۳۰درصد محتوای اینستاگرام مسائل غیراخلاقی است

 خبرگزاری ایرنا:جواد جاویدنیا روز یکشنبه در بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با موضوع فضای مجازی و حقوق کودک افزود: اکنون ۲۵ میلیون کودک در کشور ما هستند و این کودکان با همان استانداردی که بزرگسالان برای دسترسی به اینترنت دارند، در حال استفاده از فضای مجازی هستند.

وی ادامه داد: هرچند سیاست های فیلترینگ ایرادهای جدی دارد اما متاسفانه در حال حاضر فیلترینگ به جای اینکه جنبه مردمی و مطالبه عمومی داشته باشد، بیشتر جنبه حاکمیتی دارد.

جاویدنیا اظهار داشت: در بسیاری از کشورها مردم خواستار فیلترینگ هستند و مطالبه مردمی است؛ به عنوان مثال، در بسیاری از کشورها مردم و سازمان های مردم نهاد در مورد استفاده کودکان از اینستاگرام و مخاطراتی که این فضا برای کودکان دارد، عکس العمل نشان می دهند.

جاویدنیا اضافه کرد: ۲۵۰ میلیون محتوا روزانه در اینستاگرام منتشر می شود که پنج درصد آن مسائل غیراخلاقی است؛ بنابراین روزانه ۱۲ و نیم میلیون محتوای خلاف ارزش‌ها منتشر می شود که باید ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: مدت‌هاست موضوع اینترنت طبقه بندی شده مطرح شده اما هیچ اقدام عملی و اجرایی در این زمینه انجام نشده است.

معاون دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون جدیدترین فیلترشکن ها و وی پی ان ها در اختیار کودکان قرار دارد حتی بزرگترها وقتی برای استفاده از فیلترشکن به مشکلی برمی خورند، از کودکان کمک می گیرند.

جاویدنیا گفت: دسترسی به نرم افزارهای جستجوگر و گوگل پلی برای انواع و اقسام بازی های مختلف در کودکان آسان است و همچنین دسترسی به نرم افزارهای غیراخلافی نگران کننده است.

وی افزود: در اینترنت کودکان مانعی وجود ندارد و باید مکانیزم های تشویقی در این زمینه ایجاد شود و این اقدام نیازمند تدوین سند یا اقدام دیگری نیست بلکه باید هرچه سریعتر اقدام لازم انجام شود.

جاویدنیا با تاکید بر وظیفه اصلی دستگاه‌های تولید محتوا در فضای مجازی و لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینترنت کودکان اظهار داشت: ارتقای سواد فضای مجازی برای کودکان امر شایسته ای است و باید انجام شود و نباید کودکان در این فضا رها شوند.

بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با محوریت حقوق کودک و فضای مجازی با حضور وزیر دادگستری، دبیر مرجع ملی، نمایندگان ١۶ دستگاه عضو مرجع ملی و نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه حقوق کودک در وزارت دادگستری برگزار شد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد