برنامه‎ریزی نفت و گاز شرق برای استفاده حداکثری از توان سازندگان خراسانی

به گزارش نفت دیلی، از اواخر تیرماه امسال و به همت شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق و با همکاری شرکت شهرک‎های صنعتی استان خراسان رضوی، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در این استان دایر شده؛ نمایشگاهی که هدف اصلی از برگزاری آن، شناسایی ظرفیت‎های استانی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت به منظور توانمندسازی سازندگان داخلی عنوان شده است.

سیدعلی مصطفوی، رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در توضیح اهداف و دستاوردهای این نمایشگاه، ابتدا به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در این شرکت در سال گذشته اشاره می‎کند و می‎گوید: این کارگروه پارسال با هدف هدایت و سازماندهی فعالیت‎های شرکت همسو با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و از همان زمان، ایده حمایت از توانمندی‎های سازندگان داخلی به ویژه شرکت‎های فعال در استان خراسان رضوی مطرح و بررسی شد.

وی به توانمندی‎های شرکت‏‎‏های سازنده قطعات و تجهیزات در حوزه‎های مختلف در این استان هم اشاره‎ای دارد و می‎افزاید: در ادامه این مسیر، یعنی بهره‎مندی از توان سازندگان استان، تفاهم‌نامه‎ای با شرکت شهرک‎های صنعتی استان خراسان رضوی امضا کردیم که برگزاری نمایشگاه در یکی از بندهای این تفاهمنامه لحاظ شده بود.

به گفته مصطفوی، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی از سوی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق و با همکاری شرکت شهرک‎های صنعتی استان خراسان رضوی، از ۲۴ تیرماه امسال آغاز به کار کرد و در آن، ۳۵۰ قطعه پرمصرف صنعت نفت در حوزه‎های مختلف نظیر مکانیکال، برق و ابزار دقیق، IT و ... برای معرفی به سازندگان داخلی در معرض نمایش قرار داده شد؛ قطعاتی که برخی هم‎اکنون در کشور ساخته می‎شود و ترجیح نفت و گاز شرق بر این است که از ظرفیت‎های سازندگان استانی هم در ساخت آنها بهره‎مند شود؛ و یا تجهیزاتی که در داخل کشور ساخته نمی‎شود که باز هم سازندگان استان می‎توانند با بررسی مشخصات محصول و امکان‌سنجی ظرفیت‎های خود، برای ساخت این قطعات برنامه‎ریزی کنند.

وی با اشاره به استقبال خوب از این نمایشگاه و بازدید نمایندگان حدود ۶۰ شرکت سازنده از آن، عنوان می‎کند: تیم‎های ارزیابی شرکت نفت و گاز شرق از هفته آینده، کار ارزیابی توان شرکت‎هایی را که برای همکاری با ما در زمینه ساخت قطعات اعلام آمادگی کرده‎اند، آغاز می‎کنند.

به گفته رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق، این شرکت‎ها لزوما در حوزه ساخت تجهیزات نفتی فعالیت نمی‎کنند، اما بعضا برای کار در این حوزه از پتانسیل‎های خوبی برخوردارند و می‎توان با تکیه به این ظرفیت‌ها، در عین حال که نیازهای صنعت نفت برطرف می‎شود، بازار کاری برای شرکت‎های سازنده نیز پدید آورد و به فرایند تولید داخل و اشتغالزایی کمک کرد.

مصطفوی با بیان این‎‌که برنامه‎ریزی کرده‎ایم تا این نمایشگاه بتواند به عنوان یک مرکز مشاوره برای سازندگان داخلی، به طور مستمر به فعالیت خود ادامه دهد و در صورت امکان، سه روز در هفته پذیرای نمایندگان شرکت‎های سازنده باشد، خاطرنشان می‎کند: تجمیع نیازهای شرکت‎های تابعه صنعت نفت به تجهیزات و قطعات نفتی در سطح استان، می‎تواند حرکت در مسیر استفاده بیشتر از تجهیزات سازندگان خراسانی را بهبود بخشد و انگیزه آنان را برای ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت افزایش دهد.

تاکید شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق بر استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی در حالی است که این شرکت، خود نیز در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نفتی ید طولایی دارد و  افزون بر ساخت رشته‎های تکمیلی و تجهیزات سرچاهی، بسیاری از قطعات مورد نیاز در کارگاه مرکزی این شرکت ساخته می‎شود.

محمد مام‎بیگی، مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در این باره می‎گوید: با تلاش مدیریت‎های قبلی این مجموعه و حمایت‎های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به جایی رسیده‎ایم که غالب کالاهای مورد نیاز خود را از محل تولیدات داخلی مرتفع می‎کنیم و به ندرت سفارش خارجی داریم.

پیش از این، محمدحسین محجوبی، رئیس کارگاه مرکزی شرکت نفت و گاز شرق هم از وجود توان ساخت ۸۰ درصد از قطعات مکانیکال شرکت در این کارگاه خبر داده و گفته بود: به دلیل خورندگی گاز منطقه خانگیران، بسیاری از قطعات به طور مستمر نیاز به تعمیر دارند و این تعمیرات در کارگاه مرکزی شرکت انجام می‎شود.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد