کاهش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی قابل تحقق است

 

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به مصرف بسیار بالای گاز در بخش خانگی، گفت: دست‌کم کاهش ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در این بخش قابل تحقق است.

 

محسن دلاویز با بیان اینکه مصرف انرژی کشور سه برابر میزان متوسط مصرف در جهان و پنج برابر مصرف در کشورهای پیشرفته است، اظهار کرد: باید نخست نگاهی به جایگاه خود در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته باشیم و در عین حال به موضوع مصرف‌زدگی در کشور بپردازیم.

 

دلاویز، مصرف ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در مصارف خانگی را پدیده‌ای نادر در دنیا برشمرد و گفت: از این میزان، دست‌کم ۳۰۰ میلیون مترمکعب آن می‌تواند صرفه‌جویی و وارد چرخه تولید شود که این کار سرانجام ارزش افزوده برای کشور ایجاد خواهد کرد.

 

وی به ضرورت فرهنگ‌سازی درخصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأکید کرد و گفت: تحقق این مهم تنها با آموزش، آن هم از سنین کودکی قابل دستیابی است؛ این بدین معناست که حتی بانوان خانه‌دار و گروه‌های مرجع جامعه مانند خانواده می‌توانند نسل‌های آینده این کشور را پرورش دهند که از ارزش این سرمایه ملی محافظت کنند.

 

معرفی طرح‌های فعال شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

 

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه طرح‌هایی در قالب ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در این سازمان داده شده است، گفت: هم‌اکنون پنج طرح حمل‌ونقلی به ارزش ۱۳.۸ میلیارد دلار، دو طرح ساختمانی به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار و یک طرح صنعتی داریم.

 

دلاویز به صرفه‌جویی معادل ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام در دو سال اخیر که سبب کاهش ۵۲۸ هزار تن انتشار کربن در هوا شده است اشاره کرد و گفت: اقدام خوبی که در یک سال و نیم اخیر انجام داده‌ایم این است که ماده ۱۲ را که فرصتی برای سرمایه‌گذاران است به مرحله پرداخت به سرمایه‌گذار رسانده‌ایم و با توجه به وجود مشکلات اعتباری در کشور، برای نخستین بار به بازپرداخت مترو  و راه‌آهن کمک‌رسانی و برای سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه شده است.

 

به گفته وی، آنچه در تعهد شرکت ملی نفت ایران بوده تمام و کمال انجام شده است. ما سالانه تقریباً معادل ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام تنها در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌کنیم و با وجود این در بحث نوسازی کامیون‌ها، تاکنون حدود ۳ هزار کامیون نوسازی شده است و افزون بر این، طرح‌هایی کارآمد مانند گازسوز کردن تاکسی‌ها و برقی کردن اتوبوس‌ها را داریم.

 

نیازمند تحول در صنعت خودرو هستیم

 

دلاویز ادامه داد: اما اینها به تنهایی کافی نیست و ما باید بخشی از این صرفه‌جویی را در حوزه خودرو نیز داشته باشیم. اینکه ما همچنان خودرویی تولید می‌کنیم که ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند، در حالی که متوسط مصرف جهانی ۵.۴ است، این مابه‌التفاوت از سرمایه کشور برداشته می‌شود و سرانجام به آلودگی زیست‌محیطی نیز می‌انجامد، بنابراین باید در صنعت خودرو تحول ایجاد کنیم و این موضوع نیازمند همدلی و همکاری است.

 

وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران به‌طور جدی کار خود را انجام داده است و حتی در بسیاری از موارد از آن فراتر نیز رفته است، گفت: ما در بحث مترو، قراردادی ۲.۲ میلیارد دلاری با مترو تهران و ۸ کلانشهر داریم که پیشرفت خوبی نیز داشته است و وزیر نفت نسبت به کمک‌رسانی و تسهیل این کار همواره پیگیر هستند.

 

دلاویز افزود: این طرح به مرحله‌ای رسیده است که بازپرداخت آن به مبلغ ۱۲ میلیون دلار به‌زودی انجام می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: قراردادی به سقف ۷.۵ میلیون دلار با راه‌آهن داریم که در نتیجه آن امسال برای نخستین بار ۹۸۲ واگن به ناوگان باری و حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود و ۱۸ میلیارد تومان در قالب ماده ۱۲ کمک به راه‌آهن کمک می‌شود.

 

دلاویز با تأکید بر دو بال توسعه و مصرف در کشور، عنوان کرد: می‌توانیم با کنترل مصرف انرژی جای خالی سرمایه‌گذاری و نیازمندی‌های توسعه‌ای را به حداقل برسانیم که در حقیقت این خود به نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

 

بهینه مصرف کردن نیازمند فرهنگ‌سازی است

 

وی خواستار جدی گرفتن موضوع مصرف انرژی شد و گفت: بحث ما کم ‌مصرف کردن نیست، بلکه بهینه مصرف کردن است که این خود نیازمند فرهنگ‌سازی است.

 

دلاویز گفت: ما در بحث مصرف خانگی و تجاری که بیشترین میزان را به خود اختصاص می‌دهد، در مجموع معادل ۴۷۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم و به‌راحتی می‌توان ۳۰ درصد در مصرف خانگی صرفه‌جویی کرد که عدد بزرگی است.

 

وی افزود: بر اساس طرح‌های ماده ۱۲، قرار است مباحث مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی در کتب درسی گنجانده شود و در این راستا سازمان آموزش و پرورش هم استقبال کرده است و امیدواریم این اقدام ارزشمند گامی کارآمد در راستای فرهنگ‌سازی باشد.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: با شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن همفکری انجام شده است و طرحی را به شورای اقتصاد ارائه دادیم که براساس آن، برای ساختمان‌های جدید کشور در زمینه کاهش مصرف انرژی اتفاقاتی خوب رخ خواهد داد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد