شرکت ملی پخش در آیینه 97

به گزارش نفت دیلی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان یکی از مجموعه‌های خدمت‌رسان صنعت نفت در حوزه تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی، سال 97 را در حالی به پایان می‌برد که فعالیت‌های قابل قبول و درخشانی را همچون گذشته انجام داده و در کارنامه خود ثبت کرده است.

 کار و فعالیت برای این شرکت خدمات‌رسان تعطیل‌بردار نیست و در 365 روز سال تلاش مداوم دارد تا چرخه تامین و توزیع سوخت، لحظه‌ای از حرکت باز نایستد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران امسال را نیز با همین رویکرد به پایان می‌رساند؛ پایانی که آغازی است برای شروعی دیگر و ادامه کار و تلاش در جهت رضایت‌مندی مردم ایران. نگاهی به فعالیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد این شرکت توفیق آن را داشته است که روزانه 220 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از جمله بنزین، نفت سفید و گازوئیل را از مبادی تولید تحویل بگیرد و به بخش‌های مختلف مصرف ارسال کند. نکته مهم این فرآیند، انجام منظم، منسجم و بدون وقفه فعالیتی است که با تلاش و هماهنگی میان بخش‌های ستادی و عملیاتی تحقق یافته است. این نوشتار، اشاره‌ای دارد به برخی فعالیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97 که با هدف خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم انجام و در کارنامه آن ثبت شده است.

پیدو، سوخت‌رسان سیار

ورود خودروهای سیار سوخت رسان با نام «پیدو» یکی از چند 10 فعالیت شاخص شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. اگرچه رونمایی از اپلیکیشین درخواست سوخت پیدو به 14 اسفند ماه سال 96 برمی‌گردد، اما از آن جهت که تعمیم و گسترش این خدمت به سال 97 مربوط است، می‌توان از آن به عنوان یکی از دستاوردهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97 یاد کرد. این طرح که با کمک شرکت خصوصی پتروآیریک عملیاتی شده، تجربه‌ای نو درحوزه سوخت‌رسانی است و از آنجا که می‌تواند جمع زیادی از ذی‌نفعان را پوشش دهد، طرح موفقی به شمارمی‌آید. وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد، مالکان جایگاه‌های عرضه سوخت و به‌ویژه مردم از جمله ذی‌نفعان پروژه سوخت‌رسان سیار هستند. «پیدو» پمپ بنزینی سیار است که همه تجهیزات آن اعم از مخزن و دیسپنسر و ... آن در یک خودرو خلاصه می‌شود و عملیاتی شدن آن به عنوان یک طرح می‌تواند به کاهش ترافیک و تردد خودروها به منظور سوخت‌گیری کمک کند و سطح رفاه را افزایش دهد. اپلیکیشن پیدو (Pido) نخستین سیستم سوخت‌رسانی آنلاین در ایران است که به‌طور آزمایشی در منطقه 2 تهران راه‌اندازی شد و هم اکنون بیش از 50 دستگاه از این خودروها در کلانشهر تهران به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. هم اکنون چهار کشور دنیا (آمریکا، فرانسه، انگلیس و هندوستان) از این امکان برای سوخت‌رسانی استفاده می‌کنند و ایران پنجمین کشور وارد شده به این بخش برای سوخت‌رسانی آنلاین است.

آمادگی‌های همیشگی

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تامین سوخت در موسمی همچون تعطیلات نوروزی و آمادگی‌های قبل از آن است. کارکنان این شرکت در 37 منطقه زیرمجموعه خود و در جای جای ایران؛ از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، با ذخیره‌سازی‌های به‌موقع برای گذر از این ایام که روزهای پایانی اسفندماه را نیز شامل می‌شود، آماده می‌شوند. در سال 97 نیز این آمادگی رقم خورد و مسافران نوروزی، بی‌هیچ دغدغه و نگرانی از نظر تامین سوخت در مبدأ، میان راه و مقصد به تعطیلات رفتند و بازگشتند. در نوروز امسال سوخت مورد نیاز مردم در همه استان‌ها به‌ویژه خراسان، تهران، رضوی، اصفهان، فارس، گیلان و مازندران، به نحوی تامین شد که هیچ مسافری نه در مبدأ و نه در مقصد، پیش از آغاز تعطیلات و حین آن، با مشکلی روبه‌رو نشود و در این کار خوش درخشید. بازدید جایگاه‌ها با هدف رفع نواقص احتمالی، ایجاد نوبت‌های کشیک شبانه‌روزی، اعزام بازرسان به جایگاه و ارزیابی کمی و کیفی عرضه سوخت به مردم، زیباسازی جایگاه با نمادهای نوروزی و ... مواردی بود که در جهت آمادگی‌های نوروزی انجام شد؛ فعالیت‌هایی که امسال نیز انجام می‌شود تا مردم بدون دغدغه برای سفر به نقاط مورد نظر خود اقدام کنند. چنین آمادگی‌هایی البته باچند ماه فاصله از تعطیلات نوروزی، در تابستان نیز ایجاد شد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه فعالیت‌های بلاانقطاع خود، با برنامه‌ریزی در این زمینه سوخت مورد نیاز برای مسافرت‌های تابستانی را به گونه‌ای مطلوب تامین کرد.

افتتاح نخستین جایگاه هوشمند سوخت

هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت، گام دیگری است که در عرصه سوخت‌رسانی برداشته و عملیاتی شده است. 29 فروردین ماه امسال، جایگاه اختصاصی 236 میدان آزادی تهران به عنوان نخستین جایگاه هوشمند عرضه سوخت، در آیینی با حضور سید محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به بهره‌برداری رسید. این جایگاه که به همت شرکت پتروآیریک راه‌اندازی شده است، طرح جمع‌آوری و بازیافت بخارات بنزین (کهاب) را به‌طور کامل در سه بخش جمع‌آوری بخارهای بنزین هنگام تخلیه سوخت توسط نفتکش، سوخت‌گیری خودرو و بازیافت بخارهای بنزین از طریق سامانه تبریدی اجرا می‌کند. در این جایگاه امکان پرداخت الکترونیک از طریق کارت و استفاده از اپلیکیشن روی تلفن همراه فراهم است. بانکداری الکترونیکی 24 ساعته، دیسپچینگ، نصب سطح‌سنج در مخازن، کنترل آنلاین، همچنین باشگاه مشتریان و ایجاد کافه اینترنتی، از ویژگی‌های این جایگاه هوشمند است.

رونمایی از نسل جدید کارتخوان‌ها

19تیرماه امسال، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه بهبودبخشی به خدمات‌رسانی به مردم، شاهد تحویلی دیگر بود. در این روز از نسل جدید کارتخوان‌های عرضه سوخت با هدف استفاده از کارت سوخت خودروها به منظور تسهیل در پرداخت هزینه از سوی مشتریان و کاهش هزینه‌های دولت، در جایگاه عرضه سوخت آزادی رونمایی کرد. این کارتخوان‌های جدید قابلیت پرداخت آنی هزینه سوخت از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب بدون دخالت نیروی انسانی را دارند و از طریق تلفن‌های همراه نیز می‌توان در لحظه، اقدام به پرداخت برخط (آنلاین) هزینه سوخت کرد. با بهره‌برداری از نسل جدید کارتخوان‌های عرضه سوخت، همه نازل‌ها در سراسر کشور به سامانه دریافت سوخت و پرداخت وجه به صورت هم‌زمان مجهز می‌شوند و شهروندان می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی یا از طریق موبایل، پرداخت‌های خود را انجام دهند. در نسل جدید کارتخوان‌ها از فناوری روزآمد استفاده شده است تا با ارائه خدمات مطلوب‌تر، عملیات سوخت‌گیری تسهیل شود و استفاده از کارت سوخت شخصی اهمیت بیشتری یابد. براساس برنامه‌های تعریف شده، تا پایان سال 98 همه جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور به نسل جدید کارتخوان‌ها مجهز خواهند شد.

همدلی با زلزله‌زدگان کرمانشاه

تقریبا به فاصله یک سال از وقوع زلزله آبان در استان کرمانشاه در سال 96، ساعت 20 و 7 دقیقه چهارم آبان ماه امسال، زلزله دیگری به بزرگی 6.4 در مقیاس ریشتر سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن را لرزاند و موجب مصدوم شدن شماری از هموطنان ساکن در این خطه از کشور و تخریب منازل آنان شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بنا بر رسالتی که در حوزه تامین سوخت به‌ویژه در چنین شرایط بحرانی به عهده دارد، تلاش کرد با اعزام نفتکش‌های سوخت‌رسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منطقه، التیام‌بخش آلام مردم این بخش از کشورمان باشد. این شرکت با تشکیل ستادهای معین، علاوه بر ارسال نفت سفید رایگان به مناطق زلزله‌زده، بنزین مورد نیاز وسایل نقلیه تیم‌های امدادی را نیز تامین و به منطقه ارسال کرد تا کمک‌رسانی با شتاب بیشتری انجام شود. ارسال بخاری به مناطق آسیب‌دیده از زلزله، تامین سوخت بالگردهای بخش‌های امدادرسان (هلال احمر، ارتش و...) به منظور شتاب دادن به امر کمک‌رسانی به مصدومان و انتقال محموله‌های خوراکی و دارویی به نقاط آسیب‌دیده از زلزله، یکی دیگر از موارد درخشان ثبت شده در کارنامه عملکردی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97 است.

ثبت‌نام الکترونیکی کارت سوخت المثنی

مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران مبنی بر الزام در استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت‌گیری خودروها، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را به عنوان متولی تامین و توزیع سوخت در کشور، مکلف ساخت تا بستر عملیاتی شدن این مصوبه را آماده سازد. از آنجا که تعداد قابل توجهی ازخودروها بنا به دلایل مختلف (سرقت، مفقود شدن و مراجعه نکردن به اداره پست ...) چنین کارتی را در اختیار نداشتند، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با راهبری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و همکاری بخش‌های مرتبط، طرح ثبت‌نام المثنی از طریق اپلیکیشن دولت همراه را از پنجم آذرماه امسال در دستور کار قرار داد (این طرح با یک هفته تمدید تا یکم دی ماه ادامه یافت). با آغاز این طرح و ادامه آن تا زمان مقرر، مالکان خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد کارت سوخت، با مراجعه به سایت دولت همراه یا نصب اپلیکشین‌های معرفی‌شده در تلفن‌های همراه خود، همچنین استفاده از ظرفیت پلیس +10 و ... به ثبت‌نام الکترونیکی کارت سوخت اقدام کردند. در این فراخوان عمومی، نزدیک به 3 میلیون نفر برای دریافت کارت سوخت المثنی شرکت کردند. ثبت نام الکترونیکی دریافت کارت سوخت المثنی، از جمله طرح‌های موفق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97 است که هدف اصلی آن را می‌توان در عبارت جلوگیری از قاچاق سوخت خلاصه کرد.

ابطال کارت‌های سوخت مهاجر

ابطال کارت‌های سوخت مهاجر با هدف مبارزه با قاچاق سوخت را می‌توان به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97 عنوان کرد. در سال جاری بیش از200 هزار قطعه کارت سوخت مهاجر باطل شده است. ابطال کارت‌های سوخت مهاجر، فعالیتی مهم در جهت کوتاه کردن دست سوداگران سوخت و تسهیل در چرخه سوخت‌رسانی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن را با جدیت پیگری می‌کند.

اربعین همراه با زائران حسینی

همه ساله با نزدیک شدن به موسم برگزاری آیین با شکوه اربعین حسینی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با برنامه‌ریزی دقیق برای سوخت‌رسانی به اتوبوس‌های زائران تلاش می‌کنند این مراسم با شکوه میلیونی به نحو مطلوب برگزار شود. امسال نیز این شرکت خدمات‌رسان، تامین سوخت در این ایام را در دستور کارخود قرار داد و با آمادگی هرچه تمام‌تر به استقبال موسم اربعین رفت تا این آیین ملی - مذهبی با شکوه‌تر از سال قبل برگزار شود. برپایی موکب به منظور پذیرایی از زائران عاشق حرم اباعبدالله الحسین (ع) یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در اربعین امسال بود.

بهره‌برداری از نخستین جایگاه‌های کوچک مقیاس

پس از احداث جایگاه‌های عرضه تک تلمبه (تک سکو) به عنوان راهکاری برای مقابله با کمبود زمین در حوزه جایگاه‌سازی، ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت فشرده (کمپکت) نیز به عنوان راه‌حلی دیگر در این بخش مورد توجه قرار گرفته و نخستین مورد آن 20 آذرماه امسال در بازار تره‌بار پیروزی شرق تهران به بهره‌برداری رسید. جایگاه‌های کوچک مقیاس که به یک کانتینر شبیه است، با هزینه‌ای کم، در فضایی کوچک و در زمانی بسیار کوتاه، قابلیت ساخت و استقرار در مکان‌های مختلفی مانند شهرک‌های مسکونی و نقاط پرجمعیت شهر را دارند. این جایگاه در فضای 800 مترمربع بنا شده است و با دو مخزن 18 هزار لیتری، سوخت‌رسانی به خودروها را انجام می‌دهد. جایگاه احداث شده در بازار تره‌بار پیروزی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند دو نوع فرآورده (بنزین یورو 4 و سوپر) را عرضه کند. اصطلاح فشرده (کمپکت) به کار گرفته شده در این نوع جایگاه به این دلیل این است که تاسیسات تعبیه شده در آن مرکب از مخزن و تلمبه، در فضایی شبیه کانتینر قرار دارند و می توان آن را در فضای کمی دایر کرد. احداث جایگاه عرضه سوخت تابع استانداردها و شاخص‌های فنی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی باید آن را تایید کند و مجوز ساخت و فعالیت دهد. جایگاه‌های کمپکت و تک سکو نیز از این قاعده مستثنا نیستند. از سوی دیگر، توجه به محیط زیست، موضوع دیگری است که سازمان متولی خود را دارد.

توزیع سراسری بنزین و گازوئیل یورو 4

بهبود بخشی به محیط زیست با کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، همواره یکی از اهداف مهم وزارت نفت بوده و برای دستیابی به آن گام‌های بلندی برداشته است. تلاش برای تحقق این هدف مهم از سال‌های پیش با توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرهای کشور و پس از آن با توزیع گازوئیل یورو 4 آغاز شد، اما متوقف نماند و رفته رفته توزیع این فرآورده‌ها با استاندارد یورو 4 پوششی سراسری به خود گرفت. در 29 دی ماه امسال، همزمان با گرامیداشت روز هوای پاک، توزیع گازوئیل در کشور، دامنه فراگیرتری به خود گرفت.

دراین روز در 412 جایگاه کلانشهرها و شهرکشور زیر پوشش توزیع این فرآورده (گازویئل) با استاندارد یورو 4 قرارگرفت و گام مهم دیگری برای بهبود بخشی به محیط زیست برداشته شد. هم اکنون بنزین یورو 4 در همه کلانشهرها وگازوئیل یورو 4 نیز افزون بر کلانشهرها در 112 شهر توزیع می‌شود. باتوجه به تلاش‌های انجام شده در جهت کیفی‌سازی سوخت (بنزین و گازوئیل) مسئولان ذی‌ربط نوید آن را داده‌اند که بنزین و گازوییل یورو 4 در جایگاه‌های سراسر کشور عرضه شود.

زمستان و توزیع سوخت در مناطق سخت‌گذر

یکی از اولویت‌های مهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تامین سوخت زمستانی و ارسال آن به مبادی مصرف به‌ویژه نقاط سخت‌گذر است. زمستان امسال نیز که روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم، این شرکت خوش درخشید و با وجود بارش‌های سنگین برف در غالب نقاط کشور اجازه نداد، کمبودی در این زمینه ایجاد شود. تامین و توزیع به‌موقع سوخت در جای جای کشور، وظیفه ذاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شمار می‌آید و همواره تلاش کرده است این مهم را به نحو مطلوب انجام دهد؛ وظیفه‌ای که زمستان امسال نیز به آن خوب عمل شد.

افتتاح همزمان 40 جایگاه سی ان جی و رونمایی نخستین خودروی دیزلی

17بهمن ماه امسال، همزمان با پاسداشت چهلمین سالگردانقلاب اسلامی، با بهره‌برداری ازجایگاه سی‌ان‌جی شهدای کهریزک، 39 جایگاه دیگر در 16 استان کشور، به‌طور همزمان افتتاح شد. با بهره‌برداری از تعداد جایگاه‌ها، شمار مجاری عرضه سی‌ان‌جی در کشور به 2 هزار و 489 باب رسید. بهره‌برداری از نخستین خودروی دیزلی باری تبدیلی به دوگانه‌سوز، دیگر دستاوردی است که همزمان با بهره‌برداری از 40 جایگاه سی‌ان‌جی، از آن رونمایی شد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد