مهندسی معکوس؛ اقدامی مهم در مسیر جهش تولید

 

به گزارش نفت دیلی، سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز ایران مهندسی معکوس را اقدامی مهم در مسیر جهش تولید توصیف کرد.

 

پیمان خضرایی گفت: سال گذشته تعداد ۳۵ اورهال کامل واحدهای توربوکمپرسوری توسط منطقه و در بعضی موارد با همکاری پیمانکاران داخلی در موعد مقرر و همچنین تعمیرات اساسی خطوط اصلی و فرعی منطقه به‌صورت کامل با استفاده از توان داخلی مراکز بهره‌برداری و واحدهای تعمیرات منطقه انجام شد.

 

وی با بیان اینکه ۸۰۰ کیلومتر عملیات متعدد پیگرانی هوشمند نیز مطابق با برنامه‌های سال ۱۳۹۸ انجام شده، افزود: ۵ هزار و ۶۱۲ کیلومتر عملیات نشت‌یابی نیز روی خطوط اصلی و فرعی انجام شده است. از سویی با وجود همه چالش‌ها و شرایط سخت کاری در سال ۹۸، منطقه ۵ عملیات انتقال گاز ایران موفق شد طبق برنامه‌های زمان‌بندی تعمیراتی در حوزه ایستگاه و خطوط لوله، ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی خود را طبق برنامه انجام دهد.

 

به گفته وی، در مجموع ۷ هزار مورد بازرسی فنی از اقلام، تجهیزات و... انجام و از سلامتی آن اطمینان حاصل شد که مشتمل بر هزار و ۳۰۰ مورد تجهیزات مکانیکی و ادوات بالابر و ۵ هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی کالا، برق و ابزار دقیق، پروژه‌های خطوط لوله و تست‌های غیرمخرب است.

 

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز ایران، ۳۵ اورهال کامل واحدهای توربوکمپرسور را از مهم‌ترین پروژه‌های این منطقه عملیاتی در سال ۱۳۹۸ دانست و تصریح کرد: این مهم در سال ۹۹ نیز با وجود شیوع ویروس کرونا و با توجه به فعالیت‌های ذاتی این منطقه، ادامه دارد و تمام تلاش همکاران عملیاتی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری هوشمند برای بهره‌برداری از تأسیسات و خطوط لوله انتقال گاز است.

 

پیگرانی هوشمند خطوط سراسری سوم و چهارم؛ برنامه سال ۹۹

 

خضرایی در ادامه درباره برنامه‌های این منطقه عملیاتی در سال ۹۹ اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال، با توجه به شرایط حاکم و شیوع ویروس کرونا و لزوم توجه به پروتکل‌های بهداشتی، تعداد ۲۸ مورد اورهال توربین و کمپرسورهای گاز در منطقه در دستور کار قرار دارد که هم اکنون پنج مورد از این تعمیرات آغاز شده، همچنین بازرسی فنی دوره‌ای ایستگاه تقویت فشار گاز نیز به‌منظور افزایش ضریب اطمینان در برنامه نیم سال اول قرار گرفته است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده خطوط اصلی و فرعی نیز در دستور کار است، گفت: ان‌شاءالله پس از کسب مجوزهای لازم و هماهنگی با ذی‌نفعان، این مهم نیز به صورت مناسب انجام خواهد شد.

 

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز ایران، پیگرانی هوشمند خطوط سراسری سوم و چهارم را نیز جزو برنامه امسال عنوان کرد و افزود: تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده خط دوم سراسری با هدف افزایش قابلیت پایداری انتقال گاز، یکی دیگر از برنامه‌های مهم کاری منطقه است که بلافاصله پس از صدور مجوز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران انجام خواهد شد.

 

تلاش برای عملیاتی کردن جهش تولید

 

خضرایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه و اهداف منطقه درباره عملیاتی کردن شعار سال، اظهار کرد: همکاری این منطقه در راستای توانمندسازی شرکت‌های داخلی، اقدام به ارائه نمونه، نقشه مشخصات فنی و انتقال تجربه و همچنین استفاده از مهندسی معکوس و نمونه‌سازی برای سازندگان داخل، از جمله این اقدام‌ها برای عملیاتی کردن شعار سال است.

 

وی ادامه داد: این اقدام‌ها به ساخت و تولید انبوه انواع فیلترهای مورد نیاز از قبیل فیلتر هوای ورودی توربین‌ها، دیافراگم رگلاتورهای Oil & Gas، ساخت پایه میکرو سوییچ، ساخت رابر شیر پروانه‌ای و ساخت کارت‌های الکترونیکی مورد استفاده در ایستگاه های تقویت فشار منجر شده است .

 

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز ایران در پایان یادآور شد: سال ۹۸ نیز با همکاری انجام شده یکی از سازندگان استانی، موفق شدیم دستگاه  UPS صنعتی مربوط به توربین‌ها را از روی نمونه خارجی آن، شبیه‌سازی کنیم که با این اقدام، خرید و جایگزینی U.p.Sهای خارجی با برند داخلی با موفقیت انجام و سبب قطع وابستگی در تأمین UPS خارجی شد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد