمه خدمات درمانی محروم و دسترسی به این خدمات را برای میلیون ها تن دیگر غیرممکن میکند. اشتباهات ما در عرصه سیاست داخلی، حتی بیش از خطاهایمان در عرصه سیاست خارجی به کشور آمریکا لطمه زده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای به قلم دیوید راثکاف David Rothkopf نوشت: مسئولان ارشد برنامه ریزی در دفاتر مطبوعاتی کاخ سفید تصمیم گرفتند مضمون پیام (و شعار ) این هفته خود را ساخت آمریکا قرار دهند. مطرح شدن این موضوع از زبان سخنگوی رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) که خانواده اش به برون سپاری تولید محصولات تجملی و سپس تلاش برای فروش آنها شهرت دارد، عجیب است، اما ترویج شعار ساخت آمریکا، ابعاد تاریک تری هم دارد.

در سال های اخیر، حتی پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ، دولت آمریکا فعالانه در تولید ابزارهایی نقش داشته است که دشمنان ما (آمریکایی ها) برای تضعیف ما به آنها نیاز دارند. ما این کار را از طریق (راه انداختن) جنگ های نسنجیده، تصمیم های مخرب در عرصه سیاستگذاری، اقدامات بی ملاحظه و درنگ طولانی و بی فایده پیش از اقدام، انجام داده ایم. ما هنوز تا سلب شدن جایگاه قدرت برتر جهانی از آمریکا، فاصله زیادی داریم، اما نمی توان انکار کرد که باید به هر آنچه  در یک قرن اخیر ساخت آمریکا بوده است و بالاخص که به سلب قدرت آمریکا مرتبط میشود، توجه خاصی داشت.

جنگ عراق یکی از بارزترین نمونه های این پدیده است. همان طور که نیویورک تایمز روز یکشنبه در مقاله هشدار دهنده خود گزارش داد، به رغم سرمایه گذاری کلان آمریکا در راستای جنگ افروزی در عراق از سال 2003 میلادی تاکنون که جان 4500 (نظامی آمریکایی) را گرفت و یک تریلیون دلار هزینه داشت، هر روز این مسئله روشنتر می شود که ذینفع اصلی این تلاش ها، ایران است.

ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که آمریکا پیوسته از آن با عنوان دشمن یاد میکند. ما گروه های نیابتی ایران را در دولت (عراق) تقویت و دشمنان آنها (ایرانی ها) را تضعیف یا نابود کردیم.

افزون بر این، اشتباهات ما در عراق به زیاده روی دولت جرج بوش یا اشتیاق دولت اوباما برای خروج سریع (نظامیان آمریکایی از عراق) محدود نمی شود. اقدامات اخیر، از تلاشهای دولت ترامپ در آزادسازی موصل گرفته تا اقدامات اخیر دولت آمریکا در کشورهای همسایه سوریه نیز ایران را تقویت کرده است.

در سوریه، دولت اوباما در اقدام برای مهار نظام بشار اسد، تعلل و سپس به شکل غیرمستقیم از مداخله (نظامی) روسیه استقبال کرد. دولت کنونی آمریکا نیز به شکل علنی تر از روسیه حمایت میکند و این بدین معنا است که ما دوباره به بقای دشمن خود کمک کرده ایم. در افغانستان نیز ما حدود یک تریلیون دلار هزینه مالی و 2300 نفر تلفات داشتیم. همه اینها نیز قطعاً به سود گروه طالبان است که برای غلبه بر آن وارد افغانستان شدیم.

هفته گذشته نیز پیامدهای بیشتری را از جراحت هایی شاهد بودیم که در عرصه سیاست خارجی به خودمان وارد کرده ایم. در جیبوتی که در شاخ آفریقا و فاصله کمی از خاورمیانه قرار دارد، چین نخستین پایگاه نظامی خارجی خود را افتتاح کرد و این پیام را فرستاد که آمادگی و تمایل لازم را برای قدرت نمایی دارد. گسترش فعالیتهای نظامی چین به موازات تلاشهای این کشور برای تحکیم (جایگاه) خود در امتداد مسیرهای تجاری مهم دریایی و زمینی صورت میگیرد. اشتباهات واشنگتن، پکن را به لحاظ اقتصادی تقویت کرده است؛ تلاش های آمریکا در سالهای ریاست جمهوری اوباما برای مقابله با بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در چین بی نتیجه بود. امروز نیز دولت ترامپ به شکل احمقانه ای، پیمان تجارت آزاد در دو سوی اقیانوس آرام را کنار گذاشته و بدین ترتیب زمینه را برای گسترش نفوذ اقتصادی چین فراهم کرده است.

از سوی دیگر، خودداری ما از ایستادگی مقابل روسیه در شبه جزیره کریمه یا سوریه نیز مسکو را تقویت کرده است؛ ما همچنین در برابر حملات (سایبری) روسیه به روند انتخاباتی آمریکا واکنش نشان ندادیم.

جنگی که علیه تروریسم راه انداختیم، ما آمریکایی ها را از اولویتهای مهم تر غافل کرد و گام هایی برداشتیم که به سود تروریست ها بوده است؛ از جمله این اقدامات میتوان به شکنجه زندانیان، هدف قرار دادن مسلمانان در دستورهای اجرایی مربوط به مهاجرت و سیاست های ترامپ اشاره کرد که باعث افزایش سرسام آور تلفات غیرنظامیان در اقدامات نظامی آمریکا در خاورمیانه شده است.

البته آسیب هایی که ما آمریکایی ها به خودمان وارد کرده ایم، فقط به عرصه سیاست خارجی محدود نمیشود. کنگره آمریکا سرگرم بررسی لایحه بیمه درمانی تازهای است که میلیونها نفر را از پوشش (بیمه خدمات درمانی) محروم میکند، دسترسی به این خدمات را برای میلیون ها تن دیگر غیرممکن میکند و احتمالاً بیش از هر گونه حمله تروریستی که تاکنون با آن روبرو شده ایم یا احتمالاً در آینده با آن روبرو خواهیم شد، آمریکایی ها را به کشتن خواهد داد. اشتباهات ما در عرصه سیاست داخلی، حتی بیش از خطاهایمان در عرصه سیاست خارجی به کشور آمریکا لطمه زده است.

پیتر سینگر پژوهشگر حوزه امنیت ملی به نقل از یک دانشمند باستانی چین به نام سان تزو می گوید: برتری کامل در گرو پیروزی در همه نبردها نیست، بلکه به غلبه بر دشمن بدون نیاز به درگیری بستگی دارد. ظاهراً چین و سایر دشمنان یا رقبای ما این توصیه را به خوبی در خصوص آمریکا به کار برده اند. تلاش فعالانه برای جبران خساراتی که ما در نخستین سالهای قرن بیست و یکم میلادی به خودمان وارد کردیم، تنها راه جلوگیری از اتلاف قدرت آمریکا و ستاندنِ پیروزی در لبه پرتگاه شکست است.


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد