خودکفایی در تولید بنزین اقدامی بزرگ همسو با اقتصاد مقاومتی است

 

به گزارش نفت دیلی، استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه امروز کشوری که واردکننده بنزین بود، به کشوری توانمند در تأمین نیازهای داخلی و صادرکننده بزرگ فرآورده‌های نفتی تبدیل شده است، گفت: این اتفاق‌ها اقدامی بزرگ در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

 

فریدون همتی در نشست با مدیران و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه‌ هرمزگان افزود: در تحریم‌های امروز که دشمن اوج فشار را بر کشور وارد می‌کند، دیگر بنزین ابزاری برای دشمن نیست که اگر بود مشکلاتی که برای ونزوئلا پیش آمد برای ما هم رخ می‌داد.

 

همتی ادامه داد: یکی از ابزارهای تحریم برای دشمن موضوع بنزین بود که به دیگر کشورها بنزین نفروشد، در این زمینه خوشبختانه ما به خودکفایی رسیدیم و دشمن شکست خورد.

 

وی عنوان کرد: اکنون که عظیم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم دشمن علیه کشور به‌ویژه در حوزه‌های نفت و گاز وجود دارد، تصور کنید در شرایط امروز که با مشکلات ارزی روبه‌رو هستیم، بنزین هم وارد می‌کردیم، چه اتفاقی در کشور رخ می‌داد؟ اگر امروز به خودکفایی نرسیده بودیم، ماشین‌های مردم در حیاط‌ها و پارکینگ‌هایشان متوقف می‌شد و اگر در ماه سوخت کمی هم به‌عنوان سهمیه به آنها داده می‌شد، برای موارد خاص اختصاص پیدا می‌کرد، ما به‌عنوان یک شهروند ایرانی زیاد به این موضوع فکر نکرده‌ایم.

 

همتی عنوان کرد: مقرر شده بود شرکت‌های خارجی برای ما پالایشگاه بسازند که در تحریم اول فرار و تصور کردند یک مشت آهن‌آلات به‌عنوان موزه برای یادگار دوران تحریم‌ها باقی خواهد ماند و مکانی جذاب برای گردشگر تحریمی خواهد شد تا بگویند یک مجموعه عظیمی را شرکت‌های خارجی به‌ واسطه تحریم رها کردند و نیمه‌کاره ماند، اما امروز چه اتفاقی افتاده است؟ با ذهن توانای مهندسان، جوانان، دانشمندان، مدیران و تصمیم‌گیران این مملکت، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نه‌تنها به یک موزه متروکه تبدیل نشد، بلکه به بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان تبدیل شد.

 

استاندار هرمزگان در ادامه تصریح کرد: در پی اقدام شجاعانه، مدبرانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران پنج کشتی توسط شما و همکاران شما بارگیری شد و با عبور از این مسیر طولانی سه ماهه در سایه لطف خداوند، عزت جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری از بیخ گوش دشمنان عبور کرد و کسی نتوانست تعرضی کند.

 

همتی با اشاره به ماجرای تعرض پیشین به کشتی ایرانی در تنگه هرمز و خلیج‌فارس که مقابله به مثل صورت گرفت، ‌تصریح کرد: اگر در این مقطع نیز به کشتی‌هایمان تعرض می‌کردند، پاسخ سریع‌تر و سنگین‌تری به آنها می‌دادیم. رقم واردات و صادرات بنزین از سال ۹۶ تا سال گذشته قابل قیاس نیست، این نشان‌دهنده به وقوع پیوستن اتفاقی بزرگ، قطع وابستگی و اقتدار و استقلال اقتصادی در کشور است.

 

وی عنوان کرد: در حوزه محیط زیست نیز اتفاق خوبی رخ داد، یعنی با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، کیفی‌سازی و ارتقای کیفیت پالایشگاه نفت بندرعباس، تولید بنزین یورو ۴ و ۵ به حوزه محیط زیست کمک شد. هم‌اکنون از طریق تولید سوخت برای کشور آلودگی محیط زیستی نیز به‌وجود نمی‌آید که این هم از برکات این اتفاق‌ها بوده است.

 

استاندار هرمزگان گفت: در بازدیدی که از انبارهای نفت و مخازن سوخت به عمل آمد، محرز شد که شبکه هوشمندی در پایین‌دست و بالادست پالایشگاه باید به‌وجود آید تا تولید وارد شبکه ذخیرسازی شود و از مخازن به شبکه توزیع تزریق شده و در دسترس مردم قرار گیرد.

 

همتی ادامه داد: ظرفیت‌هایی که در اسکله‌های شهید رجایی، باهنر و منطقه ویژه خلیج فارس در خدمت صادرات و سوخت‌رسانی به جزایر، سکوهای نفتی وجود دارد و فعالیت‌هایی که داخل دریاچه در حوزه نیروهای مقتدر نظامی صورت می گیرد نشان‌دهنده وجود مجموعه‌ای عظیم و ارزشمند است.

 

استاندار هرمزگان گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در یک شبکه منظم شامل نفتکش‌های جاده‌پیما، خطوط لوله زمینی و ریل مانند شاهرگ و مویرگ‌ها سوخت را به همه کشور توزیع می‌کند.

 

وی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان به بازدید از مخازن فرآورده و انبارهای نفت این شرکت اشاره کرد و گفت: بدانید که ما آگاهیم چه تلاش و کوششی در این شرایط سخت آب و هوایی در طول شبانه روز در حال انجام است.

 

استاندار هرمزگان به اقدام‌های دولت در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در دوره هفتم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم و بر سر اینکه چه مقدار مجوز واردات بنزین به دولت داده شود بحث می‌شد و کشور با وجود اینکه نفت‌خیز بود اما واردکننده بنزین بودیم که خیلی ناراحت کننده بود، یعنی باید نفت می‌فروختیم و بنزین وارد می‌کردیم، اما امروز در تولید خودکفا شده‌ایم. 

 

در پایان لوح سپاس استاندار هرمزگان به عبدالله احمدی کمرپشتی، مدیر منطقه هرمزگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعطا شد



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد