کمبود پنج میلیون واحد مسکونی در کشور

 خبرگزاری ایسنا: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه سال گذشته در نامه ای به رئیس جمهور شرایط عمومی بخش مسکن را پیش بینی کرده بودیم، اظهار داشت: در سال های گذشته با رکود تولید مسکن تورم بسیار زیاد قیمت مسکن را می بینیم.

وی نبود تعادل میان تولید و نیاز جامعه را عامل گرانی قیمت مسکن دانست و گفت: در دنیا ۳۰ درصد اقتصاد به بخش مسکن اختصاص می یابد اما در کشور ما از تسهیلات پرداخت شده فقط ۸ درصد مربوط به بخش مسکن است.

رضایی افزود: ۵ میلیون خانوار در جامعه، نیازمند مسکن هستند و با فعال شدن تولید در این بخش ۵۰۰ هزار مهندس مشغول به کار می شوند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد درآمد شهرداری ها از ساخت و ساز مسکن است، گفت: تسهیلات بانکی را به سمت تولید سوق نداده ایم.‌

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: اکنون تسهیلات خرید مسکن در تهران ۱۶۰ میلیون تومان برای زوج های جوان است اما این تسهیلات ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت مسکن را تأمین می کند.

رضایی گفت: باید سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود اما بیشترین تعداد مسکن که در سال های اخیر ساخته شده ۳۰۰ هزار واحد در سال بوده است.

وی افزود: تاکنون به رغم تأکید رئیس جمهور و تصریح قانون، فقط ۱۰ درصد زمین هایی که در اختیار دستگاه های دولتی بوده به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز داده شده است و هنوز ۹۰ درصد زمین ها در اختیار دستگاه های دولتی است.

رضایی گفت: هیچ پایه‌ای برای اجاره بها در کشور وجود ندارد و وزارت راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی هر دو در اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی مقصرند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد