قرارداد تجاری سازی یک کاتالیست صنعت پتروشیمی امضا شد

 

به گزارش نفت دیلی، قرارداد تجاری سازی کاتالیست SAC۵۰۰ با حضور معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شازند امضا شد.

این قرارداد صبح امروز (چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) با حضور سیدرضا نوروززاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حبیب‌اله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت میان اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و ابراهیم ولدخانی، مدیرعامل پتروشیمی شازند امضا شد.

کاتالیست SAC۵۰۰ از خانواده کاتالیست‌های زیگلر ناتاست که در فرآیند دوغابی تولید پلی اتیلن سنگین قابل استفاده است. این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت است و می‌تواند در واحدهای تولیدی فرآیند هوستالن برای تولید گرید لوله مورد استفاده قرار گیرد.

این کاتالیست قابلیت جایگزینی کاتالسیت‌های وارداتی مصرفی در واحدهای پلی اتیلن سنگین دوغابی هوستالن را داشته و از مزیت‌هایی مانند قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و مهم تر از همه دانش فنی بومی برخوردار است. با دستیابی به این دانش فنی، گامی بلند همسو با استقلال علمی مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده پلی‌اتیلن سنگین و قطع وابستگی به واردات این محصول برداشته شده است. به همین منظور، ساخت تجاری این کاتالیست بومی با همکاری پتروشیمی شازند مورد توافق قرار گرفته است.

بازار مصرف گرید لوله پلی‌اتیلن سنگین در کشور، هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار تن است که برای این منظور سالانه در حدود ۳۰ تن کاتالیست با قیمت میانگین ۴۰۰ دلار به ازای هر کیلو کاتالیست، مورد نیاز است. مجتمع های پتروشیمی جم، مارون، شازند و کرمانشاه تولیدکنندگان فعلی این گرید هستند که با راه‌اندازی طرح‌های آینده پتروشیمی افزایش میزان مصرف این کاتالیست نیز پیش‌بینی می‌شود.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با ۱۰ سال سابقه تحقیقاتی در زمینه کاتالیست‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای پژوهش و توسعه کاتالیست های مختلف پلی‌الفین‌ها، موفق به ساخت کاتالیست SAC۵۰۰ شده است. مهندسی دقیق ساخت این کاتالیست منجر به تولید کاتالیستی با اندازه ذرات، مورفولوژی، فعالیت، هیدروژن‌پذیری و کومونومرپذیری قابل مقایسه با کاتالیست‌های وارداتی شده است. این کاتالیست در مقیاس پایلوت برای تولید انواع گریدهای قالبگیری تزریق، بطری و لوله و در مقیاس نیمه صنعتی برای تولید گرید تخصصی PE۱۰۰ مورد آزمایش قرار گرفته است. در فرآیند پلیمریزاسیون، تولید ذرات پودری ریز و واکس کمینه بوده و در نتیجه پایداری استاندارد فرآیند تولید در طولانی مدت محقق شد. پلیمر حاصل نیز آزمون های استاندارد لازم برای کاربری PE۱۰۰ را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

 



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد