تولید تجمعی میدان آذر به مرز ۴ میلیون بشکه رسید

به گزارش نفت دیلی، بهزاد محمدی امروز (چهارشنبه، ۲۲ شهریور ماه) در نشست نمایندگان مجمع شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی که به میزبانی شرکت اویک برگزار شد، از افزایش میزان تولید تجمعی نفت میدان آذر به حدود چهار میلیون بشکه خبر داد و گفت: ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت در این میدان تثبیت شده است.

وی با اشاره به افزایش ذخایر نفت درجای میدان آذر به حدود چهار میلیارد بشکه، افزود: با توجه به افزایش حجم ذخایر نفت درجا و تاکید وزیر محترم نفت بر برنامه‎ریزی برای برداشت نفت بیشتر از این میدان، افزون بر هدف‌گذاری تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت در پایان فاز نخست توسعه، مقرر شده است که فرآیند توسعه در فاز دوم و تا تحقق تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان ادامه یابد.

محمدی به پیچیدگی‎های کار در میدان آذر اشاره و ابراز امیدواری کرد که فرآیند توسعه این میدان مشترک در قالب قراردادهای جدید نفتی تسریع شود.
میدان نفتی آذر یکی از سخت‌ترین و پیچیده‎ترین میدان‌های هیدروکربوری ایران و جهان است که در بلوک اناران، در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان شهرهای مهران و دهلران قرار گرفته است.

طرح توسعه این میدان مشترک در سال ۱۳۹۰ از سوی وزارت نفت به کنسرسیومی شامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (OPIC) و شرکت اویک واگذار و در اسفندماه سال ۱۳۹۵، برداشت زودهنگام نفت از این میدان به میزان روزانه ۱۵ هزار بشکه آغاز شد. ظرفیت تولید نفت در میدان آذر، در اواخر اردیبهشت ماه امسال به ۳۰ هزار بشکه در روز رسید و به گفته مدیرعامل شرکت اویک، تاکنون بالغ بر چهار میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت شده است.

شرکت اویک در فهرست شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی قرار دارد و در مسیر توسعه همکاری‎های جهانی خود و به منظور فعالیت در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، مردادماه امسال با شرکت گازپروم‎نفت روسیه تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

بر اساس این گزارش، نشست مجمع شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P)، امروز (چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه) در  شرکت اویک برگزار شد و در جریان این نشست، اعضای کارگروه‎ بررسی حقوقی مدل جدید قراردادهای نفتی و کارگروه بررسی روش‌های مشارکت شرکت‎های ایرانی با شریکان خارجی به منظور پوشش ریسک‎های مشارکت، از بین نمایندگان شرکت‎های حاضر انتخاب شدند.

 
 

 

 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد