اختلاس ۱۶۰ میلیارد ریالی کارمند بانک در کردستان

خبرگزاری مهر: فرمانده انتظامی استان کردستان از دستگیری فردی که با سوء استفاده از شغل خود و ضعف سیستم‌های امنیتی بانک ها، اقدام به اختلاس چند میلیاردی در استان کردستان کرده بود، خبرداد.

سردار مسعود خرم نیا اظهارداشت: در پی ارجاع مرجوعه‌ای از طریق مرجع قضایی به دادخواهی یکی از بانک‌های عامل در سطح استان مبنی بر دسترسی غیر مجاز به سامانه‌های بانک، بلافاصله اکیپی از مامورین پلیس فتا تعیین و بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد احدی از کارکنان بانک مربوطه از طریق دسترسی غیرمجاز به کاربری احدی از همکاران خود مبالغ زیادی را به حساب‌های دیگر منتقل کرده است و بلافاصله کارآگاهان پلیس فتا با هماهنگی مرجع قضایی کارمند مورد اشاره را که بی‌خبر از اعلام شکایت بانک بود و هنوز در محل کار حضور داشت، دستگیر و به پلیس فتا دلالت دادند.

فرمانده انتظامی استان کردستان ادامه داد: در بررسی‌های اولیه، کارشناسان پلیس فتا با جمع آوری مستندات لازم به این نتیجه رسیدند که متهم عمل مجرمانه را در سه مرحله طراحی و اجراء کرده است که در مرحله اول متهم در اقدامی، پیامک یک شرکت معتبر با گردش مالی بالا و ۶۸ مشتری بانک را که دارای گردش مالی پایین بودند را غیر فعال و با باطل کردن کارت‌های صادره قبلی، کارت‌های جدید به تعداد ۶۸ فقره را صادر می‌کند.

خرم نیا یادآور شد: در مرحله دوم متهم با به دست آوردن رمز کاربری احدی از همکاران خود از حساب شرکت معتبر مبلغی بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال به صورت غیر مجاز برداشت و به حساب ۶۸ نفر از مشتریان بانک که دارای حساب‌هایی با موجودی پایین بودند واریز می‌کند.

وی بیان کرد: در مرحله سوم نیز متهم قصد تبدیل وجوه اختلاس شده به طلا و ارز را داشت که تا مبلغ چهار میلیارد ریال را نیز موفق شده بود و این مبلغ را به طلا و دلار تبدیل کرده و مابقی وجوه در کارت باقی مانده بود.

فرمانده انتظامی استان کردستان گفت: پس از جمع آوری مستندات و ادله جرم، متهم در بازجویی‌های فنی و علمی به بزه انتسابی معترف شد که قصد خروج از کشور را داشته، اما دستگیر شد.

خرم نیا اظهارداشت: با اقدام سریع کارشناسان پلیس فتا وجوه اختلاس شده به حساب شرکت مسترد و متهم با قرار وثیقه مناسب بازداشت و به اتهام دسترسی غیر مجاز و برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی، جعل داده‌های رایانه‌ای و کلاهبرداری رایانه‌ای روانه زندان مرکزی سنندج شد.

وی به مدیران دستگاه‌های دولتی و خصوصی توصیه کرد: حتما به کارکنان خود حفظ و نگهداری اطلاعات رایانه‌ای را آموزش دهند و رعایت موارد ایمنی مثل حفظ پسورد‌های کاربردی که در اختیاری دارند را تاکید کنند که کارکنان در حفظ و نگهداری رمز کاربری خود نهایت دقت را معمول و به صورت دوره‌ای نسبت به تغییر رمز حساب کاربری خود اقدام کنند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد