مجلس در بخش تقنینی و نظارتی به اصلاح الگوی مصرف سوخت کمک می‎کند

به گزارش نفت دیلی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از برنامه‎ریزی برای تشکیل کمیته مشترکی بین این کمیسیون و وزارت نفت برای بررسی و پیگیری اجرای راهکارهای بهینه‎سازی مصرف سوخت خبر داد و گفت: مجلس به‌ویژه پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح الگوی مصرف سوخت، در بخش تقنینی و نظارتی به پیشبرد این هدف کمک می‎کند.

 

فریدون حسنوند  اظهار کرد: افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و همین‌طور تشدید قاچاق سوخت، ایجاب می‎کند هرچه زودتر تمهیداتی برای مقابله با این فرآیندهای رو به ‎افزایش اندیشیده شود و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‎کند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در حمایت از نوسازی ناوگان فرسوده که تحویل کشنده‎های جدید از سوی شرکت ماموت از  آن جمله است، ادامه داد: چنین فعالیت‎هایی باید تسری یابد و بخش خصوصی در این زمینه می‎تواند بسیار راهگشا باشد. مجلس نیز باید با وضع قوانین و الزام‌های مربوطه و پیگیری و اصرار بر اجرای این قوانین، به تسریع فرآیند جایگزینی خودروهای فرسوده و دیگر اقدام‌هایی که به اصلاح الگوی مصرف سوخت می‎انجامد، کمک کند.

حسنوند تامین منابع مالی لازم را نیز از جمله الزام‌های پیشبرد برنامه‎های اصلاح الگوی مصرف سوخت در کشور عنوان کرد و گفت: بررسی مسائل مالی و بودجه‎ای مرتبط با این برنامه‎ها نیز در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار می‎گیرد.

وی با اشاره به مسئولیت‎های تعریف‎شده برای شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و نقشی که این شرکت می‎تواند در اصلاح الگوی مصرف سوخت در کشور ایفا کند، ادامه داد: اقدام‌های خوبی ازسوی شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت صورت گرفته و همچنان نیز ادامه دارد، اما واقعیت این است که با توجه به فرابخشی بودن اهداف تعریف شده در حوزه اصلاح الگوی مصرف سوخت کشور، یک شرکت و حتی یک وزارتخانه به تنهایی نمی‎تواند در این زمینه راهگشا باشد و لازم است این شرکت در سطوحی بالاتر، متناسب با اهداف فرابخشی مدنظر فعالیت کند.

حسنوند این را هم اضافه کرد که کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، هفته آینده میزبان مدیران ارشد شرکت بهینه‏‎سازی مصرف سوخت خواهد بود.

وی فرهنگ‌سازی را پیش‎شرط اصلی در اجرای طرح‎های اصلاح الگوی مصرف سوخت عنوان کرد و افزود: در دنیا ابتدا فرهنگ‌سازی می‌کنند و سپس نسبت به قانون‎گذاری و اجرایی کردن قوانین اقدام می‌کنند. فرهنگ‌سازی، جامعه را متقاعد به پذیرش قانون و مشارکت و حمایت از آن خواهد کرد، بنابراین لازم است در این زمینه بهتر عمل کنیم.

 
 
 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد