تأکید رؤسای جمهوری ایران و ترکیه بر ادامه همکاری در بخش انرژی

 به گزارش نفت دیلی، رؤسای جمهوری ایران و ترکیه بر ادامه همکاری‌های تهران و آنکارا در بخش انرژی و مقابله با فعالیت‌های تروریستی به‌ویژه در مرزهای مشترک تأکید کردند.

ششمین نشست شورای عالی همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به ریاست مشترک حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و با حضور جمعی از وزیران دو کشور امروز (سه‌شنبه، ۱۸ شهریورماه) از طریق ویدئوکنفرانس، برگزار شد.

در پایان این نشست دو کشور بیانیه مشترکی در ۱۹ بند منتشر کردند که در آن، بر تداوم و گسترش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران و آنکارا همسو با تأمین منافع مشترک تأکید شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «دو طرف ضمن تأکید بر اهمیت بخش انرژی، ادامه همکاری در این زمینه را براساس منافع دوجانبه، مورد تأکید قرار دادند؛ با عنایت به اینکه پ.ک.ک، پژاک و تمامی سازمان‌های تروریستی و باندهای تبهکاری در منطقه به منزله تهدیدات مشترک علیه امنیت ایران و ترکیه به شمار می‌روند، دو طرف بر ضرورت استفاده کامل هر دو کشور از سازوکارهای همکاری موجود، علیه فعالیت‌های عناصر پ.ک.ک یا پژاک و سایر سازمان‌های تروریستی و باندهای تبهکار در امتداد مرزهای مشترک و همچنین انجام اقدام‌های هماهنگ برای یک همکاری نتیجه‌محور، شامل عملیات مشترک در مقابله با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته، تأکید کردند.»

۱۲ فروردین‌ماه امسال واردات گاز ترکیه از ایران به‌دلیل بمب‌گذاری خط لوله در خاک ترکیه توسط عوامل خرابکار متوقف شد. این حادثه در مرز بازرگان و در خاک ترکیه رخ داد و طبق توضیحات شرکت ملی گاز ایران موضوع انفجار در خط لوله صادراتی گاز ایران به ترکیه مسبوق به سابقه بوده است، به‌طوری که این خط لوله از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۳۶ بار  هدف عملیات خرابکارانه و  مورد تهاجم تروریستی قرار گرفته است.

این اتفاق سبب شد صادرات گاز ایران به ترکیه تا ۱۱ تیرماه و حدود سه ماه متوقف باشد، هرچند طبق قانون take or pay ترکیه حتی اگر مقدار معین‌شده را دریافت نکند باید هزینه آن را بپردازد.

به هر حال منتقدان دولت با طولانی شدن ازسرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه و تعلل این کشور در انجام تعمیرات، اما و اگرهایی را درباره احتمال تمدید نشدن قرارداد جدید صادرات گاز با ترکیه مطرح کردند که در همان زمان مهدی جمشیدی‌دانا، مدیر پیشین دیسپچینگ شرکت ملی گاز درباره این ابراز نگرانی‌ها تأکید کرده بود: ترکیه در همه این سال‌ها بسیار حرفه‌ای عمل کرده و همواره بر مفاد قرارداد پایبند بوده است. از سویی آنها رابطه دوستانه و حسن همجواری با ایران را در نظر دارند و به این راحتی از این منبع انرژی که در اختیارشان قرار گرفته، نمی‌گذرند.

وی در عین حال گفته بود: «مذاکرات برای امضای قرارداد جدید بعد از سال ۲۰۲۵ به دلیل شیوع ویروس کرونا به کندی انجام می‌شود، اما طبق بررسی‌های ما، واردات گاز از ایران برای آنها مزیت‌هایی دارد، اما اینکه قرارداد جدید به چه نحو خواهد بود هنوز مشخص نیست، اما ترکیه بی‌شک به واردات گاز از ایران نیاز دارد و تمدید قرارداد به‌طور حتم برد-برد خواهد بود.»

حال رؤسای جمهوری دو کشور ایران و ترکیه در نشستی رسمی بر ادامه همکاری‌ها در بخش انرژی طبق منافع دوجانبه و اقدام‌های هماهنگ برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی به‌ویژه در مرزهای مشترک تاکید کردند که به نظر می‌رسد بخشی از مذاکرات انجام‌شده به حواشی ماه‌های اخیر پیرامون صادرات گاز ایران به ترکیه معطوف است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد