سومین ممیزی جامع مدیریت انرژی در پالایشگاه آبادان انجام شد

به گزارش نفت دیلی، سومین ممیزی جامع تخصصی - سیستمی مدیریت انرژی در شرکت پالایش نفت آبادان با هدف شناسایی و استفاده از فرصت‌های بهبود در صرفه‌جویی مصرف انرژی و صیانت از محیط زیست برگزار شد.

 

 گروهی تخصصی شامل ۲۱ نفر متخصص خبره ممیزی در کارگروه اصلی مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش با همکاری بیش از ۲۱ نفر از کارشناسان ارشد منتخب پالایشگاه آبادان، اواخر مهرماه امسال این پالایشگاه را تحت ممیزی جامع فنی/ تخصصی - سیستمی انرژی قرار دادند.

این تعداد در قالب ۶ گروه مجزای فرآیندی، هیترها و کوره‌های صنعتی، آب و بخار، تله‌های بخار، برق و ساختمان، سیستم مدیریت انرژی بر مبنای ISO-۵۰۰۰۱ با بیش از ۱۵۰۰ نفر ساعت کار به مدت یک هفته، تمام واحدهای اصلی بهره‌برداری، نیروگاهی، دیگ‌های بخار، کوره‌ها، کمپرسورهای هوای فشرده، برج‌های خنک‌کننده، مدیریت‌انرژی و ... را بررسی و ارزیابی کردند.

با توجه به بررسی جزئیات دستگاه‌های پالایشی و لزوم آنالیز دقیق اطلاعات و شناسایی شکاف‌های موجود با استانداردهای بین‌المللی، تهیه گزارش نهایی گروه ممیزی به‌طور معمول تا ۲ ماه به طول می‌انجامد.

اصلاح شبکه توزیع بخار آب و آب مقطر برگشتی در سطح پالایشگاه، جایگزینی کاندنسرهای بارومتریک با مبدل‌های صفحه‌ای، بازیابی گازهای ارسالی به مشعل‌های شماره ۲ و ۳  با دو سیستم کمپرسورهای حلقه مایع و اجکتور، بهینه‌سازی سیستم احتراق کوره‌هایPH۱، HH۱  و  PH۲ واحد تبدیل کاتالیستی، تعویض مشعل‌های کوره‌های اولیه و ثانویه واحد تقطیر در اتمسفر ۸۰ و کوره واحد تقطیر در خلأ ۷۵ و همچنین نصب نمک‌زدای واحد تقطیر در اتمسفر ۸۰  از مهم‌ترین دستاوردهای ممیزی پیشین به شمار می‌رود.

با اجرای این پروژه‌ها، به میزان ۱۷۳ هزار و ۴۴ مترمکعب در روز صرفه‌جویی در سوخت گاز مصرفی، یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب در روز صرفه‌جویی در آب خوراک دیگ‌های بخار، ۲۸ هزار و ۸۰۰ مترمکعب در روز صرفه‌جویی در آب خام مصرفی با صرفه اقتصادی معادل ۲۸۰ میلیارد ریال در سال برای پالایشگاه حاصل شده است.

یادآور می‌شود بر اساس ماده ۵۴ قانون اصلاح الگوی مصرف، همه واحدهای نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی، در چارچوب بودجه سالانه خود موظفند نسبت به انجام ممیزی انرژی اقدام کنند.

در طول هفت سال گذشته، این سومین ممیزی جامع تخصصی - سیستمی مدیریت انرژی است که شرکت پالایش نفت آبادان آن را تجربه می‌کند و در همین رابطه، تیم ممیزی انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکنون ۱۹ بار شرکت‌های پالایشی را  ممیزی تخصصی انرژی کرده است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد