بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه زیست‌محیطی مجتمع پتروشیمی تبریز

به گزارش نفت دیلی، بزرگ‌ترین پروژه زیست‌محیطی به روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی در واحد ABS شرکت پتروشیمی تبریز به‌ بهره‌برداری رسید.

 

سیاوش درفشی، مدیرعامل پتروشیمی تبریز روز پنجشنبه (یکم آذرماه) در آیین گشایش پروژه زیست‌محیطی به روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی (RTO) در واحد ABS این شرکت که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد علی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این پروژه برای نخستین بار در کشور در این مجتمع به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: شرکت پتروشیمی تبریز با هدف جامه عمل پوشاندن به تعهدات زیست‌محیطی خود در قبال کارکنان و جامعه و به موازات اجرای پروژه‌های متعدد زیست‌محیطی در کل مجتمع، اجرای پروژه فوق در واحدABS   را از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: در روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی گازهای فرآیندی اکسید شده و پس از سوختن کامل به co۲ و H۲O  تبدیل می‌شوند. برای ایجاد دمای اولیه مورد نیاز اکسیداسیون، انرژی لازم از طریق احتراق گاز طبیعی تامین می‌شود. انرژی حاصل از اکسیداسیون گازهای فرآیندی به حدی است که واکنش با انرژی آزاد شده ادامه می‌یابد.

درفشی تصریح کرد: این سیستم شامل چند محفظه احتراق است که در داخل آنها سرامیک‌های خاص متخلخل به شکل لانه زنبوری به منظور جذب حداکثری انرژی نصب شده‌اند. محفظه‌های مذکور به دو دستگاه مشعل پیش گرمکن سرامیک‌ها مجهز هستند که پس از رسیدن دمای سرامیک‌ها به ۸۵۰ درجه سانتیگراد، با ورود ترکیبات آلی فرار به محفظه‌های احتراق، مشعل‌های مذکور از سرویس خارج شده و عملیات اکسیداسیون ترکیبات آلی فرار در تماس با سرامیک‌های داغ و در دمای ۸۵۰ درجه سانتیگراد ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: بخارهای ترکیبات آلی فرار با عبور از محفظه‌های احتراق که به صورت سری در کنار هم قرار گرفته‌اند سبب انجام واکنش خوداشتعالی در اثر برخورد با سرامیک‌های داغ می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز با اشاره به این که در این روش سه عامل اساسی دما، زمان اقامت و توربولانس تعیین‌کننده هستند و نقشی اساسی دارند، گفت: ترکیبات مذکور در اثر برخورد با سرامیک‌های داغ در آن دما اکسیده و تجزیه می‌شوند. انرژی گرمایی ذخیره شده در این سرامیک‌ها تا حدی است که علاوه بر این‌که می‌تواند مصرف گاز طبیعی برای احتراق در این کوره‌ها را بسیار کاهش دهد، سبب حفظ دمای ثابت ۱۰۰۰ ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد برای امحای ترکیبات آلی فرار، به ویژه ترکیبات هیدروکربنی آروماتیکی شود.

درفشی افزود: با اجرای این پروژه، بخش عمده‌ای از گازهای آلاینده (ترکیبات آلی فرارVOC) موجود در واحد ABS  از سطح این واحد از طریق یک شبکه کانال‌کشی به کمک سیستم دمنده جمع‌آوری شده و به یک کوره مخصوص ارسال و در دمای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد به صورت صحیح و اصولی امحا می‌شود.

وی اضافه کرد: این سیستم دفع آلاینده که قرار بود با همکاری شرکت ایتالیایی در مدت ۱۲ ماه اجرا شود، در مدت ۱۰ ماه انجام شده است.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز یادآور شد: بخش نصب و اجرای سیستم RTO و ساخت دودکش مربوطه و همچنین طراحی و اجرای لوله‌کشی سایت ABS در قالب قراردادهای جداگانه به شرکت‌های ایرانی واجد شرایط واگذار و اجرا شد.

وی افزود: واحد ABS پتروشیمی تبریز، ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار تن ABS (آکریلو نیتریل، بوتادین، استایرن مونومر) را دارد.

وی با بیان این‌که پتروشیمی تبریز براساس استانداردهای بین‌المللی زیست محیطی طراحی شده و در حفاظت محیط‌زیست پیشروست، تصریح کرد: آلایندگی پتروشیمی تبریز به صفر رسیده است و در میان صنایع پتروشیمی کشور به عنوان صنعت سبز شناخته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز به فرآیند مدیریت زیست‌محیطی، تصفیه‌خانه متمرکز و سیستم زباله‌سوز پیشرفته این شرکت اشاره و اظهار کرد: این پتروشیمی نخستین شرکت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که در سال ۱۳۷۹ مدیریت زیست‌محیطی را آغاز کرده است



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد