ضرورت مدیریت افکار عمومی در حوادث و بحران‌های صنعت

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به ضرورت مدیریت افکار عمومی در بحران‌ها و حوادث صنعت گفت: اطلاع‌رسانی به‌موقع در حوادث می‌تواند از اشاعه اخبار غیر واقعی در فضای مجازی جلوگیری کند، زیرا بخشی از فشاری که بر بدنه تصمیم‌گیر وارد می‌شود از سوی رسانه‌هاست.

سیدامید شهیدی‌نیا، در حاشیه دومین رزمایش سراسری مقابله با شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اظهار کرد: رزمایش فرصتی است که می‌توان آموخته‌های خود را به بوته آزمایش گذاشت.

وی ادامه داد: حرکتی که در ارتقای مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و اچ‌اس‌یی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی آغاز شد، با پشتکار همه مدیران، کارشناسان و کارکنان منطقه به خوبی پیش رفت و شروع کار را با دوره‌های توانمندسازی آغاز کردیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به این که این دوره‌ها نخستین گام به منظور سازماندهی واقعی بودند که تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است، افزود: حدود ۷۰۰ نفر از مدیران رده اول و دوم مجتمع‌ها در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند و مبانی اصلی در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در آنجا تبیین شد.

شهیدی‌نیا با بیان این که شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای محیطی فاز دوم این حرکت بود که شرکت‌ها در این حوزه بسیار فعال و موثر عمل کردند، تصریح کرد: بررسی‌ها در سطوح تخصصی شرکت‌ها انجام و پس از دریافت بازخورد، از شرکت‌ها درخواست شد که برای آسیب‌پذیری‌های استخراج شده، برنامه اقدامات اصلاحی و اجرایی طراحی کنند.

وی با بیان این که ارزیابی سازماندهی ایجاد شده نشان داد آشفتگی در حوادث مهم‌ترین مسئله‌ای است که مدیران بحران با آن درگیر هستند، گفت: در مرحله سازماندهی، بسیار تمرین شد که از این آشفتگی کاسته شود. مرزبندی‌های خوبی به صورت علمی و حساب شده در این تمرین‌ها انجام شد که امیدواریم در حوادث واقعی تاثیر خود را به خوبی نشان دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به این که در صنعت بسیار محتمل است که حوادثی رخ دهد، اظهار کرد: در این رزمایش نمونه‌ای از حوادث واقعی را نمایش می‌دهیم. هر بخش وظیفه خودش را انجام می‌دهد و فرماندهی صحنه حرف نخست را در کنترل بحران می‌زند. سازوکارها، اهداف، اعضا و وظایف هر کدام از اعضای تیم مدیریت صحنه در تمامی شرکت‌ها مشخص شده و تمرین کرده‌اند.

وی به طراحی الگوریتم‌های روشنی برای ورود گروه‌های پشتیبانی و فرماندهی برای سطوح مختلف بحران اشاره و تصریح کرد: این الگوریتم به تمامی مسئولان بالادستی که در مقام تصمیم‌گیری هستند، اطلاعات لازم را برای رصد حادثه خواهد داد تا با به هم خوردن سطوح، آشفتگی به بدنه تصمیم‌گیر انتقال نیابد.

شهیدی‌نیا، مدیریت افکار عمومی را از مهم‌ترین مسائلی عنوان کرد که در این رزمایش تمرین می‌شود و ادامه داد: در این رزمایش تلاش می‌کنیم نشان دهیم که اطلاع‌رسانی به موقع به چه میزان می‌تواند از اشاعه اخبار غیر واقعی در فضای مجازی جلوگیری کند. در بحران‌ها و حوادث، بخشی از فشاری که بر بدنه تصمیم‌گیری وارد می‌شود از سوی رسانه‌هاست.

وی تصریح کرد: افزون بر این اقدام‌ها، تامین تجهیزات و لجستیک منطقه، آموزش نیروی انسانی و ... از دیگر اقدام‌هایی است که پس از یکپارچه شدن فرماندهی پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و اچ‌اس‌یی منطقه انجام شد.

 



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد