۳ هزار روستا امسال از نعمت گاز بهره‌مند شدند

به گزارش نفت دیلی، معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه گازرسانی به روستاها بسیار دشوار است، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

 

 

 حسن منتظر تربتی، (پنجشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) در آیین افتتاح رسمی ۲۵ پروژه گازرسانی به ۱۷۴روستای استان خوزستان که با حضور فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهر اندیمشک در مجلس، پیمان جهانگیری فرماندار اندیمشک، عبدالله ابول پور، مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان به صورت ویدئو کنفرانس در فرمانداری اندیمشک برگزار شد، با تبریک چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: آغاز گازرسانی در ایران با تأسیس پالایشگاه بیدبلند در استان خوزستان بود که گاز فرآورش شده در آن از سوی یک خط تنها به اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌رفت و در این مسیر فقط به ۸ شهر کشور گازرسانی شده بود.

وی افزود: این درحالی است که امروز در یک مرحله توان گازرسانی به ۱۷۴ روستا را داریم و تعداد روستاهای گازدار کشور هم اکنون ۲۷ هزار روستاست.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب سیاست کشور بر این قرار گرفت که از نفت به عنوان کالای صادراتی استفاده شود، گفت: بر این اساس گاز به عنوان جایگزینی مناسب برای نفت مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: اکنون ما در شرایطی قرار داریم که روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که این رقم معادل ۵ میلیون بشکه نفت است و این موضوع نشان می‌دهد جایگاه گاز در کشور بسیار ویژه است و در واقع اگر گاز نبود نفتی هم برای صادرات وجود نداشت.

تربتی با تشکر از پشتیبانی مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برای توسعه گازرسانی روستایی و شهری، تصریح کرد: مهمتر از پشتیبانی اعضای کمسیون انرژی، تصویب قانون بند «ق» تبصره ۲ بودجه سال ۹۳ از سوی مجلس شورای اسلامی بود که به جرأت می‌توان آن را مترقی‌ترین قانون در بخش زیرساخت‌های کشور نامید.

وی اظهار کرد: این قانون بعدها به تصویب قانون رفع موانع تولید منجر شد که این قانون عملا منابع مالی پروژه‌های گازرسانی را از محل صرفه‌جویی محصولات جایگزین شده تأمین می‌کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: این موضوع بدین معناست که وقتی به نقطه‌ای گازرسانی می‌شود، سوخت‌های گران‌تر مانند گازوئیل، نفت سفید و.... می‌توانند صادر شوند و هزینه دیگر پروژه‌های گازرسانی را تأمین کنند و این مهمترین و مترقی‌ترین قانون در توسعه گازرسانی از گذشته تاکنون است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران توسعه فازهای پارس جنوبی را اتفاق مهم دیگری در این زمینه خواند و گفت: با تلاش همکارانمان در صنعت نفت امروز دیگر در زمستان هیچ مشکلی به لحاظ افت فشار یا قطعی گاز نداریم، این در حالی است که همزمان صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه گازرسانی به روستاها بسیار دشوار است، اظهار کرد: امروز گازرسانی به ۱۷۴روستا افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید و بر همین اساس از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و این آمار برای نخستین بار است که در صنعت گاز رخ داده است.

تربتی با بیان اینکه امیدواریم گازرسانی به روستاها سال آینده هم برهمین روال به خوبی انجام شود، افزود: بنابراین طی دو تا سه سال آینده کل روستاهای کشور گازرسانی شده‌اند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد