فروش محصولات پتروشیمی غدیر ۶۱ درصد افزایش یافت

به گزارش نفت دیلی ، مدیرعامل پتروشیمی غدیر از رشد ۶۱ درصدی فروش محصولات این مجتمع در سه ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت زمان مشابه پارسال خبر داد.

 عباس کریمی از افزایش ۶۱ درصدی فروش شرکت پتروشیمی غدیر در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست امسال به دلیل نیاز داخل به PVC گرید S۶۵ هیچ‌گونه صادراتی نداشتیم و همه محصول تولیدی را در بورس کالای ایران عرضه کردیم و توانستیم بازار داخل را تنظیم کنیم که به جذب سود ۱۶۹ درصد خالص برای شرکت منجر شده است.

وی افزود: تولید و عرضه پلی‌وینیل کلراید (PVC) با رعایت استانداردهای کیفی و زیست محیطی در بازارهای داخلی و خارجی با هدف ارزش‌افزایی برای سهامداران مهم‌ترین مأموریت پتروشیمی غدیر به شمار می‌رود.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر ادامه داد: بنابر تغییر کف عرضه هفتگی PVC در بورس کالا از ۱۱۰۰ تن به ۲۲۰۰ تن تلاش کردیم تا برای کاهش التهاب بازار همه کف مورد تقاضای صنعت را تأمین کنیم، البته چون موجودی انبار به پایان رسیده است و تولید روزانه را عرضه می‌کنیم مجبوریم بخشی از نیاز را به‌صورت سلف یا پیش‌فروش تولید بفروشیم. تولید کنونی PVC گرید S۶۵  روزانه ۴۰۰ تن است.

کریمی تصریح کرد: بخشی از تقاضای موجود در بازار بورس کالا کاذب است و به‌نظر می‌رسد بهین‌یاب باید روزآمد شود و شرکت‌هایی که فعالیت تولیدی ندارند از دایره خریداران محصولات بورسی حذف شوند.

وی ادامه داد: در صورتی که سهمیه واحدهای تعطیل‌شده را کسی خریداری نکند بازار کنترل خواهد شد. البته با توجه به عدم خرید میزان عرضه‌شده سه هفته اخیر در بورس کالا، به نظر می‌رسد مصرف‌کننده واقعی این محصول توانسته است خوراک خود را از بورس تأمین کند.

کریمی با اشاره به اینکه پس از تأمین نیاز داخل در صورت وجود محصول مازاد به کشورهای همسایه و کشورهای CIS امکان صادرات برای پتروشیمی غدیر نیز وجود دارد، گفت: برای توسعه صادرات در آینده به دنبال ایجاد بازارهای جدید صادراتی هستیم و در نظر داریم بازارهایی با سودآوری بیشتر به لحاظ قیمتی در فهرست صادرات شرکت قرار گیرد. به عبارت دیگر، توزیع صادرات به بازاری با سود بیشتر تغییر خواهد کرد.

صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در خرید قطعات

مدیرعامل پتروشیمی غدیر به انجام تعمیرات اساسی با کمک نیروهای بومی اشاره کرد و افزود: انجام تعمیرات اساسی و راه‌اندازی خطوط تولید (ناشی از توقف ناخواسته حادث شده)، با وجود کمبود تجهیزات و در شرایط خاص کرونا با نیروهای متخصص داخلی شرکت انجام شده است.

کریمی استفاده از قطعات و تجهیزات داخلی‌سازی‌شده را در دستور کار شرکت اعلام کرد و گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی و متعاقب آن رونق و جهش تولید، ۶۰ درصد از قطعات حساس همچون پمپ‌ها و کمپرسورها داخلی‌سازی‌ شده که سبب جلوگیری از خرید قطعات خارجی با ارزبری بالا و صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در خرید این قطعات شده است.

وی اظهار کرد: همچنین، داخلی‌سازی قطعات کمپرسورهای اصلی در زمان تعمیرات از طریق نقشه‌برداری و انجام مهندسی معکوس با قیمت بسیار پایین‌تر از خرید خارجی انجام شده است.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر در مورد وضع این شرکت بورسی در بازار سرمایه توضیح داد و گفت: با وجود اینکه سه ماه نخست امسال با افزایش فروش و سود همراه بوده، اما قیمت سهام شرکت در بازار با نوسان همراه بوده است. همان‌طور که می‌دانید قیمت سهام متأثر از عوامل مختلفی در بازار سرمایه است، اما با مدیریت منابع و نقدینگی شرکت تلاش کردیم ثروت سهامداران به نحو احسن و مطلوب افزایش یابد، تا ضمن هم‌افزایی درباره تمرکز حساب‌ها، سهامداران از سود غیرعملیاتی نیز منتفع شوند.

کریمی چشم‌انداز آینده شرکت را تشریح و اظهار کرد: خوراک شرکت دو محصول کلر و اتیلن است که اتیلن از طریق خط اتیلن غرب و کلر مورد نیاز از طریق پتروشیمی اروند تأمین می‌شود. با مذاکراتی که با پتروشیمی اروند انجام‌شده میزان کلر دریافتی نیز افزایش خواهد یافت. با این حال مقدمات اولیه برای احداث واحد تولید کلر آلکالی پتروشیمی غدیر در حال انجام و در مرحله بررسی و جذب لایسنسور است. پس از راه‌اندازی این واحد، میزان تولید شرکت نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت پتروشیمی غدیر ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن وینیل کلراید مونومر (VCM) و ۱۲۰ هزار تن پلی ونیل کلراید (PVC) را دارد که در ساخت انواع لوله‌ها، شیلنگ‌ها، عایق‌های الکتریکی، چارچوب در و پنجره، کابینت و صنایع خودروسازی استفاده می‌شود.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد