جنگ با ایران بازار انرژی آمریکا را تخریب می‌کند

 

به گزارش نفت دیلی، حتی حملات جداگانه و محدود موشکی یا حمله‌های اینترنتی ممکن است قیمت نفت را به رقم ۱۵۰ دلار برای هر بشکه برساند که حدود ۱۰۰ دلار بالاتر از سطح کنونی شاخص قیمت دبلیوتی‌آی آمریکاست.

 

اگرچه جنگ تجاری آمریکا و چین، کند شدن رشد اقتصاد جهانی و افزایش شدید تولید نفت آمریکا تاکنون سبب شده‌اند قیمت نفت مهار شود، بازارها حساسیت شدیدی به افزایش تنش در خاورمیانه نشان می‌دهند. پس از حمله به چند نفتکش در خاورمیانه، قیمت نفت بیش از ۴ درصد افزایش یافت. پس از ساقط کردن یک پهپاد آمریکایی از سوی ایران، قیمت نفت ۶ درصد افزایش یافت. از سوی دیگر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، به تعهد خود برای کاهش تولید نفت عمل کرده‌اند.

 

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی در آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، به‌شدت خواهان پرهیز از رشد قیمت بنزین، به‌ویژه در فصل اوج رانندگی در تابستان است. از آنجا که قیمت نفت حدود ۶۰ درصد از قیمت بنزین را به خود اختصاص می‌دهد، جنگ با ایران برای رانندگان آمریکایی فاجعه خواهد بود، به‌ویژه با توجه به اینکه ۴۰ درصد از نفت جهان از سوی اوپک تأمین می‌شود.

 

این مسئله، یکی از چالش‌های اصلی سیاست انرژی در آمریکا را مشخص می‌کند؛ اگر رویدادهای اخیر در خاورمیانه واقعا منافع امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازند، واشنگتن نباید از از پیامدهای بحران انرژی در آمریکا بترسد و باید با توان متناسب واکنش نشان دهد. اما امکان پرهیز از این دوگانگی وجود دارد. برای پر کردن خلأ موجود میان دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی آمریکا از یک سو و تأمین انرژی این کشور از سوی دیگر، دولت ترامپ باید در تفکر خود درباره انرژی به‌طور کلی، بازنگری کند.

 

رئیس جمهوری آمریکا در دوران انتخابات گذشته، تأکید زیادی بر استفاده از زغال سنگ داشت، اما پژوهش‌ها بارها نشان داده‌اند این سوخت هیچ آینده‌ای ندارد، همچنین به دلیل نوسان شدید قیمتی نفت، قابلیت اتکا به آن قابل تردید است. راه‌حل، تنوع بخشی گسترده به سبد انرژی آمریکاست.

 

ترامپ و نزدیکانش تاکنون استدلال‌های علمی مربوط به تغییر آب و هوایی را نادیده گرفته و به نیروهای اقتصادی حامی رویکرد به انرژی‌های تجدیدناپذیر، بی‌توجه بوده‌اند، همچنین اگرچه رئیس جمهوری آمریکا نشان داده که تمایلی برای فدا کردن جان و مال مردم آمریکا در خاورمیانه ندارد، روند کنونی مسائل ممکن است او را دچار تردید کند.

 

در این صورت، اگر آمریکا وارد جنگ شود، نباید در انرژی آسیب‌پذیر باشد. شاید دولت ترامپ برای حفظ امنیت ملی و با توجه به واقعیت‌های بازار، در سیاست‌های انرژی خود بازنگری کند. شکست در این کار سبب می‌شود جنگ با ایران، خطایی جدید در جهت حضور طولانی و خسته‌کننده آمریکا در خاورمیانه باشد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد