درج اخبار ناامیدکننده درباره انحراف خط لوله یازدهم ایجاد یأس می‌کند

 

به گزارش نفت دیلی، روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در واکنش به گزارشی با عنوان «ابهامات جدی درباره انحراف مسیر خط لوله یازدهم سراسری/ تحمیل عدم‌النفع ۱۴ میلیارد دلاری به کشور» توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه کرد.

 

در توضیح روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در واکنش به این گزارش که در تاریخ ۱۸ خردادماه در خبرگزاری فارس منتشر شده‌، آمده است:

 

«به استحضار مردم شریف می‌رساند نیازسنجی خط لوله یازدهم سراسری همانند ۱۰ خط لوله فشار قوی انتقال گاز موجود کشور، بر اساس برنامه تولید گاز طبیعی دریافتی از بخش بالادستی (شرکت ملی نفت ایران) در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است. بر اساس برنامه توسعه فازهای جدید پارس جنوبی در اوایل دهه ۹۰ مبتنی بر افزایش تولیدات گاز و محصولات جانبی، پیش‌بینی سیستم انتقال متناسب به‌منظور جلوگیری از احتباس گاز در حوزه پارس جنوبی و تأمین مصارف در قالب طرح خط لوله یازدهم سراسری انجام و پوشش نقاط ضعف سیستم انتقال گاز موجود از جمله اهداف اولیه طراحی خط لوله مزبور بوده است.

 

طراحی سیستم‌های فشار قوی انتقال گاز براساس مؤلفه‌های متعددی صورت می‌گیرد، سه مؤلفه عمده موثر در این خصوص شامل ۱- حجم گاز مورد نظر برای انتقال و اطمینان از تحقق تولیدات پیش‌بینی‌شده گاز، ۲- مبدأ تولید و فرآورش گاز و ۳- منطقه جغرافیایی و پراکندگی مصارف جدید پیش‌بینی شده است. به این مؤلفه‌ها می‌توان ارتباط سیستم جدید انتقال فشار قوی با سیستم‌های موجود به‌منظور تقویت شبکه محلی و سراسری انتقال گاز با هدف افزایش تاب‌آوری و کاهش ریسک اختلال در عرضه گاز طبیعی در مقیاس ملی را نیز افزود. مؤلفه‌های اقتصادی و حداقل سازی هزینه‌های تأمین گاز مصرف‌کنندگان نیز از دیگر عوامل مؤثر بر تعریف و طراحی سیستم‌های جدید انتقال گاز در این صنعت است.

 

سیستم‌های انتقال گاز در سراسر دنیا دارای سه ساختار اصلی خطی، درختی و حلقوی هستند. عمده منابع گازی ایران به جز حوزه خانگیران (شمال شرق کشور- سرخس) در مناطق جنوبی کشور قرار گرفته است و با توجه به پراکندگی مراکز عمده مصرف در سراسر کشور، شبکه انتقال گاز کشور با خطوط انتقال فشار قوی که در کریدورهای مختلف به‌صورت موازی قرار گرفته‌اند و همچنین رابط‌های متعدد بین خطوط سراسری، با ساختار حلقوی طراحی شده است.

 

 طراحی و بهره‌برداری شبکه‌های حلقوی به‌خصوص با در نظر گرفتن گستردگی و پراکندگی شبکه، دارای پیچیدگی‌های بسیاری بوده و ضروری است در توسعه، تکمیل و رفع گلوگاه‌های انتقال و عرضه گاز در چنین شبکه‌هایی، پارامترهای مهندسی، اقتصادی و عملیاتی متعددی مدنظر قرار گیرد. تعیین مسیر و طراحی خطوط جدید و توسعه‌ای نیز عموماً با در نظر گرفتن میزان و مبدأ تولیدات جدید، احجام مصرف به تفکیک بخش‌های مختلف (خانگی، تجاری و صنایع کوچک، صنایع عمده، نیروگاه و صادرات)، توسعه و تقویت سیستم‌های صادرات گاز و ویژگی‌های جغرافیایی و امکان اجرای خط با توجه به نوع مسیر و وجود زیرساخت‌های دیگر از قبیل شبکه برق و آب و جاده دسترسی و ... برای انتقال میزان مشخصی گاز به مصرف‌کنندگان براساس محاسبات فنی و مهندسی در سناریوهای مختلف مطالعه و گزینه بهینه اغلب بر مبنای مزیت‌های اقتصادی و هزینه اجرای پروژه انتخاب می‌شود.

 

موضوع حائز اهمیت دیگر در طراحی سیستم انتقال گاز خط یازدهم سراسری، لزوم توجه به موازین پدافند غیرعامل است که در این خصوص، رعایت ملاحظات ابلاغی با توجه به ابعاد تخصصی و محرمانه آن، در اولویت قرار داشته و تبعیت از الزامات مزبور در طراحی و اجرای طرح‌های زیرساختی صنعت گاز گریزناپذیر است.

 

در پایان تأکید می‌شود ارقام ذکرشده در مورد عدم‌النفع چند میلیارد دلاری طرح مزبور فاقد مبنای کارشناسی بوده و ضروری است در خصوص موضوعی با ابعاد متنوع ملی، فنی و اقتصادی با دقت نظر بیشتر بررسی و اظهارنظر صورت گیرد.

 

لذا روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران تأکید دارد در شرایط فعلی و با توجه به آسیب‌های ناشی از بروز بحران کرونا و بدخواهی‌های بین‌المللی، از اظهار نظرات و ارائه ارقام فاقد مبنای کارشناسی و شائبه‌برانگیز پرهیز کرده، زیرا درج اخبار ناامیدکننده و غیرواقعی، نه تنها کمکی به افزایش وفاق ملی و امیدآفرینی که مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب آمده، نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم عزیز کشورمان می‌شود و همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی در پایان بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت در سال های اخیر، با ابراز خرسندی فراوان از نتایج تلاش‌های فعالان صنعت نفت و گاز، ابراز امیدواری کردند که تلاش و شوق و نشاط روزافزون این مجموعه (صنعت نفت و گاز کشور)، زمینه‌ساز دستیابی به اهداف بزرگ کشور و ملت شود، بر ما و تمامی رسانه‌ها و ابزار ارتباط سمعی و بصری نیز واجب است، با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری، در مسیر ایجاد آرامش و امید در فضای کنونی جامعه و نیل به اهداف عالیه نظام قدم برداریم.»



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد