طلب ٣٥٠میلیاردی لاستیك سازان از خودروسازان

باشگاه خبرنگاران جوان: محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در نشست خبری اظهار داشت:صنعت لاستیك سازی در سال ٩٥ حدود ٨ درصد افزایش تولید داشته و در سه ماهه سال ٩٦ نیز نسبت مشابه سال قبل٢٨ درصد رشد داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه  در بخش واردات نیز در سال ٩٣ حدود ١٥٣ هزار تن تایر به ارزش ٥٧٧ میلیون دلار وارد كشور شده،افزود: در سال ٩٥ واردات به ١٠٣ هزار تن با ارزش دلاری ٣٥٦ میلیون دلار رسیده اما در دوماهه اول سال جاری این رقم مجدد رشد یافته است.
 
گنجی تصریح كرد:میزان نیاز داخلی تایر بیش از ٦ میلیون حلقه است كه سعی شده در بخش لاستیك سازی این نیاز تامین شود.
 
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینكه لاستیك های وارداتی  با سایز خاص هستند،افزود: در سال گذشته حدود ٢٤٠هزار تن تولید داشتیم و امسال به ٢٦٠ هزار تن خواهیم رسید و با این رقم نیاز داخل را تامین كرده و باید برای بازاریابی و صادرات اقدام كنیم.
 
وی ضمن بیان اینكه واردات یكی از مشكلات اصلی تایرسازان است عنوان كرد:وقتی ما می توانیم در داخل نیاز بازار را تامین كنیم احتیاجی به واردات نیست و خودروسازان حدود ٥٥ تا ٦٠ درصد از تولیدات ما استفاده می كنند.
 
وی افزود:بعضی از خودروسازان از لاستیك های خارجی استفاده می كنند در حالی كه تولیدات داخلی هم می تواند مورد استفاده آنها باشد.
 
گنجی بیان كرد: اكنون لاستیك سازان داخلی از تكنولوژی روز دنیا بهره می برند اما نهادینه نشدن فرهنگ مصرف كالای ایرانی موجب شده تا مردم از تایرهای خارجی كه با همان كیفیت تایرهای ایرانی است استقبال کنند و در این خصوص قاچاق هم مزید بر علت شده تا لاستیك ایرانی مهجور باشد.
 
رئیس انجمن صنعت تایر تاكید كرد: كالای قاچاق كیفیت ندارد و چون گمركی هم پرداخت نمی كند ارزان تمام می شود. ما حتی در بازارهای صادراتی استاندارهای بالاتری را هم پاس كردیم و كارخانه های ما در قبال تولیداتشان پاسخ گو هستند و بخش خدمات پس از فروش در لاستیك سازان فعال است.
 
تقوایی رئیس مركز تحقیقات تایر ایران در این خصوص گفت: بعضی از قیمت های لاستیك در بازار انقدر پایین است كه نمی توان قبول كرد كیفیت دارد زیرا قیمت تمام شده و مواد اولیه و فرمول های تولید مشخص هستند، پس چنین لاستیكی ممكن نیست كیفیت داشته باشد.
 
 گنجی ادامه داد: در حال حاضر تولید كنندگان چینی مشوق صادراتی از طرف دولت دارند اما ما مشكلات زیادی داریم. دولت باید با ساز و كار مناسب، واردات و صادرات را كنترل كند و بازارهای هدف ما انقدرها مناسب نیست و این در حالی است كه ما در اروپای شرقی و شمال افریقا می توانیم به بازاری ١٠٠ هزارتنی دست پیدا كنیم.
 
 وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص تمایل خودروسازان به استفاده از تایرهای خارجی گفت: لاستیك های داخلی با كیفیت مناسب در اختیار خودروسازان قرار می گیرد اما شاید بعضی از خودرو سازان داخلی به این فكر می كنند كه انباری داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه مشكل برای سازنده داخلی بتوانتد تولیدشان را تامین كنند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران در مورد میزان طلب تایرسازان از شركت های خودرو سازی گفت:صنعت لاستیک در حال حاضر بین ٣٥٠ تا٤٠٠ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد و طبق قرارداد پرداخت باید طی ٢تا ٣ ماه انجام شود اما بیش از ٤ ماه بطول می انجامد.
 
وی بیان كرد: در قراردادهای اخیر صنعت خودرو با خارجی ها یكی از بخش ها تایر است و حتی در مورد رنو الان یكی از تایرسازهای داخلی جزو سورس های  رنو محسوب می شود و واحدهای تحقیق و توسعه فعال شده و تایر خودرویی نظیر برلیانس در حال حاضر داخلی شده است.
 
 گنجی در مورد سوالی در خصوص كیفیت سنجی تایرهای ایرانی گفت: شاخص های ١٦ گانه ایی برای سنجش كیفیت لاستیك وجود دارد و طبق استانداردهای جهانی تایرهای داخلی رتبه بندی می شوند اما نباید به استانداردهای اجباری اكتفا كرد و برای ارتقای كیفیت باید تلاش كرد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد