تلاش پژوهشگاه صنعت نفت برای تولید انواع کاتالیست

 

به گزارش نفت دیلی، رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت از تلاش پژوهشگاه برای تولید انواع کاتالیست خبر داد و گفت: این حوزه می‌تواند همچون شمشیری دو لبه برای ما باشد؛ اگر به اندازه کافی در حوزه کاتالیست‌ها وارد نشویم می‌تواند به عنوان اهرم فشار علیه صنعت کشور استفاده شود.

 

اکبر زمانیان با بیان اینکه کاتالیست‌ها می‌توانند حوزه‌ای فعال و فناورانه با درآمد اطمینان‌بخش و پایدار برای کشور به همراه بیاورند و در عین حال خیال تولیدکننده و کارفرما را برای تولید راحت کنند، افزود: ممکن است رقم کلی قیمت‌های کاتالیست‌ها قابل توجه نباشد، اما مسئله این است که اگر این کاتالیست‌ها نباشند یا در تامین آنها مشکل پیدا کنیم، کل عملیات صنعت متوقف می‌شود.

 

وی با اشاره به توانمندی صنعت نفت در تولید داخلی و بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات صنعت نفت در سال‌های گذشته اظهار کرد: ممکن است در حوزه تامین و ساخت تجهیزات صنعت نفت شرایط قابل قبولی داشته باشیم، اما برای بخش تولید کاتالیست که سهم و قیمت‌های کمتری دارند، تولید کمتری هم داریم، زیرا این محصولات فناوری‌های تک و انحصاری دارند. شرکت‌های تامین کننده کاتالیست‌ها دانش فنی خودشان را دارند و روی تولید، ساخت و فرمولاسیون کاتالیست‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌کنند و به همین راحتی این دانش را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهند.

 

زمانیان در پاسخ به این پرسش که چرا در دهه‌های گذشته وارد این عرصه نشده بودیم تا امروز شرایط قابل قبول‌تری داشته باشیم، توضیح داد: در این مدت کاتالیست‌های زیادی تولید شده و شرکت‌های زیادی ادعای تولید آنها را داشتند، اما متاسفانه توجهی به این دستاورد نشد، تا اینکه از چند سال پیش که شرایط تحریم، محدودیت‌ها را چند برابر کرد، صنعت هم ترجیح داد این دستاوردها را به آزمایش بگذارد. در واقع این شرایط تحریم، اجبار برای صنعت و فرصت برای ما به همراه داشت تا محصولاتمان را عرضه کنیم و صنعت هم به این اطمینان برسد که ما می‌توانیم این دانش فنی را داشته باشیم.

 

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام اینکه هم‌اکنون چند مورد از کاتالیست‌هایی که روی آنها کار کردیم تجاری‌سازی و وارد صنعت شده است، گفت: نمی‌توان عدد دقیقی از مقدار مصرف و صرفه‌جویی که تولید انواع کاتالیست‌های بومی‌شده داشته‌اند، ارائه داد و من هم اطلاع دقیقی ندارم، اما باید توجه داشت که ممکن است این عدد، در بعد اقتصادی عدد بزرگی نباشد، اما مهم این است که اگر این کاتالیست نباشد صنعت متوقف می‌شود و خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

 

زمانیان با بیان اینکه به جز پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه‌های دیگر و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به طور تخصصی در حوزه کاتالیست‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کار می‌کنند و در این مدت دستاوردهای بسیار درخشانی داشته‌اند، تاکید کرد: به عنوان نمونه در یک مورد کاتالیست پژوهشگاه در یک واحد آروماتیک از پنج سال پیش تاکنون در سرویس است. به عبارتی ما دیگر امتحانمان را پس داده‌ایم و صنعت امروز به ما اعتماد دارد و می‌تواند با اطمینان از واردات کاتالیست‌های مورد نیازشان جلوگیری کنند و افزون بر منفعت برای خودشان، کشور را هم بی‌نیاز کنند.

 

وی گفت: برنامه پژوهشگاه، تجاری‌سازی بسیاری از کاتالیست‌ها و تامین نیاز داخل است و فعلا برنامه‌ای برای ورود به بازار منطقه نداریم. بهره‌گیری صنعت نفت کشورمان از کاتالیست‌های تولید ما می‌تواند تائیدیه خوبی برای شرکت‌ها و صنعت نفت دنیا باشد تا ببینند که صنعت نفت ما بدون نیاز به کاتالیست‌های چند کشور خاص، توانسته به خوبی به کارش ادامه دهد و همین موضوع می‌تواند تبلیغ و نشانه‌ای بر تائید اقدام‌ها و محصولات ما باشد. در عین حال باید توجه داشت که در نبود این محصولات، بسیاری از واحدهای صنعتی نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، یا اینکه باید از کاتالیست‌های با بازدهی کمتر و دست دوم یا سوم استفاده کنند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد