کاهش شدت مصرف انرژی با اعمال سیاست‎های جزیره‎ای امکان‌پذیر نیست

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با اشاره به سیاست‎های جزیره‎ای و نبود راهبرد کلان در نظام مدیریت صرفه‎جویی انرژی کشور، بر تشکیل سازمان بهینه‎سازی مصرف انرژی و مدیریت یکپارچه انرژی را به منظور برنامه‎ریزی دقیق و متناسب با هدف کاهش شدت انرژی تاکید کرد.

 

 محسن دلاویز در نشست شورای مدیران این شرکت   از ارائه پیشنهاد تشکیل سازمان بهینه‎سازی مصرف انرژی در مکاتبه‎ای با وزیر نفت خبرداد و گفت: تشکیل این سازمان به اعمال مدیریت متمرکز برای بهینه‎سازی مصرف انرژی اعم از برق، آب و سوخت‎های فسیلی و یکپارچه شدن فعالیت‎های حاکمیتی در این زمینه کمک می‌کند.

وی با بیان این‎که تفکیک مدیریت منابع آب، برق و دیگر حامل‎های انرژی غیر ممکن است و کشور را در حوزه مدیریت کلان انرژی با مشکلاتی روبه‌رو می‎کند، افزود: حدود ۹۵ درصد انرژی اولیه و نزدیک به ۸۰ درصد عرضه انرژی کشور از سوی وزارت نفت و بقیه از سوی وزارت نیرو تأمین می‎شود که از این مقدار بیش از ۹۰ درصد انرژی برق کشور از نیروگاه‎های حرارتی و کمتر از ۱۰ درصد آن از نیروگاه‎های برق‎آبی تامین می‎شود.

دلاویز گفت: براساس سند چشم‌انداز سیاست‎های اصلاح الگوی مصرف ابلاغی مقام معظم رهبری، باید تا سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد کاهش شدت انرژی دست یابیم و تحقق این امر، پیش از هر چیز در گرو راهبرد یکسان در نهادهای متولی است.

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به مطالعات انجام شده در این شرکت اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۳۶ درصد از ظرفیت صرفه‎جویی سوخت گاز طبیعی در بخش نیروگاه‎ها قرار دارد و سهم عمده بعدی ظرفیت صرفه‎جویی گاز طبیعی در بخش ساختمان نهفته است.

وی در پایان با تاکید بر این که موارد متعددی وجود دارد که نشانگر میزان آسیب وارده به نظام واحد مدیریت صرفه‎جویی انرژی بر اثر سیاست‎های جزیره‎ای و نبود راهبرد کلان در این حوزه است، عنوان کرد: این مهم در مقوله مدیریت منابع آب شدت و قوت بیشتری می‎گیرد و از آنجا که بخش عمده مصرف آب کشور به حوزه کشاورزی اختصاص دارد، سیاست‎گذاری مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی و صنایع انرژی‎بر مانند صنعت پتروشیمی به تدوین سند بالادستی حاکمیتی و بهره‎مندی از فناوری‎های روزآمد دنیا نیاز  دارد.  

 
 

 

 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد