ثبت بیش از ۱۰۰۰ روز کارکرد پیوسته در شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس

 

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس با تشریح عملکرد سال ۹۸، از ثبت رکورد ۱۰۰۶ روز تولید پیوسته و بدون توقف در این شرکت خبرداد.

 

غلامعلی زال‌خانی با اشاره به اینکه این شرکت وظیفه تأمین انرژی‌ برق و سرویس‌های حیاتی صنایع و شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را به‌عهده دارد و یکی از مجموعه‌های مهم و راهبردی منطقه به شمار می‌رود، افزود: در سال ۹۸ در بخش نیروگاه نزدیک به ۶ میلیون مگاوات ساعت برق و بیش از ۵ میلیون تن بخار، در بخش تفکیک هوا بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب ازت، اکسیژن و آرگون (مایع و گاز) و بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب هوای ابزار دقیق و سرویس، در واحد تصفیه آب بیش از ۴۳ میلیون مترمکعب آب اسمز (RO)، ۱۴ میلیون مترمکعب آب خالص(DM) و بیش از ۶ میلیون مترمکعب آب سرویس، بهداشتی و آتش‌نشانی تولید و به شرکت‌های منطقه ارسال شده و در عین حال دریافت، فیلتراسیون و توزیع ۱۲۴ میلیون استاندارد متر گاز سوختی (FGL) را انجام داده است.

 

وی ادامه داد: این شرکت بیش از برنامه مصوب سالانه محصول تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار داده است. این در صورتی است که بخش عمده‌ای از ظرفیت واحدهای تولیدی به علت نهایی نشدن پروژه‌های پایین‌دستی، تاکنون قابل جذب نبوده است.

 

مدیرعامل فجر انرژی خلیج‌فارس با بیان اینکه شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس موفق شد با تمرکز مدیریتی و با کمک نیروی انسانی توانمند و متعهد، سقف تولید مداوم خود را که پیش از این ۸۰۰ روز بوده، ارتقا دهد و با ثبت تراز ۱۰۰۶ روز تولید پیوسته، در سطح دنیا رکورد بسیار با اهمیت و قابل تأمل ۴ رقمی بیافریند، گفت: این میزان کارکرد پیوسته برای صنایع پیچیده‌ای مانند پتروشیمی بسیار جذاب است.

 

زال‌خانی اظهار کرد: کمیته مدیریت منابع تأمین و مصرف آب شرکت فجر که به‌منظور مدیریت منابع آب، توسعه فرهنگ صرفه‌جویی، بهبود فرآیندهای تولید و توسعه خلاقیت‌های سازمانی تشکیل شده، موفق شد در سال ۹۸ با استفاده از روش بازیافت آب اسمز معکوس (R.O.Reject Project) بیش از ۶۰۰ هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی کند.

 

وی ادامه داد: پروژه بهبود طراحی و از مدار خارج کردن پمپ‌های واسطه انتقال آب اسمز معکوس واحد تصفیه آب ناحیه یک به دست متخصصان توانمند شرکت فجر انرژی خلیج فارس انجام شد و در پی اجرای این پروژه، در مصرف بیش از ۲۵۰۰ مگاوات برق در سال صرفه‌جویی شده و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری تجهیزات کاهش یافته است.

 

صرفه‌جویی ارزی ۴۰۰ هزار دلاری

 

مدیرعامل فجر انرژی خلیج‌فارس با اشاره به توان تولید داخلی تصریح کرد: کمیته خوداتکایی این شرکت با بازدید از شرکت‌های توانمند در زمینه ساخت تجهیزات و با استفاده از توان متخصصان داخلی یک روتور کامل کمپرسور دور بالا برای واحد تفکیک هوا به منظور تولید نیتروژن و اکسیژن را که ارزش آن بیش از ۵۰ هزار دلار بوده تولید کرده و پس از بررسی‌های لازم آن را در تعمیرات اساسی به‌کار گرفته است. با توجه به موفقیت به دست آمده استفاده از این قطعه در تعمیرات همچنان ادامه دارد.

 

وی با تأکید بر استفاده از دانش بومی افزود: مسئولان و کارشناسان واحدهای مختلف شرکت با انجام کاری تیمی منسجم و پیگیری‌های فراوان، تکیه به پشتوانه‌های داخلی و اعتماد به صنعتگران ایرانی در مدت زمان ۶ ماه موفق به تعمیر و بازسازی یکی از کلیدهای برق فشار قوی ۱۳۲ کیلوولت از نوع سوییچ‌های گازی (SF۶) شده‌اند.

 

زال‌خانی با اشاره به محدودیت‌های تأمین قطعات اظهار کرد: این کلید یکی از تجهیزات حساس و با تکنولوژی ساخت بالا در پست برق فجر به شمار می‌رود و ساخت داخل آن، صرفه‌جویی ۳۵۰ هزار دلاری به دنبال داشته است.

 

وی تصریح کرد: این شرکت در ادامه حمایت از توان داخلی کشور و در راستای سیاست‌گذاری‌های خود، پنج تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به‌منظور تولید شیرهای صنعتی، تجهیزات ابزار دقیق، ساخت فیلترهای صنعتی، ساخت قطعات توربین و کمپرسور و همچنین کارت‌های الکترونیکی در نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگان داخلی امضا کرده است.

 

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس گفت: اچ‌اس‌یی این شرکت در ارزیابی‌های سالانه بهداشت، ایمنی و محیط زیست میان شرکت‌های تولیدی تابع هلدینگ، بالاترین امتیازهای این حوزه را کسب کرده و رتبه برتر شرکت‌های تولیدی در زمینه اچ‌اس‌یی را برای چندمین بار به خود اختصاص داد.

 

وی افزود: این شرکت در سال ۹۸، ممیزی گواهی انطباق محصولات نیتروژن و آرگون را برای سومین سال کسب کرد. در این ممیزی فرآیندها و دستورعمل‌های تولید محصول آرگون و نیتروژن ارزیابی می‌شود و به مشتری این اطمینان را می‌دهد که محصول مورد نظر با کیفیت و براساس الزامات استاندارد و خواسته آنها تحویل داده خواهد شد.

 

زال‌خانی اظهار کرد: مأموریت اصلی شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس تامین مطمئن انرژی حیاتی و با قابلیت اطمینان بالای ۹۹.۹ درصد برای صنایع موجود در منطقه ویژه است و روش بهره‌برداری از تجهیزات، مطابق استانداردها انجام می‌گیرد.

 

در سال ۱۳۹۸ به‌دلیل نیاز استان خوزستان به برق در فصول گرم سال و به‌منظور پیشگیری از خاموشی گسترده برق در این مناطق فوق‌العاده گرم و با رطوبت بسیار بالا، شرکت فجر انرژی خلیج فارس در راستای ایجاد تأمین رضایت دیگر صنایع و مردم استان و کارکنان خود و خانواده‌هایشان، نسبت به بررسی نحوه بهره‌برداری ویژه به‌منظور ایجاد امکان تأمین حدود ۵۰۰ مگاوات برق در ساعت از مصرف منطقه، جلسات فنی بسیاری را برگزار کرد و مشخص شد با کنترل تعدادی ریسک خاص، می‌تواند به‌صورت موقت و با حفظ قابلیت اطمینان برق تحویلی به صنایع، در فصول گرم سال توان لحظه‌ای ۵۰۰ مگاوات به استان و شبکه سراسری برق تحویل دهد. برای این منظور با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان وزارت نیرو، شرایط تحویل برق نیز به‌گونه‌ای تعریف شد که منافع سهامداران شرکت تأمین شود.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد